Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

3934 resultaten - Pagina 209 van 263

...  197 - 198 - 199 - 200 - 201 - 202 - 203 - 204 - 205 - 206 - 207 - 208 - 209 - 210 - 211 - 212 - 213 - 214 - 215 - 216 - 217 - 218 - 219 - 220 - 221 - 222  ...
[9] Wordt echter de innerlijke betekenis van een gebod begrepen, dan volgt de natuurlijke inachtneming vanzelf, precies zoals wanneer iemand goed zaad in de grond legt. De vruchtdragende plant zal zich daaruit dan vanzelf ontwikkelen, zonder dat de mens daarvoor nog een of andere handeling hoeft te verrichten.
Hoofdstuk 89: De innerlijke betekenis van het negende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[8] Dat is juist mijn lieve vrienden en broeders. Tot nu toe hebben we gezien dat door de uiteenzetting van de innerlijke, geestelijke betekenis de uiterlijke, natuurlijke betekenis in zijn rechtmatige werking naar buiten toe nergens is geschonden. We hebben ook gezien dat, door de onbekendheid met de innerlijke betekenis, een gegeven gebod of slechts heel moeilijk, niet zelden nauwelijks voor eenderde, soms echter ook helemaal niet in acht wordt of werd genomen.
Hoofdstuk 89: De innerlijke betekenis van het negende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[1] Velen die het voorafgaande gelezen hebben, zullen zeggen: we zijn werkelijk heel benieuwd naar de ware, definitieve betekenis van dit gebod, nadat elke betekenis die wij voorheen aan dit gebod hebben gegeven, onweerlegbaar als hoogst onzinnig werd voorgesteld en in het belachelijke werd getrokken. We zouden in alle ernst wel heel graag willen vernemen wie nu eigenlijk die gij, die naaste en diens vrouw is. Want uit het gebod valt niets met zekerheid op te maken. Die gij kan wel iedereen zijn, maar of daar ook een vrouw mee bedoeld kan zijn, dat is nog een open vraag. De naaste is eventueel wel wat nader te bepalen, vooral wanneer men dit woord in een wat ruimere betekenis opvat, waardoor dan iedereen die op een of andere manier onze hulp nodig heeft, onze naaste is. De vrouw geeft hier zeker het grootste probleem, want men weet niet of daaronder alleen de getrouwde vrouw of ook het ongehuwde vrouwelijke geslacht moet worden verstaan. Er wordt hier weliswaar meer in het enkelvoud dan in het meervoud gesproken, maar dat maakt de zaak volstrekt niet duidelijker. Want wanneer men in een of ander land op aarde de polygamie aanvaardt, dan zou men daar met het enkelvoud duidelijk weer een nieuw probleem hebben. Daarom zijn we des te nieuwsgieriger naar de ware betekenis van dit gebod, omdat de letterlijke betekenis overal volstrekt niet steekhoudend is.
Hoofdstuk 96: Waarom de ware betekenis van het tiende gebod verhuld is - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[1] Hoe de wet luidt weten we: zij verbiedt een verlangen of een begeren. Veronderstel nu eens het volgende: een man die verarmd is, heeft een rijke buurman. De vrouw van deze buurman, als naaste van onze arme man, heeft, naar hem bekend is, een medelijdend en milddadig hart. Nu krijgt onze arme een sterk verlangen naar de milddadige buurvrouw en vraagt haar of zij zijn honger kan stillen. Nu is de vraag, heeft hij al dan niet gezondigd? Hij heeft kennelijk een verlangen en begeren naar de vrouw van zijn buurman geuit. Maar er staat: gij zult geen verlangen naar de vrouw van uw naaste hebben; wie kan er dan redelijkerwijs verklaren dat dit billijke verlangen van de arme geen zonde is? Want door het gebod 'geen verlangen, geen begeerte hebben' moet toch zeker elk verlangen en elke begeerte verboden zijn omdat bij het woord 'geen' absoluut geen uitzondering aantoonbaar is. Dan moet daarmee elke vorm van verlangen verboden zijn.
Hoofdstuk 95: Voorbeelden van een verkeerde opvatting van het tiende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[1] Voordat we echter het verlossende woord spreken, is het noodzakelijk dat we vooraf nog enkele opmerkingen plaatsen waarmee we zo menig juridische veelvraat en hypergeleerde verkondiger van het volkerenrecht de mond zullen snoeren. Want deze zouden eventueel het eigendomsrecht van het verzamelrecht kunnen afleiden, waardoor ze ons, tenminste naar de schijn, zouden kunnen verslaan. Daarom zullen we ons ook op dit punt indekken.
Hoofdstuk 88: Beschouwingen bij het negende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[24] Maar dat dan ook eenieder die anders spreekt dan hij denkt en anders handelt dan hij spreekt en denkt, een leugenaar is, is vanzelfsprekend; want zo iemand is al helemaal in de alleruiterste, grofste materie begraven en heeft zijn geest haar gehele goddelijke vorm ontnomen. Aldus wordt ook aan de leerlingen hier dit gebod naar zijn meest innerlijke betekenis uitgelegd. Daar we dit nu weten, kunnen we ons meteen verder naar de negende zaal begeven.
