Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

2758 resultaten - Pagina 177 van 184

...  159 - 160 - 161 - 162 - 163 - 164 - 165 - 166 - 167 - 168 - 169 - 170 - 171 - 172 - 173 - 174 - 175 - 176 - 177 - 178 - 179 - 180 - 181 - 182 - 183 - 184
[13] Poëtische werken hebben bij hen een grotere waarde dan in zekere zin prozaïsche. - Maar wat verstaan deze mensen onder prozäïsche en poëtische stukken? - Een prozaïsch stuk is een werkstuk, waarin een uitbeelder zijn eigen ervaringen uit het gewone leven uitbeeldt. Wanneer deze ervaringen absoluut niets uitzonderlijks en bijzonder leerzaams in zich hebben, worden ze zonder meer weer aan de uitbeelder teruggegeven, en daarbij krijgt hij de opmerking te horen, dat dergelijke voorstellingen niet in dit huis thuishoren, waar alleen zulke dingen moeten voorkomen, die de wijsheid van de menselijke geest verrijken. Blijken zulke prozaïsche werken echter uitzonderlijke taferelen te bevatten, dan worden deze taferelen opgenomen; maar het gewone wordt weer aan de uitbeelder teruggegeven. - Poëtische werken zijn echter die werkstukken, die niet vanuit het gebied van de ervaring worden gemaakt, maar enkel voortbrengselen van de eigen fantasie zijn. Zo’n stuk blijft dan gewoonlijk een behoorlijk lange tijd tentoongesteld.
Hoofdstuk 28: Gebouwen voor kunst en wetenschap in de gemeenschappelijke nederzettingen - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[14] Waarom zijn zulke poëtische werken echter zo geliefd? - Omdat ze zeldzamer zijn, met name bij de bewoners van deze gordel; want de wijsheid is op zichzelf volstrekt arm aan vrije fantasie, aangezien het rijk van de fantasie enkel het eigendom van de scheppende liefde is. Daarom is hier bij het uitbeelden van zo’n poëtisch werk altijd de jullie bekende zinspreuk van toepassing: ‘Wanneer de groten bouwen, hebben de kleinen volop werk!’ - Zo wordt ook hier bij zo’n poëtisch werk buitengewoon veel geprofeteerd - en iedereen ontdekt er wel iets anders in, dat dan altijd stof voor een goed gesprek vormt, wat op zijn beurt weer een lievelingsbezigheid van de mensen van deze gordel is.
Hoofdstuk 28: Gebouwen voor kunst en wetenschap in de gemeenschappelijke nederzettingen - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[8] Verder zou hij jullie vragen: ‘Weten jullie wat de wijsheid is? De wijsheid is de oneindig volmaaktste harmonie in alle dingen; ze is de allerscherpzinnigste berekende orde, waardoor en waarin de allerhoogste wijsheid Gods alle dingen heeft geschapen en in stand houdt. Maar hoe willen jullie ooit tot wijsheid komen, wanneer jullie er niet eens in kleine dingen voor zorgen dat ze zodanig geordend en gevormd worden, dat jullie blik aan die orde went, dat door die herhaalde aanblik ook jullie gedachten tenminste in deze kleine dingen aan orde zouden gaan wennen en dan van deze orde ook naar een andere orde zouden overgaan? - Wanneer jullie echter daar, waar jullie het kunnen, niet de orde in acht nemen en daar niet aan wennen, hoe willen jullie dan met jullie geest, die aan zo’n wanorde gewend is, een hogere orde ontdekken en beschouwen? - Is dat niet even onmogelijk als wanneer jullie met de meest onhandige wiskundige breuk de wortel van een grootheid willen vinden, die enkel uit even getallen bestaat? - Jullie moeten dus jullie kleinste gedachten tot een even getal verheffen; daarna kunnen jullie je pas aan andere grootheden wagen, om daarin het juist geordende grondgetal te ontdekken, dat de gehele grootheid bepaalt’.
Hoofdstuk 30: Huiselijke regels op het eerste paar nevengordels. Uiterst nauwgezette orde en het snuffelen naar wijsheid van de bewoners - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[9] En verder zou zo’n wijze bewoner van zo’n gordel tegen jullie zeggen: ‘Kennen jullie het gewicht van jullie planeet? Weten jullie, wat deze om zijn as doet draaien? Weten jullie, wat hem op zijn plaats houdt in de vrije ruimte? - Dat is het evenwicht. - Als ten eerste de huizen volkomen symmetrisch gebouwd zijn, niet één groter of kleiner, en evenzo alle kamers in de huizen allemaal dezelfde indeling hebben, de inrichting overal hetzelfde en op dezelfde manier geordend is, dan heeft dat geen storende invloed op de beweging van een planeet. Daarentegen moet het jullie toch wel duidelijk zijn, dat zo’n asymmetrische en onevenredige opeenhoping op één en dezelfde plaats van materialen, die nu eens massiever, dan weer minder massief zijn, in het evenwicht van een hemellichaam, dat vrij zweeft, noodzakelijkerwijze een mathematisch verschil moet opleveren. Maar als het evenwicht ook maar enigszins verstoord is, dan werkt zo’n verstoring ook door in de beweging en brengt mettertijd steeds meer wanorde teweeg; in de eerste plaats in de temperatuur en in de tweede plaats in de rotatie zelf, die versneld dan wel vertraagd wordt. Maar wanneer die wanorde om jullie heen door jullie eigen onhandigheid noodzakelijkerwijze ontstaat, wanneer willen jullie dan jullie geest tot een hogere orde verheffen - en door die orde pas in de wijsheid overgaan?’
