Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

3934 resultaten - Pagina 214 van 263

...  202 - 203 - 204 - 205 - 206 - 207 - 208 - 209 - 210 - 211 - 212 - 213 - 214 - 215 - 216 - 217 - 218 - 219 - 220 - 221 - 222 - 223 - 224 - 225 - 226 - 227  ...
[7] Toen ik jullie vanuit mijn wijsheid de eisen had getoond, stonden jullie allemaal te beven en iedereen trok zich huiverend van het altaar voor transformatie tot het kindschap Gods terug. Maar een jong meisje, dat wel het eenvoudigste in mijn paleis was, zodat niemand van ons zou vermoeden dat er juist in dit heel eenvoudige, maagdelijke wezen zo'n diepe, volkomen gewekte wijsheid aanwezig was (haar daad garandeert ons dat), liet ons allen zien, hoe die mensen geaard zijn en moeten zijn, in wie de innerlijke wijsheid door stille zelfwerkzaamheid en door zelfonderzoek van de eigen geest, gewekt is.
Hoofdstuk 23: Wijze toespraak van de oudste tot zijn volk - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[4] Het verschil tussen de deinende activiteit van gewekte en van gewone mensen bestaat hierin dat de zichzelf innerlijk gewekte handelt volgens de in hem aanwezige eeuwige wetten der goddelijke orde. De gewone mens echter handelt volgens van buitenaf gegeven wetten, die afkomstig zijn van de levende wetten van hen die in zichzelf de innerlijke wijsheid hebben gevonden, welke de allerhoogste wijsheid van de Schepper reeds vanaf het oerbegin in hen heeft gelegd.
Hoofdstuk 23: Wijze toespraak van de oudste tot zijn volk - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[3] Zijn woorden zijn ons bijgebleven en wij hebben ze in ons sterrenschrift bewaard. Jullie kunnen in mijn huis gaan en staan waar je maar wilt, en dit sterrenschrift zal jullie door zijn heldere glans tegemoet stralen en de innerlijke wijsheid van jullie geest altijd opnieuw doen opleven.
Hoofdstuk 22: Onthulling van de voorwaarden voor het bereiken van het kindschap Gods - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[6] Wanneer de mensen van de ondergeschikte woningen een of ander belangrijk advies nodig hebben, komen ze naar hem toe, maar hij zendt bijvoorbeeld nooit boden uit om ondergeschikten in een of ander vak der wijsheid te onderrichten. Want hier geldt alleen het principe van volkomen vrijheid en dit mag nooit eigenmachtig, noch door woord noch door daad in gevaar worden gebracht. Daarom kunnen de bewoners hier van de andere, ten opzichte van dit hoofdpaleis ondergeschikte paleizen, onderling doen wat ze willen.
Hoofdstuk 21: De liefde zet het hout op het altaar in vlammen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[6] Jullie kunnen dit weliswaar nog niet duidelijk in jezelf vernemen, maar in de ordening van de Heer is het nu eenmaal zo ingericht dat het spreken van een mens een product is van alles wat er in de diepte van zijn leven verborgen ligt. En wanneer een mens spreekt, dan wordt hij in zekere zin daartoe genoodzaakt door een innerlijke aansporing die voortkomt uit alles wat overeenstemt met hetgeen er in de diepte van zijn leven verborgen ligt.
Hoofdstuk 17: De kern van de voorwaarden - kun je God liefhebben? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[1] We zullen nu proberen om ook met deze menselijke wezens hier wat meer vertrouwd te raken, om erachter te komen welke achtergronden zij hebben en op welke trap van innerlijke geestverwantschap wij met hen staan. Als jullie eens wat beter naar de vormen van deze mensen kijken, dan zullen jullie al gauw zien dat deze mensen qua vorm een grote gelijkenis met jullie vertonen. Deze beschouwing geeft ons duidelijk aan dat zij, wat hun geestelijke vermogens betreft, tamelijk veel op jullie moeten lijken omdat het in hun uiterlijke vorm al enigszins tot uitdrukking komt.
Hoofdstuk 16: Tweeërlei mensen - schepselen en kinderen. Eerste voorwaarden om tot het kindschap Gods te komen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[29] De Heer heeft echter na Zijn verrijzenis nog heel veel met ons, Zijn uitverkorenen, besproken dat niet opgetekend is; en al zou het ook opgetekend zijn, dan had de wereld de boeken vanwege de hoeveelheid en vanwege de grootte en diepte van de inhoud, niet kunnen bevatten.? Maar nu wordt jullie heel veel daarvan meegedeeld. Daarom moeten jullie in de geest wel goed opletten om het grote geheim des levens en de innerlijke grote wijsheid van de Geest in jezelf te begrijpen.
Hoofdstuk 15: De drie wijzen uit het morgenland; hun wezen. De grote betekenis van onze aarde - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[2] Hoe echter hun innerlijke, geestelijke gesteldheid zoals hun liefde, hun verlangen alsook hun inzicht er bij een nadere beschouwing uitziet, zullen we uit hun gesprekken opmaken, want waar het hart vol van is, loopt de mond van over. De Heer heeft in elk mensenhart een neiging gelegd waardoor hij nooit helemaal tevreden is met wat hij heeft, maar voortdurend naar iets hogers streeft. Deze neiging heeft, zoals alles, twee kanten: een licht- en een schaduwzijde. In de schaduwzijde is de mens blind en het hogere dat hij verlangt, is lager dan wat hij heeft; maar in de lichtzijde van deze neiging verafschuwt de mens al het gegevene en wil beslist slechts het allerhoogste, namelijk niet meer en niet minder dan de Heer Zelf!
