Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

3934 resultaten - Pagina 207 van 263

...  195 - 196 - 197 - 198 - 199 - 200 - 201 - 202 - 203 - 204 - 205 - 206 - 207 - 208 - 209 - 210 - 211 - 212 - 213 - 214 - 215 - 216 - 217 - 218 - 219 - 220  ...
[4] Maar wanneer het gemoed zegt: er is niets, noch het een noch het ander, dat ik als mijn eigendom mag beschouwen; alles is van Hem en ik ben het geringste niet waard, en als ik al iets heb of zou hebben, zal het niet van mij, maar van mijn broeders zijn. Als dat het innerlijke antwoord van het gemoed is, dan is de hemel de overheersende pool.
Hoofdstuk 118: Hemelse en helse principes - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[11] Neem bijvoorbeeld een schrijnwerker die een kist moet vervaardigen. Daarvoor heeft hij het jullie bekende gereedschap nodig. Hij werkt vlijtig en zal binnen enkele dagen zijn kist klaar hebben. Daarvan was vooral de drang die hem tot zijn ijver aanzette, de reden. Waarom was hij dan zo vlijtig en gaf hij gevolg aan zijn innerlijke drang? Omdat hij de kist zo gauw mogelijk voor gebruik klaar wilde hebben. Verdere vraag: waar komt deze drang vandaan, waar ligt zijn oorsprong? Deze drang is afkomstig van het scheppende vermogen van de geest. Hoe dan wel? De geest draagt de eigenschap in zich om hetgeen hij in zijn gedachten geschapen heeft, ook dadelijk als object te willen realiseren.
Hoofdstuk 111: Lichaam, geest, levensbeginsel - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[4] Zijn zulke mensen op deze manier van alles voorzien, dan hoeven ze nergens meer voor te zorgen, want ze hebben hun vaste inkomen en hun dagelijkse brood. Nu zouden ze moeten beginnen om voor het geestelijke te zorgen. Maar integendeel, nu hebben met die verzorging de pronk- en heerszucht hun intrede gedaan. Daarom zorgen ze er nu meer dan ooit voor om steeds maar hogerop te komen en net als de bedrijfsvoerders, steeds rijker te worden. In deze situatie worden ze vervuld van afgunst en innerlijke haat tegenover degenen die hen op een of andere manier in de weg staan.
Hoofdstuk 109: Beelden van de eerste en de tweede hel - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[5] Maar de fantasie van een mens kan zuiver of onzuiver zijn. Zuiver is zij wanneer de onsterfelijke geest van de mens reeds zo puur in zijn lichaam aanwezig is, wat zelden het geval is, dat zijn zuivere beelden niet door de beelden van de buitenwereld vertroebeld en verontreinigd worden. Zo kan de fantasie door het opnemen van slechts uiterlijke beelden zuiver zijn, wanneer zij door de kracht van de ziel de aanschouwde beelden vasthoudt en deze dan bij gelegenheid natuurgetrouw weergeeft. Onzuiver echter is de fantasie, wanneer de geest in het lichaam van de mens nog te passief is, zowel ten opzichte van zijn innerlijke beelden als van die van de buitenwereld. Daardoor loopt dan alles door elkaar, het geestelijke en het natuurlijke, en als hij een fantasiebeeld maakt, begrijpt niemand wat het nu eigenlijk voorstelt, iets geestelijks of iets natuurlijks. Tot deze categorie onzuivere fantasiebeelden behoren al die middeleeuwse raadselachtige obsceniteiten, volgens welke de hemel zijn wonderlijke aanzien heeft gekregen, de hel en het zogenaamde vagevuur een braadoven werden en dergelijke dwaasheden meer.
