Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

3934 resultaten - Pagina 212 van 263

...  200 - 201 - 202 - 203 - 204 - 205 - 206 - 207 - 208 - 209 - 210 - 211 - 212 - 213 - 214 - 215 - 216 - 217 - 218 - 219 - 220 - 221 - 222 - 223 - 224 - 225  ...
[15] Zou men wel de innerlijke volmaaktheid kunnen bereiken op wandelingen, in theaters, in de gezellige vriendenkring of bij andere wat voor wereldse zaken dan ook? O nee, uit al dit wereldse gedoe groeien geen Corneliussen op, zoals de Heer Zelf ook heel duidelijk heeft aangetoond met een gelijkenis waarin Hij verscheidene vrienden voor een gastmaal uitgenodigde, maar de vrienden allerlei verontschuldigingen aanvoerden waarom ze geen gevolg aan de uitnodiging konden geven. De een was druk met een stel ossen; een ander met huwelijksaangelegenheden; een derde met de aankoop van een stuk grond en zodoende kon niemand komen. Kijk, dat zijn wereldse beslommeringen die de vooruitgang van de geest zeker niet bespoedigen. Deze mensen zijn weliswaar heel respectabele vrienden van de Heer, anders zou Hij hen niet hebben laten uitnodigen; alleen ontbreekt hun de tijd om te komen.
Hoofdstuk 54: Elfde verdieping. Het voortschrijden van de geest - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[23] Wanneer dan iemand de vormen van het innerlijke licht oppakt en deze met zijn geest steeds meer fixeert, dan ontstaat er uit de vroegere, steeds wisselende flexibele lichtvormen een constante vorm die voortdurend een deemoedigende weerstand biedt aan het van buitenaf inwerkende licht. Daardoor is de mens dan tot een bepaalde, heldere visie op het innerlijke, eeuwige leven van de geest gekomen.
Hoofdstuk 53: Liefde tot de Heer en van daaruit tot de naaste leidt tot de volmaaktheid van het leven - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[22] Wat ontstaat er daardoor in de mens? Een voortdurende wisseling van ideeën; nu eens besluipen hem vormen van de wereld, dan weer de vormen van zijn innerlijke licht. Werkt het uiterlijke licht sterk op de mens in, dan worden de vormen van het innerlijke licht verduisterd en hebben zij geen helderheid meer. In het tegenovergestelde geval worden de vormen van het uiterlijke licht steeds vager en minder zichtbaar naarmate het innerlijke licht meer begint te reageren.
Hoofdstuk 53: Liefde tot de Heer en van daaruit tot de naaste leidt tot de volmaaktheid van het leven - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[9] Wie is dan de eigenlijke inspirator? Wie verbindt de innerlijke fantasie met de uiterlijke vormen? Wie verbindt de ontwerpen met de kleuren doormiddel van het penseel aan het vooraf witgeschilderde linnen? Denken jullie dat dit van de goede leermeesters afhangt of van degenen die voorbeelden schetsen?
Hoofdstuk 49: Over de voornaamste sleutel tot de geestelijke mysteries - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[23] Betast van tevoren de innerlijke levenspijlers in jullie en ga dan in jullie innerlijk; daar zullen jullie alle levenskrachten verenigd in dit heilige teken aanschouwen. Elke levenskracht is een zuil en een bol aan het teken. Daarbij stelt de zuil de kracht voor, en de bol de voltooiing van het leven in elke tak daarvan.
Hoofdstuk 48: De twaalf pijlers van het leven - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[16] De achtste pijler heet: God is de eeuwige waarheid. In Zijn waarheid sprak Hij Zijn eeuwige woord uit en dat woord zelf is Gods waarheid. Uit dit woord ben jij, mens, voortgekomen; daarom zul je trouw blijven aan deze eeuwig heilige oorsprong en zullen al je woorden altijd even trouw en waar in harmonie zijn met die waaruit je zelf bent voortgekomen. Zo niet, dan dood je het oorspronkelijke woord in jezelf en bijgevolg je eigen leven.