Hoofdstuk 86: Wat is een vals getuigenis? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[23] Daarom zou iedereen zich ook naar deze innerlijke waarheid moeten richten en volgens haar werken. Hij zal zo zijn gedachten steeds meer werkzaam met dit innerlijke licht verbinden en daardoor innerlijk tot eenheid en dus tot goddelijke gelijkenis komen, waarin het hem dan voor eeuwig onmogelijk wordt om nog te liegen.
Hoofdstuk 86: Wat is een vals getuigenis? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[22] Hier worden kennelijk de uiterlijke gedachten bedoeld, die op zich al geen waarheid zijn omdat ze gedachten zijn; want de waarheid is volkomen innerlijk, is het motief tot handelen naar Gods woord en dient zich altijd eerder aan dan een erop volgende loze gedachtestroom.
Hoofdstuk 86: Wat is een vals getuigenis? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[20] Maar hoe kan men de broodkast van de ware gelijkenis met God dan in zichzelf openen en zich verzadigen? Zeker niet anders dan door het in zichzelf aanwezige innerlijke middel zodanig aan te wenden, dat men zich naar de van God vernomen waarheid richt. Dat men verder van de van buitenaf aanschouwde vormen slechts datgene voor daadwerkelijk gebruik opneemt, wat men en in hoeverre men dat als volledig in overeenstemmende gelijkenis met het innerlijke licht, dus goddelijk waar heeft bevonden. Zodra dat niet het geval is, is alles wat de mens doet en onderneemt een vals getuigenis over de innerlijke goddelijke waarheid en dus een pure leugen tegenover iedere medemens.
Hoofdstuk 86: Wat is een vals getuigenis? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[17] Wie derhalve het goddelijke woord verneemt, het niet volgt, maar slechts volgt wat zijn uiterlijke ogen behaagt en waardoor zijn zinnelijke wil wordt geprikkeld, geeft met elke stap die hij doet, met elk woord dat hij spreekt en met elke handbeweging die hij maakt, een vals getuigenis. Al zou hij ook de zuiverste goddelijke waarheid, het zuivere woord van het evangelie willen spreken, dan liegt hij toch en geeft de Heer een vals getuigenis omdat hij niet volgens het woord en volgens de waarheid handelt.
Hoofdstuk 86: Wat is een vals getuigenis? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[12] Wanneer een mens echter ook tegelijkertijd met het van de Heer ontvangen innerlijke licht, wanneer hij maar wil, het innerlijk van de vormen aanschouwt, maar daarbij veinst en iets heel anders over de uiterlijke vormen weergeeft dan haar hoge betekenis die hij met het innerlijke geestelijke oog, dat het oor is, ziet, dan geeft hij van de uiterlijk waargenomen vormen toch duidelijk een vals getuigenis.
Hoofdstuk 86: Wat is een vals getuigenis? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[8] Ieder mens, hetzij zuiver geestelijk hetzij nog met materie omhuld, hangt door dit vermogen heel natuurlijk tussen een uiterlijk en een innerlijk. Hij kan daarom steeds een talloze hoeveelheid uiterlijke vormen aanschouwen, maar kan ook tegelijkertijd evenveel van de innerlijke, zuiver goddelijke waarheid in zich opnemen.
Hoofdstuk 86: Wat is een vals getuigenis? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[11] Gebruikt hij dat andere oog van het innerlijke goddelijke licht niet, maar neemt hij genoegen met de vormen en houdt hij zich slechts daarmee bezig, dan is hij een mens die zich kennelijk zelf bedriegt, want de vormen blijven voor hem immers lege verschijnselen zolang hij daarvan de diepe betekenis niet kan vatten.
Hoofdstuk 86: Wat is een vals getuigenis? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[5] Jullie kunnen de taal der geesten in de harmonie der klanken horen of beter gezegd: jullie kunnen de geheime vormen van de meest innerlijke, geestelijke schepping reeds uiterlijk materieel met jullie vleselijke oren vernemen. Hoe ver staat het oog dan achter bij het oor!
Hoofdstuk 86: Wat is een vals getuigenis? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[4] Jullie, met je nog natuurlijke geaardheid, kunnen al begrijpen, als jullie er tenminste enigszins acht op slaan, hoe groot het verschil is tussen hetgeen jullie met de ogen zien, en daarnaast met de oren horen. Met jullie ogen kunnen jullie slechts natuurlijke beelden zien, maar met jullie oren kunnen jullie stralen uit de meest innerlijke, goddelijke diepte opnemen.
Hoofdstuk 86: Wat is een vals getuigenis? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
...  197 - 198 - 199 - 200 - 201 - 202 - 203 - 204 - 205 - 206 - 207 - 208 - 209 - 210 - 211 - 212 - 213 - 214 - 215 - 216 - 217 - 218 - 219 - 220 - 221 - 222  ...