Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

3934 resultaten - Pagina 184 van 263

...  172 - 173 - 174 - 175 - 176 - 177 - 178 - 179 - 180 - 181 - 182 - 183 - 184 - 185 - 186 - 187 - 188 - 189 - 190 - 191 - 192 - 193 - 194 - 195 - 196 - 197  ...
[1] En de eerste van de vier zei tegen de andere drie: 'Als jullie het goed vinden dan zal ik het woord voeren; maar als iemand van jullie wil spreken, dan vind ik dat ook goed!'
Hoofdstuk 165: Het drievoudige wezen van Abedam, de hoge, en het wezen van Henoch als werktuig van de Heer - Jakob Lorber - De Huishouding van God (deel 2)
[2] En de andere drie zeiden: 'Broeder, spreek jij, je bent al aan het woord; wij zijn immers één van zin en één van opvatting!'
Hoofdstuk 165: Het drievoudige wezen van Abedam, de hoge, en het wezen van Henoch als werktuig van de Heer - Jakob Lorber - De Huishouding van God (deel 2)
[3] En zo begon de eerste meteen en nu nog vrijer dan zojuist het woord te voeren en zei:
Hoofdstuk 165: Het drievoudige wezen van Abedam, de hoge, en het wezen van Henoch als werktuig van de Heer - Jakob Lorber - De Huishouding van God (deel 2)
[4] 'Goede man, vriend en broeder, daar ik uit je woorden heb opgemaakt, dat ook jij over een hoge graad van wijsheid beschikt, wil ik nu dan ook overeenkomstig die hoge wijsheid tegenover jou het woord nemen om mijn volle hoogachting en erkenning van jouw hoge wijsheid aan de dag te leggen; wil dan ook met toegewend oor het volgende vernemen:
Hoofdstuk 165: Het drievoudige wezen van Abedam, de hoge, en het wezen van Henoch als werktuig van de Heer - Jakob Lorber - De Huishouding van God (deel 2)
[7] Een tweevoudig wezen is Hij omdat zich in Hem duidelijk een menselijke en een goddelijke natuur heeft uitgesproken: een menselijke in Zijn verschijningsvorm, die de onze was en daarmee in alles volkomen overeenkwam; voorts in Zijn woorden en daden een goddelijke natuur, omdat bij Hem een woord eigenlijk als een volbrachte daad was te beschouwen.
Hoofdstuk 165: Het drievoudige wezen van Abedam, de hoge, en het wezen van Henoch als werktuig van de Heer - Jakob Lorber - De Huishouding van God (deel 2)
[8] De eenvoudige mens kan weliswaar ook verschillende dingen bedenken en willen, maar zijn gedachten en zijn willen zijn slechts heel subtiele scheppingen in zichzelf, die evenwel in hun allereerste stadium nooit zichtbaar kunnen verschijnen, maar pas na moeizame ondersteuning van mechanische en organische krachten, waardoor onze innerlijke schepping pas, weliswaar hoogst onvolkomen, wordt nagebouwd.
Hoofdstuk 165: Het drievoudige wezen van Abedam, de hoge, en het wezen van Henoch als werktuig van de Heer - Jakob Lorber - De Huishouding van God (deel 2)
[10] Maar heel anders is het met Abedam, die niets anders was dan Jehova, die in staat is zich in iedere vorm te uiten! Want door de menselijke vorm in Abedam werkte de Godheid vanuit Haar oneindigheid, en wat derhalve de mond van Abedam sprak, moest immers een volbracht werk zijn omdat alle dingen die wij zien, niets anders kunnen zijn dan gedachten en woorden die in de oneindige Godheid ook zelf oneindig voorhanden moeten zijn. En als ze door de Godheid Zelf worden uitgesproken, moeten ze ook wel zichtbaar zijn, net zoals in onszelf iedere gedachte en ieder woord dat wij voor ons en in ons min of meer duidelijk uitgesproken hebben.
Hoofdstuk 165: Het drievoudige wezen van Abedam, de hoge, en het wezen van Henoch als werktuig van de Heer - Jakob Lorber - De Huishouding van God (deel 2)
[15] En zo is het ook met Henoch, die op zichzelf niets meer of minder is dan wij allen zijn, namelijk een heel gewoon mens; maar als God hem door Abedam beroepen en bestemd heeft tot hogepriester of tot een orgaan waardoor Hij Zich voortdurend in menselijke vorm tot de mensen wil uiten, dan is Henoch, als God Zich door hem door woord of daad uit, bijna wat Abedam Zelf was, namelijk een geheiligd of bevoegd middel waardoor het oneindige wezen van God Zich plaatselijk en tijdelijk wil uitdrukken.