Hoofdstuk 48: De twaalf pijlers van het leven - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[2] Ja, mijn lieve vrienden en broeders, de bedenkingen die jullie uitspreken met betrekking tot de beperktheid van jullie begripsvermogen en jullie woordenschat zijn inderdaad heel begrijpelijk, maar desondanks moeten jullie over alles wat jullie gezien hebben toch zoveel vertellen als met jullie begripsvermogen en woordenschat mogelijk is; want willen jullie van mijn uiteenzetting geestelijk profijt hebben, dan moeten jullie steeds voor ogen houden dat jullie je hier eigenlijk op eigen bodem bevinden. Zeg ik jullie, zonder dat jullie vooraf je verhaal hebben gedaan, wat jullie gezien hebben, dan haal ik jullie daarmee de grond onder de voeten weg en vanaf dat moment bestaat er geen aanknopingspunt meer tussen mijn uiteenzetting en jullie innerlijke opnemingsvermogen.
Hoofdstuk 53: Liefde tot de Heer en van daaruit tot de naaste leidt tot de volmaaktheid van het leven - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[11] Kijk, mijn lieve vrienden en broeders, dat gebeurt in zekere zin vanuit de wortel. Dat ik jullie vragen evenals jullie antwoorden weet en uitspreek, komt omdat ik als zuivere geest een geestelijke botanicus, een geestelijke anatoom, een geestelijke chemicus en een geestelijke tuinman ben. Als zodanig kan ik dan ook uit de jullie nog onbekende wortels in jullie opmaken, welke vraag daaruit te zijner tijd tevoorschijn zou kunnen komen. Als anatoom doorzie ik jullie innerlijke bouw en zie met het grootste gemak de wisselwerking van jullie gevoelens en de daaruit voortkomende oordelen en conclusies. Als chemicus ben ik in staat de ideeën die nog chaotisch en verward in jullie door elkaar liggen, onmiddellijk voortreffelijk te rangschikken en deze dan ook al goedgeordend aan jullie voor te leggen. Als tuinman ken ik alle zaden die in jullie uit de meest verschillende woorden en begrippen bestaan. Jullie weten nog niet wat daaruit zal opgroeien wanneer ze op de innerlijke, levende grond van de geest zullen ontkiemen. Maar ik ben een tuinman, die jullie al van te voren jullie geestelijke plantensoorten die uit het een of andere zaadje tevoorschijn moeten komen, kan tonen en waarvan jullie in de verste verte nog geen idee hebben.
Hoofdstuk 52: Tiende verdieping. Het wezen van vraag en antwoord - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[4] Kijk, eigenlijk zijn wij het die vragen en spreken en we worden eveneens als sprekende en vragende personen geciteerd; en toch zijn niet wij het die spreken en vragen, maar altijd ben jij degene die zowel voor zich uit zichzelf, als voor ons, eveneens uit zichzelf, spreekt. Zo zie je niet zelden in ons een vraag waarvan wij zelf nog geen vermoeden hebben. Evenzo geformuleerd verkondig jij ons onze eigen uitingen en beoordelingen, waarvan wij nog nauwelijks hadden kunnen dromen. Jij vraagt ons, en ons antwoord komt uit jouw eigen mond, want als het antwoorden werkelijk op ons zou aankomen, dan zouden we vaak met de mond vol tanden staan en op heel veel van jouw vragen met geen woord kunnen antwoorden.
