Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

3934 resultaten - Pagina 208 van 263

...  196 - 197 - 198 - 199 - 200 - 201 - 202 - 203 - 204 - 205 - 206 - 207 - 208 - 209 - 210 - 211 - 212 - 213 - 214 - 215 - 216 - 217 - 218 - 219 - 220 - 221  ...
[25] Om deze reden werden ook oorspronkelijk de twee laatste geboden samen als één gebod gegeven. Ze zijn slechts verschillend doordat in het negende gebod nog eens in het bijzonder wordt aangegeven dat de liefde van de naaste moet worden gerespecteerd, terwijl in het tiende gebod precies hetzelfde, maar dan naar de meest innerlijke betekenis samengevat wordt weergegeven, om in het algemeen het geheel respectvol in acht te nemen.
Hoofdstuk 97: De innerlijke, eigenlijke betekenis van het tiende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[23] Ik denk dat het jullie nu tamelijk duidelijk zal zijn dat de door mij aan jullie meegedeelde innerlijke betekenis de enig juiste is omdat ze alles omvat.
Hoofdstuk 97: De innerlijke, eigenlijke betekenis van het tiende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[21] Wanneer jullie dit ook maar enigszins nauwkeurig beschouwen, dan ligt het zelfs voor de hand dat alle uiterlijke, ons bekende onzekerheden van het uiterlijke beeld van de wet niets anders zijn dan louter innerlijke, algemene zekerheden. Hoe, dat zullen we dadelijk zien.
Hoofdstuk 97: De innerlijke, eigenlijke betekenis van het tiende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[22] Kijk, het 'gij' is onzeker. Waarom? Omdat daarmee volgens de innerlijke betekenis iedereen wordt bedoeld, om het even of het om het mannelijk of vrouwelijk geslacht gaat. Eveneens is de vrouw onzeker, want er wordt niet gezegd of er sprake is van een oude of een jonge, één of meer, een meisje of een weduwe. Waarom is dat onzeker? Omdat de liefde van de mens iets geheel eigens is, en dus geen oude of jonge vrouw, geen weduwe en geen meisje genoemd kan worden, want in ieder mens is de liefde uniek. Hiernaar moet de naaste geen verlangen hebben, omdat zij het meest eigene in ieder mensenleven is. Eenieder die naar deze liefde een hebzuchtig, afgunstig of hunkerend verlangen heeft, belaagt in zekere zin zijn naaste als een moordlustige, omdat hij diens liefde of leven ten behoeve van eigen voordeel zou willen bemachtigen. Derhalve is ook de naaste onzeker. Waarom? Omdat daarmee in geestelijke zin ieder mens, zonder onderscheid van geslacht, wordt bedoeld.
Hoofdstuk 97: De innerlijke, eigenlijke betekenis van het tiende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[14] Waarom echter het zojuist behandelde gebod van buitenaf bezien slechts een uiterlijk omhulsel is en waarom de jullie nu bekendgemaakte innerlijke betekenis een waarachtig innerlijke, geestelijke en levende is, zullen we nu door middel van een kleine nabeschouwing in een helder licht plaatsen.
Hoofdstuk 97: De innerlijke, eigenlijke betekenis van het tiende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[12] Geheel anders zou het zijn geweest als de Heer dadelijk de naakte, innerlijke geestelijke waarheid zonder beschermende uiterlijke omhulling zou hebben gegeven. Men zou deze heilige, levende waarheid naar eigen goeddunken hebben stukgeknaagd en vernietigd en juist daardoor zou het dan met al het leven gedaan zijn geweest.
Hoofdstuk 97: De innerlijke, eigenlijke betekenis van het tiende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[11] Deze hele omzetting en verbrokkeling evenals de beknopte uitdrukkingswijze van de slechts uiterlijke, letterlijke betekenis is echter toch niet nadelig voor de innerlijke betekenis, omdat de Heer door Zijn wijze voorzienigheid al van eeuwigheid her Zijn ordening zo heeft beschikt dat een en dezelfde geestelijke waarheid onder de meest verschillende uiterlijke beelden onbeschadigd kan worden behouden en doorgegeven.
Hoofdstuk 97: De innerlijke, eigenlijke betekenis van het tiende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[10] Want het woord Gods in zijn uiterlijke, letterlijke betekenis zoals jullie het in de Heilige Schrift voor jullie hebben, verschilt zozeer van de oertekst als het tegenwoordige hoogst erbarmelijke stadje Jeruzalem van de oude wereldstad Jeruzalem.