Hoofdstuk 119: De geest, schepper van zijn eigen wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[7] Wanneer iemand op deze wereld niet alles tot op de laatste cent heeft terugbetaald, zal hij niet bij machte zijn het hemelrijk binnen te gaan. Daarom is het hier zaak al deze oude schuldboeken ijverig door te nemen, vooral die, die het woord liefde als opschrift hebben. Liefdesschulden zijn voor het hiernamaals de hardnekkigste. Een miljoenenroof wordt gemakkelijker uit het geestelijke geheugen gewist dan een liefdesschuld. Waarom? Omdat zo'n miljoenenroof slechts een uiterlijke grote schuldenlast is, die de geest niet aantast, maar de liefdesschuld heeft meestal betrekking op de gehele geest, omdat alles wat liefde is, het eigenlijke wezen van de geest is. Daarom is voor de mens op deze wereld niets zo gevaarlijk als het zogenaamde 'verliefd worden', want deze toestand neemt de hele geest in beslag. Treden er dan uiterlijke hindernissen op, waardoor de liefdesdaad tussen beide geslachten zich niet laat verwezenlijken, dan trekken de beledigde geesten zich terug en laten de wonden die zij opliepen door allerlei werelds vermaak weliswaar oppervlakkig genezen, maar volkomen genezen doen ze niet in het minst.
Hoofdstuk 116: In de geestelijke toestand komen alle geheimen aan het licht - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[6] Ik zeg echter: als men de zaak vanuit dit standpunt beschouwt, dan doet men niets anders dan het plegen van hoogverraad ten opzichte van zijn eigen inzichten en men geeft daardoor te kennen dat men met de innerlijke wijsheid nog nooit iets van doen heeft gehad. Daarom zullen we meteen een tegenvoorbeeld geven waaruit duidelijk zal blijken dat het gevolg en de eigenlijke oorzaak van de handeling er heel verschillend uitzien.
Hoofdstuk 106: Wezen en gevolgen van het kwaad - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[16] Er woont ergens een heel arm gezin. Het heeft nauwelijks genoeg om in het dagelijkse leven het hoofd boven water te houden. Een buitengewoon rijke en tevens bijzonder menslievende man leert deze arme, maar overigens brave en achtenswaardige familie kennen. Hij, in het bezit van verscheidene miljoenen, ontfermt zich over dit gezin en denkt bij zichzelf: ik zal dit gezin in één klap echt gelukkig maken. Ik zal het een landgoed schenken en bovendien nog een aanzienlijk vermogen van een half miljoen. Bovendien zal ik het genoegen hebben om te zien hoezeer de gezichten van deze arme mensen zullen opklaren. Hij voegt de daad bij het woord. Een hele week lang worden er in het gezin niets dan vreugdetranen vergoten en ook tegen Onze Lieve Heer wordt menigmaal 'God zij dank' gezegd.
Hoofdstuk 103: Twaalfde zaal - twaalfde gebod. De naastenliefde - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[15] Ik denk dat men uit deze korte voorbeschouwing al geleidelijk aan begint te begrijpen, waarom dit gebod, dit ene woord van de Heer, het hoogste, ja de zon aller zonnen en het woord aller woorden is. In het nu volgende zullen we daarover nog meer vertellen.
Hoofdstuk 99: De liefde van God - de oergrondstof van alle schepselen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[1] Ik zie al iemand komen die zegt: alles goed en wel, maar hoe moet men dit ene goddelijke woord naar God Zelf toe verwezenlijken? Hoe zou men dan eigenlijk God moeten liefhebben en nog wel boven alles? Zou men misschien op God zo verliefd moeten zijn als een jonge bruidegom op zijn mooie, rijke bruid? Of zou men op God even verliefd moeten zijn als een mathematicus op zijn wiskundige berekening of een astronoom op zijn sterren? Of zou men zo verliefd moeten zijn als een speculant op zijn koopwaar of als een kapitalist op zijn geld of als een landheer op zijn bezittingen of als een regerend monarch op zijn troon? Dat zijn de enig denkbare maatstaven voor serieuze menselijke liefde, want de liefde van kinderen voor hun ouders kan men gevoeglijk niet als een serieuze maatstaf voor liefde hanteren, omdat de praktijk ons immers leert dat kinderen hun ouders kunnen verlaten om ofwel een goed huwelijk te sluiten, veel geld te verdienen of een hoge erebaan aan te nemen. Bij dat alles treedt de liefde van de kinderen voor hun ouders meer op de achtergrond en moet ze noodgedwongen plaatsmaken voor een sterkere. Daarom zijn hier slechts de krachtigste maatstaven voor menselijke liefde aangereikt, waarbij het de vraag is, welke men nu eigenlijk voor de liefde tot God moet aanleggen.