Hoofdstuk 30: Huiselijke regels op het eerste paar nevengordels. Uiterst nauwgezette orde en het snuffelen naar wijsheid van de bewoners - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[21] Jullie verbazen je daar wel over en zeggen: ‘Er is toch wel een behoorlijke hoeveelheid dwaasheid voor nodig om zulke regels zelfs tot het terrein van de huiselijke orde door te trekken!’ - Maar Ik zeg jullie, dat die kritiek van jullie niet terecht is; want dat is de aard van de wijsheid als zodanig, wanneer die niet op het fundament van de liefde rust.
Hoofdstuk 30: Huiselijke regels op het eerste paar nevengordels. Uiterst nauwgezette orde en het snuffelen naar wijsheid van de bewoners - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[26] Daaruit kunnen jullie toch wel heel gemakkelijk concluderen, van welke aard de wijsheid als zodanig is en alle voortbrengselen ervan dus zijn - wanneer die, zoals reeds opgemerkt, niet de juiste mate van liefde als basis heeft.
Hoofdstuk 30: Huiselijke regels op het eerste paar nevengordels. Uiterst nauwgezette orde en het snuffelen naar wijsheid van de bewoners - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[27] Dit heb Ik jullie nu meegedeeld, opdat jullie daaruit de huisregels van de bewoners van deze twee gordels kunnen afleiden, maar tegelijkertijd ook kunnen zien van welke aard de wijsheid als zodanig is. Want omdat Mijn orde en Mijn wijsheid oneindig en ondoorgrondelijk zijn, rest de pure wijsheidsvossen niets anders dan het met alle elementen ervan veel te ver te drijven.
Hoofdstuk 30: Huiselijke regels op het eerste paar nevengordels. Uiterst nauwgezette orde en het snuffelen naar wijsheid van de bewoners - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[7] Daarom moet niemand denken dat hij iets voor zichzelf doet, maar wat hij doet, laat hij dat doen voor Hem, de hem de krachten heeft geschonken en voortdurend schenkt. De wijsheid en het getrouw handelen daarnaar is de ware godsdienst. Daarom moet iedereen zonder aarzelen datgene doen, wat hij binnen de orde van zijn wijsheid als volkomen in overeenstemming met de orde heeft onderkend. Laten we dus altijd Hem dienen, die in Zijn allerhoogste wijsheid de bedoeling heeft zodanige doeleinden voor ons te stellen, waardoor wij volgens de bekende orde aan deze hoogst volmaakte bedoeling van Hem moeten beantwoorden.
Hoofdstuk 32: Godsdienst en het sluiten van huwelijken op het eerste paar nevengordels - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[19] Wanneer ook deze mensen buiten de strikte kring zijn gekomen, knielt iedereen snel op de aarde en looft de grote God, omdat Hij de bruidegom een goed geordende bruid heeft laten vinden. Na deze lofprijzing staan allen weer op, en dan legt de vader het nieuwe bruidspaar de handen op en zegt tegen hen: ‘Gods orde heeft jullie bij elkaar gebracht; blijf ook voortaan altijd en eeuwig binnen deze orde! En als Gods wijsheid jullie nakomelingen zal geven, leidt hen dan dezelfde orde binnen, waardoor jullie zelf tot orde zijn geworden’.
Hoofdstuk 32: Godsdienst en het sluiten van huwelijken op het eerste paar nevengordels - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[6] Waaruit bestaat dan de religie eigenlijk, wanneer wij uiterlijk gezien nergens iets zien wat ons daaraan zou moeten herinneren? - Bij deze bewoners is, bezien vanuit hun grondbeginselen, alles wat ze doen godsdienst. Voor deze godsdienst hebben ze het volgende grondbeginsel, dat de wijzen alle mensen van deze gordels leren: Wij zijn niet door onszelf ontstaan, maar de kracht van de allerhoogste wijsheid Gods heeft ons zo gevormd en op deze aarde geplaatst. Deze kracht houdt ons voortdurend in stand en leidt ons, en wij zijn steeds in haar uiterst wijze hand. Maar wanneer deze kracht ons zo heeft gevormd, ons voortdurend in stand houdt en leidt en ons altijd in het oog houdt - hoe en wanneer moeten wij dan een werk verrichten, zonder er bij ieder van onze bewegingen aan herinnerd te worden dat wij die alleen ten dienste van Hem moeten en ook altijd willen uitvoeren, die ons voortdurend voorziet van alle mogelijke daadkracht?