Hoofdstuk 97: De innerlijke, eigenlijke betekenis van het tiende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[6] Maar de Heer heeft willens en wetens de innerlijke betekenis heel wijs in een uiterlijk, natuurlijk beeld verhuld, opdat deze heilige, innerlijke, levendige betekenis niet, door welke boosaardige mensen dan ook, zou kunnen worden aangetast en vernietigd, waardoor dan aan alle hemelen en werelden de grootste schade zou kunnen worden toegebracht. Om die reden heeft de Heer ook gezegd: 'Voor de grote en machtige geleerden van de wereld zal het verborgen blijven en alleen aan de kleinen, zwakken en onmondigen geopenbaard worden'.
Hoofdstuk 97: De innerlijke, eigenlijke betekenis van het tiende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[19] Omdat we nu overduidelijk uiteengezet hebben waarom zo'n ordening noodzakelijk en juist is, zal het nu ook heel gemakkelijk zijn om de innerlijke, ware betekenis van onze wet bijna vanzelf te vinden en zoals ze door mij wordt beschreven, kan men haar tenminste onomstotelijk als enig ware en algemeen geldende erkennen. En daarom gaan we dadelijk tot zo'n beschrijving over.
Hoofdstuk 96: Waarom de ware betekenis van het tiende gebod verhuld is - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[16] Wie kan hier ook maar enigszins betwisten dat deze tamelijk verstrekkende en zeer wezenlijke betekenis in het eenvoudige woord 'vader' besloten moet liggen, zonder welke dit woord helemaal geen woord zou zijn?
Hoofdstuk 96: Waarom de ware betekenis van het tiende gebod verhuld is - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[15] Goed, zeg ik, laten we het woord vader nemen. Wat betekent het? Is het woord reeds de vader zelf of wordt met het woord een echt wezenlijke vader bedoeld en is dit woord slechts een uiterlijke typerende aanduiding daarvan? Men zal zeggen: hier is het woord kennelijk niet de vader zelf maar slechts een uiterlijke aanduiding daarvan. Goed, zeg ik, maar ik vraag tevens: wat moet men dan allemaal onder dat woord verstaan, zodat men dit woord als een uiterlijk, juist typerend kenmerk kan herkennen? Antwoord: het woord moet een man voorstellen die de juiste leeftijd heeft, gehuwd is, samen met zijn vrouw kinderen heeft en deze dan werkelijk vaderlijk naar lichaam en geest verzorgt.
Hoofdstuk 96: Waarom de ware betekenis van het tiende gebod verhuld is - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[3] Men zal nu zeggen: waarom zou de Heer dan bij tien geboden er niet één hebben gegeven dat alleen op aardse verhoudingen betrekking heeft? Want op aarde is de verbintenis tussen man en vrouw algemeen gebruikelijk en dus een vanouds her gevestigde, op de goddelijke ordening berustende verhouding, die zonder een gebod niet in de goddelijke ordening kan voortbestaan. Men kan hier dus wel aannemen dat de Heer onder de tien geboden er slechts één heeft gegeven voor de instandhouding van de ordening van een uiterlijke, aardse verhouding, opdat door het in stand houden van deze ordening een geestelijke, innerlijke, hogerstaande niet verstoord wordt.
Hoofdstuk 93: Tiende zaal - tiende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[9] Of het nu gaat om doodslag, echtbreuk, hoererij of wat dies meer zij, niemand op aarde heeft meegemaakt dat de Heer hem daarvoor naar de hel heeft verdoemd; maar deze woekerzonde heeft Hij overal, zowel bij de priesterklasse alsook bij iedere andere privé-toestand zeer nadrukkelijk met woord en daad getuchtigd!
Hoofdstuk 92: Woekermentaliteit - het meest verderfelijke voor de Heer - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[12] Wat is derhalve de innerlijke betekenis van dit gebod, dat alle volkeren in acht moeten nemen om hun onverwoestbare, tijdelijke en eeuwige geluk te kunnen vinden? Hij luidt in het kort aldus:
Hoofdstuk 89: De innerlijke betekenis van het negende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
...  196 - 197 - 198 - 199 - 200 - 201 - 202 - 203 - 204 - 205 - 206 - 207 - 208 - 209 - 210 - 211 - 212 - 213 - 214 - 215 - 216 - 217 - 218 - 219 - 220 - 221  ...