Hoofdstuk 16: Tweeërlei mensen - schepselen en kinderen. Eerste voorwaarden om tot het kindschap Gods te komen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[25] Het was te allen tijde en bij alle volkeren gebruikelijk om te zeggen en er hier en daar ook stellig in te geloven, dat deze of gene ster 'hun ster' was. Letterlijk genomen zou daar weinig reden voor zijn, maar geestelijk genomen des te meer, want waar een geest vandaan komt, daar heeft hij ook zijn liefde vandaan. Nu zijn echter al die myriaden sterren ofwel voormalige, of latere woonplaatsen van geesten. Als dat het geval is, dan is het toch ook duidelijk dat de geest van ieder mens op aarde een ster als vorig woonoord heeft gehad en deze ster is de eerste die bij een innerlijke beschouwing ook zeker het eerst naar boven komt.
Hoofdstuk 15: De drie wijzen uit het morgenland; hun wezen. De grote betekenis van onze aarde - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[20] Kijk, met deze beschrijving is jullie boodschap onthuld en tevens ook de innerlijke waarheid dat juist in deze drie wijzen Adam, Kaïn en Abraham aanwezig waren. Abraham, die zich in zijn geest reeds heel lang verheugde op de dag dat hij Hem mocht zien, zoals de Heer hem zelf had voorzegd, heeft hem ook werkelijk gezien; lichamelijk door de wijzen, geestelijk in zichzelf en hemels in het aanschouwde Kind der kinderen, Mens der mensen en God der goden!
Hoofdstuk 15: De drie wijzen uit het morgenland; hun wezen. De grote betekenis van onze aarde - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[19] Daarom begaven zij zich dan ook vanaf hun observatiepost onmiddellijk op weg, rustten hun kamelen uit en droegen hun knechten op, mirre, goud en wierook te kopen. Dat was namelijk in dit land het gebruikelijke geschenk voor een nieuwgeboren koning: mirre voor het kind, goud voor de koning, die bij hen mens der mensen heette, zoals zo'n koninklijk kind, kind der kinderen werd genoemd. Wierook schonk men de koning eveneens, omdat de koning voor de gezalfde machtsdrager van de Godheid op aarde werd aangezien. Toen dit allemaal was aangedragen, ging de reis ook dadelijk van start. De ster was de wegwijzer en de drie geesten waren de innerlijke gidsen van de ons bekende drie wijzen uit het morgenland.
Hoofdstuk 15: De drie wijzen uit het morgenland; hun wezen. De grote betekenis van onze aarde - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[8] Met planten en dieren zal het jullie geen haar beter vergaan, want jullie kunnen slechts beoordelen, en bovendien nog heel oppervlakkig, wat jullie zintuigen raakt of wat tastbaar voor jullie is. Maar wat de innerlijke, hogere geestelijke ordening betreft, zeg eens, met welke maatstaf willen jullie die meten?
Hoofdstuk 15: De drie wijzen uit het morgenland; hun wezen. De grote betekenis van onze aarde - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[17] Als de mens Gods woord hoort en Zijn werken aanschouwt, wordt daardoor de gedachte aan God in de mens opgeroepen. Is de gedachte eenmaal opgeroepen, dan moet de mens deze ook niet meer loslaten, maar haar steeds steviger vasthouden. Dit steeds steviger vasthouden is het geloof. Wanneer de mens nu door dit vaste geloof, dus door het steeds meer fixeren van de gods- gedachte in zichzelf, God zelf tot een levendig gevoel heeft gemaakt, dan betreedt hij met zijn voeten Gods wereld in zichzelf. Hij aanschouwt in deze wereld het ene wonder na het andere.
Hoofdstuk 12: Het echte bouwen - ontwikkeling van hetgeen in jullie is - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[25] Maar in het Woord van de Heer staat: 'Aan de vruchten zullen jullie de boom herkennen'. Wanneer we dat weten, zal het niet moeilijk zijn om erachter te komen wat nu de werkelijkheid is van hetgeen zich reeds zo nabij voor jullie ogen heeft ontwikkeld. Probeer daarom jullie geest in verhoogde activiteit te brengen. Beschouw de voor jullie liggende wereld nauwkeuriger, haal hem steeds dichter naar je toe totdat hij zo dichtbij komt dat jullie je voeten op zijn grond kunnen zetten.
Hoofdstuk 11: Het hele universum en de hemel zijn in jullie! - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[5] Vanuit het licht van het geloof is men een zoekende waarnemer van het reeds bestaande; vanuit het innerlijke licht van de liefde, dat het eigenlijke levende licht van de Heer in de mens is, wordt men echter zelf schepper en men beschouwt dan het zelfgeschapene in zijn diepste wezen.
Hoofdstuk 10: Verschil tussen het licht van het geloof en het licht van de liefde. De geest van de mens - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
...  202 - 203 - 204 - 205 - 206 - 207 - 208 - 209 - 210 - 211 - 212 - 213 - 214 - 215 - 216 - 217 - 218 - 219 - 220 - 221 - 222 - 223 - 224 - 225 - 226 - 227  ...