Hoofdstuk 32: Godsdienst en het sluiten van huwelijken op het eerste paar nevengordels - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[16] De zuidelijke gordel verschilt in de religie van de noordelijke alleen in het feit, dat de bewoners daar de oudtestamentische onderbouw heel goed kennen, naast de bovenbouw van het Nieuwe en eeuwig blijvende Testament; de bewoners van de noordelijke ring zijn daar daarentegen ook wel van op de hoogte, maar zeggen: wij eren en waarderen alles, wat ook maar in het minst betrekking op onze Heer heeft; maar als wij Hemzelf hebben, laten we al het andere voor wat het is en Blijven bij Hem! - Daarom zijn de bewoners van deze noordelijke gordel ook veel wijzer dan die van de zuidelijke; want de eerstgenoemden zijn in de Grond zelf, maar de anderen bij de Grond - ofwel: dezen zijn in de tempel en genen nog in de voorhof - ofwel: dezen zijn in de liefde en van daaruit in alle wijsheid, en genen zijn in de wijsheid, en van daaruit pas in de liefde.
Hoofdstuk 33: Het tweede paar gordels - overeenkomstig onze aarde - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[27] Ook deze mensen hebben geen rustdagen en geen tijdrekening, en ze bekommeren zich ook heel weinig om de geheimen in de natuur van de dingen. Want hun hoogste wijsheid bestaat enkel en alleen uit het volgende: ‘Als wij Christus hebben, hebben wij alles, maar zonder Hem zijn alle dingen in de oneindige, eeuwige ruimte niets anders dan een lege huls!’
Hoofdstuk 33: Het tweede paar gordels - overeenkomstig onze aarde - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[13] Kijk, vanuit dit gezichtspunt, vanuit de ware wijsheid gezien, verliest de bewoner van deze gordel niets door deze regel in acht te nemen. Want wanneer een handeling zijn overeenstemmende reden heeft in de liefde voor Mij en voor een broeder, is die ook niet onwijs meer. Wanneer een handeling, hoe sierlijk hij er ook uitziet, echter eigenliefde en eigenbelang als reden heeft, dan is die ook een zuivere dwaasheid en beuzelarij in de ogen van zuivere geesten.
Hoofdstuk 39: Algemene leefregels. Sociale verhouding tussen man en vrouw - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[12] Het gezicht en in het algemeen de hele voorkant van de mens stelt de waarheid voor; de rugzijde van ieder mens echter de leugen. - Omdat deze mensen nu de leugen als de ondeugd beschouwen, die een mens het meest vernedert, en zij uit grote liefde voor hun broeders altijd de volle waarheid spreken en er absoluut niets onwaars bij hen is, willen zij zelfs dat deel van hun lichaam nooit aan een zeer geliefde broeder tonen, dat met de leugen overeenstemt, zij het ook slechts zinnebeeldig. Want zij zeggen: De ene broeder moet voor zijn andere broeder niets hebben dat zo geheim is, dat hij het voor hem zou moeten verbergen; maar niemand kan met zijn rug aan zijn broeder tonen wat er in zijn hart omgaat. Wie nu zijn broeder zijn rug toont, probeert zijn hart voor hem te verbergen. Maar wie tegenover zijn broeder altijd open en hartelijk wil zijn, dient steeds zijn rug van het aangezicht van zijn broeder af te keren, opdat deze nooit ook maar de minste aanleiding zou hebben om van zijn broeder te geloven dat deze iets achterhoudt, wat hij zijn broeder niet kenbaar wil maken. Als nu de allerliefdevolste, enige Heer van hemel en aarde tegenover ons mensen en al Zijn schepselen reeds zeer zorgvuldig vermijdt hun Zijn rug toe te keren in plaats van Zijn allerheiligst aangezicht, waaruit wij het eeuwige leven en alle wijsheid ontvangen - waarom zullen wij mensen onder elkaar dan niet in acht nemen, wat de allerlefdevolste, enige Heer van hemel en aarde vanuit Zijn eeuwige en eindeloos wijze orde tegenover ons mensen en tegenover alle schepselen in acht neemt?!
Hoofdstuk 39: Algemene leefregels. Sociale verhouding tussen man en vrouw - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[16] Wanneer iemand zou vragen: Waarom hebben de bewoners van deze gordel zo’n sterke afkeer van de dieren? - zou het volgende hem tot antwoord kunnen dienen. Op grond van hun innerlijke wijsheid zeggen de bewoners: Alle dieren hebben nog onzuivere zielen, die door hun gedrag de ziel van de mens kunnen verontreinigen, doordat zij al hun handelingen vanuit hun gericht verrichten. Als de mens de een of andere handeling van een dier, wat gemakkelijk kan, zou hij zichzelf vanuit zijn vrijheid in een dierlijk gericht plaatsen, dat hem langzamerhand schade aan zijn ziel zou kunnen toebrengen.
Hoofdstuk 40: Planten- en dierenwereld op het vierde gordelpaar - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
...  159 - 160 - 161 - 162 - 163 - 164 - 165 - 166 - 167 - 168 - 169 - 170 - 171 - 172 - 173 - 174 - 175 - 176 - 177 - 178 - 179 - 180 - 181 - 182 - 183 - 184