Hoofdstuk 52: Tiende verdieping. Het wezen van vraag en antwoord - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[19] Degene die zij zochten in het oneindige en ontoegankelijke, vonden zij niet en zij waren uiteindelijk genoodzaakt uit eigen nietigheid een god te creëren die echter dan pas god is wanneer het hun als oppergoden belieft zo'n begrip in hun voorstellingsvermogen op te nemen. Om deze klaarblijkelijke domheid in één oogopslag in te kunnen zien, heeft men mijns inziens absoluut niet meer nodig dan het verstand van een kind van hoogstens vijf tot zeven jaar. Een eenvoudig mens voor wie zelfs het woord 'wijsbegeerte' of 'filosofie' even vreemd is als de beide polen van de aarde, zal bij een dergelijke voorstelling van de Godheid ogenblikkelijk met het weliswaar hoogst simpele, maar des te treffender antwoord voor den dag komen en zeggen:
Hoofdstuk 51: De oorsprong van alle dingen en verschijnselen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[2] Het aanschouwen van de voorwerpen van deze galerij, waar jullie niet in staat zijn om ook maar iets te zien, en het begrijpen van hun innerlijke, diepste wijsheid, gaat zoals gezegd, allemaal gelijk op. Ik zei echter: met liefde begrijpen jullie alles; in de liefde tot de Heer kunnen jullie alles begrijpen. De liefde geeft de dingen uit de wijsheid nieuwe vorm en nieuwe kleur, en wat in het licht der wijsheid eindeloos veraf ligt, dat trekt de liefde ter beschouwing in een nauwe kring samen. Maar er moet waarachtige, volmaakte liefde zijn, want bij een halve of een kwart liefde is men weinig gebaat. Dat is ook natuurmatig begrijpelijk, ja, er zou in wezen natuurmatig niets begrijpelijker kunnen zijn dan dat. We hebben een heleboel voorbeelden; vele zijn voor jullie zichtbaar en uit alle kunnen jullie hetzelfde leren.
Hoofdstuk 49: Over de voornaamste sleutel tot de geestelijke mysteries - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[6] De leeuw is geen muggenjager, maar wie muggen vangt en zich bezighoudt met het wegen van een pluk schapenwol, heeft zeker niet de aard van een leeuw. Zo heeft ook de satire, evenals andere aanverwante geestigheden met de eigenlijke diepzinnigheid van de geestelijke wijsheid bitter weinig van doen. Men zou deze heel goed en zeer typerend een echte parasiet op de boom van diepe innerlijke kennis van het leven kunnen noemen.
Hoofdstuk 48: De twaalf pijlers van het leven - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[1] Nu hebben jullie daar wat over nagedacht en ik zeg jullie: hier is de situatie als volgt: jullie hadden daarover kunnen denken wat je maar had gewild, en toch hadden jullie een volkomen juist en waarheidsgetrouw beeld dat overeenstemt met de innerlijke betekenis van dit ornament moeten vinden. Jullie zeggen nu weliswaar met enige verbazing:
Hoofdstuk 45: Goddelijk-geestelijke wijsheid is dwaasheid voor de wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[11] Wat kan men hieruit opmaken? De hoogtevrees heeft de zwakte in de voeten van onze goede wandelaar aan het licht gebracht, en daarom denkt hij zelfs aan het veiligheidskoord weloverwogen na over elke stap die hij zet, maar desondanks is hij toch steeds bang dat hij ongemerkt een verkeerde stap zal zetten. Zo is het ook met onze huwelijkskandidaat; op de alledaagse levensvlakte heeft hij zich heel goed kunnen bewegen, maar op deze belangrijke hoogte, waar het om de veiligheid van elke stap gaat, komt het erop aan, elke stap, dus ieder woord, op een goudschaaltje te wegen om de zaak, zoals jullie plegen te zeggen, niet in het honderd te laten lopen.
Hoofdstuk 39: Zesde verdieping. In angstwekkende toestand toont de mens zijn zwakten - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[7] In het begin brengt hij er nauwelijks een woord uit, of hij weegt elk woord voor hij het uitspreekt om toch vooral geen zwakke kanten te tonen, want ieder mens is zich er voor zichzelf toch steeds van bewust dat hij er daarvan verscheidene bezit. Waarom dan deze schroom? Omdat de mens zijn zwakke kanten en zelfs zijn fouten in geen enkele situatie gemakkelijker prijs geeft dan in die van angst en vrees.
Hoofdstuk 39: Zesde verdieping. In angstwekkende toestand toont de mens zijn zwakten - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
...  200 - 201 - 202 - 203 - 204 - 205 - 206 - 207 - 208 - 209 - 210 - 211 - 212 - 213 - 214 - 215 - 216 - 217 - 218 - 219 - 220 - 221 - 222 - 223 - 224 - 225  ...