Hoofdstuk 100: Wat betekent: God boven alles liefhebben? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[23] Wat Hij Zelf op zich is als de goddelijke zon aller zonnen, dat is ook elk afzonderlijk woord uit Zijn mond ten opzichte van alle talloze woorden uit de mond van geïnspireerde patriarchen, vaders en profeten. Talloze vermaningen, wetten en voorschriften vinden we in het verloop van het Oude Testament. Dat zijn sterren en ook kunstmatige lichtjes van de nacht. Maar dan komt de Heer, spreekt slechts één woord - en dit woord weegt op tegen het gehele Oude Testament.
Hoofdstuk 98: Elfde zaal - elfde gebod. De liefde tot God - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[24] En zie, om juist deze reden verschijnt dan ook dit ene eerste woord hier in deze elfde zaal als een zelfstandig stralende zon waarvan het licht weliswaar talloze sterren goed verlicht, maar die het daarentegen zelf eeuwig nooit nodig heeft om zich van de weerschijn van de sterren te bedienen. Want het is immers het oerlicht waaruit al die talloze sterren hun deel van het licht hebben genomen.
Hoofdstuk 98: Elfde zaal - elfde gebod. De liefde tot God - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[12] Kijk, dat zijn al jullie bekende, van Gods geest vervulde patriarchen, vaders, profeten, leraren en leiders van het volk. Maar op aarde zijn er toch ook een heleboel kunstmatige lichten; wie zijn deze dan in het Oude Testament? Dat zijn die achtenswaardige mensen, die getrouw leefden volgens het woord dat uit de mond van de met Gods geest vervulde mensen kwam, en die door hun levenswandel hun buren verlichtten en verkwikten.
Hoofdstuk 98: Elfde zaal - elfde gebod. De liefde tot God - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[9] En kijk nu, al deze zo bewonderenswaardige, wonderbaarlijke pracht lijkt op het Woord van het Oude Testament in al zijn facetten.
Hoofdstuk 98: Elfde zaal - elfde gebod. De liefde tot God - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[3] Men zal hier misschien tegenin brengen: bij het ijs, en vooral bij het poolijs, ontbreekt toch zeker alle warmte. Daarmee zal de warmte toch niet veel te maken hebben, want bij een temperatuur van zo'n veertig graden onder nul zou men wel graag willen weten of er een warmtemeter bestaat die daarbij nog een spoortje van warmte zou kunnen aantonen. Hierop zeg ik niets anders dan dat de geleerden van deze aarde nog geen instrument hebben uitgevonden waarmee ze de absolute warmte-eenheid en de absolute koude-eenheid nauwgezet kunnen bepalen en goed meetbaar van elkaar kunnen scheiden. Bij ons is een heel andere maatstaf ingevoerd en gebruikelijk, omdat wij ons in het zuivere, innerlijke weten bevinden.
Hoofdstuk 99: De liefde van God - de oergrondstof van alle schepselen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[27] Ik ben van mening dat de zaak voor het begrip van de mensen niet duidelijker uitgelegd kan worden. We hebben nu de innerlijke, waarachtige betekenis van dit gebod, zoals het in alle hemelen eeuwig van kracht is en waarvan de gelukzaligheid van alle engelen afhangt, volkomen leren kennen en hebben alle mogelijke tegenwerpingen weerlegd. Dus zijn we daarmee ook klaar en daarom zullen we ons ook dadelijk naar de elfde, schitterende zaal voor ons begeven. Daar zullen we dan alles wat er tot nu toe gezegd is in het helderste licht als op één punt samengevat en bevestigd vinden. Laten we dus binnentreden!
Hoofdstuk 97: De innerlijke, eigenlijke betekenis van het tiende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
...  195 - 196 - 197 - 198 - 199 - 200 - 201 - 202 - 203 - 204 - 205 - 206 - 207 - 208 - 209 - 210 - 211 - 212 - 213 - 214 - 215 - 216 - 217 - 218 - 219 - 220  ...