Hoofdstuk 165: Het drievoudige wezen van Abedam, de hoge, en het wezen van Henoch als werktuig van de Heer - Jakob Lorber - De Huishouding van God (deel 2)
[18] En wanneer dat onmiskenbaar zo is, is Abedam immers drievoudig, namelijk: de Godheid Zelf, vanwege de liefde; verder de werkende almacht van God Zelf, wegens de pure liefde van het Woord; en tenslotte de Liefde Zelf, omdat Hij de Godheid met al Haar eindeloze machtsvolheid Zelf is!
Hoofdstuk 165: Het drievoudige wezen van Abedam, de hoge, en het wezen van Henoch als werktuig van de Heer - Jakob Lorber - De Huishouding van God (deel 2)
[12] Want dan zal Abedam de wortel zijn, en Zijn woord het aardrijk waaruit dan allerwegen een Henoch als rijp zaad vol leven voort zal komen; en de bloem van de stam zal rechtschapen zijn en zal het zaad zelfde juiste vorm en een juiste, vaste bekleding geven waarin het leven eeuwig zal kunnen blijven! - Begrijp je dat?
Hoofdstuk 166: Het verschil tussen de schranderheid van het verstand en de wijsheid van het hart - Jakob Lorber - De Huishouding van God (deel 2)
[4] Dat is allemaal juist, ontstellend wijs en helder; alleen hoe jij je woord tot levend water maakt, of liever hoe ik dat moet doen, - zie, goede man, vriend en broeder, dat is wel een beetje gewaagd, althans dat is mijn voorlopige mening, omdat ik het nog niet begrijp!
Hoofdstuk 167: Het woord van God als het levende water. De gelijkenis van het regenwater, dat beter is om planten te begieten dan bronwater - Jakob Lorber - De Huishouding van God (deel 2)
[5] Maar wil je de broederlijke voorkomendheid hebben om je daar nog iets duidelijker over uit te spreken, dan kun je er ook volledig van verzekerd zijn, dat ik en wij allen elk woord van jou inderdaad zullen eren en zullen proberen het in onze harten tot een levende wortel en tot levend zaad te verheffen!
Hoofdstuk 167: Het woord van God als het levende water. De gelijkenis van het regenwater, dat beter is om planten te begieten dan bronwater - Jakob Lorber - De Huishouding van God (deel 2)
[8] Wie niet begrijpt waarom Mijn woord levend water is, die begrijpt ook geenszins wat God is, wat Abedam en wat Henoch is; want alleen het levende water kan hem dat volledig onthullen!
Hoofdstuk 167: Het woord van God als het levende water. De gelijkenis van het regenwater, dat beter is om planten te begieten dan bronwater - Jakob Lorber - De Huishouding van God (deel 2)
[15] En de heilige Abba antwoordde hem: 'Geheel juist; beschouw nu ook Mijn woord als regen uit de hemel van alle leven, dan zal het leven van Mijn levende woordenwater helemaal geen raadsel meer voor je zijn en Abedam zal samen met Henoch heel duidelijk voor je staan in de volheid van Zijn goddelijkheid! Begrijp dat! Amen!'
Hoofdstuk 167: Het woord van God als het levende water. De gelijkenis van het regenwater, dat beter is om planten te begieten dan bronwater - Jakob Lorber - De Huishouding van God (deel 2)
[10] Dat deze man meer moet zijn dan alleen maar een gewoon mens, laat elk woord van hem overduidelijk zien; maar of hij nu direct Abedam Jehova Zelf is, of dat alleen Zijn geest door hem, de vreemdeling, spreekt, dat staat nog te bezien.
Hoofdstuk 168: De vier wereldse wijzen herkennen de Heer in de vreemdeling. De wijsheid en de liefde als de lange en korte weg voor degenen die naar God zoeken - Jakob Lorber - De Huishouding van God (deel 2)
...  172 - 173 - 174 - 175 - 176 - 177 - 178 - 179 - 180 - 181 - 182 - 183 - 184 - 185 - 186 - 187 - 188 - 189 - 190 - 191 - 192 - 193 - 194 - 195 - 196 - 197  ...