Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

3934 resultaten - Pagina 216 van 263

...  204 - 205 - 206 - 207 - 208 - 209 - 210 - 211 - 212 - 213 - 214 - 215 - 216 - 217 - 218 - 219 - 220 - 221 - 222 - 223 - 224 - 225 - 226 - 227 - 228 - 229  ...
[19] De Heer zegt: Mijn lieve zoon, kom maar weer overeind, dan zal na het nuttigen van de maaltijd aan Mijn tafel al spoedig duidelijk worden hoeveel je van dit weinige opeens zult kunnen begrijpen. Maak je echter van de maaltijd geen al te grote voorstelling, want hier zul je in de letterlijke betekenis van het woord merken dat 'kort haar snel geborsteld is'. Van de zogenaamde hemelse zwelgpartijen is hier geen sprake; men eet hier heel eenvoudig en leeft zogezegd op water en brood. Je zult echter spoedig ontdekken dat Mijn kinderen ondanks deze eenvoudige kost er buitengewoon goed uitzien. Ga daarom nu aan tafel, want deze is al voorzien van water en brood, en eet en drink zoals je Mij zult zien eten en drinken.
Hoofdstuk 2: De grote betekenis van een aards kind van God - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[3] O Vader, eeuwige liefde en waarheid! Onbegrijpelijk groot en wonderbaarlijk, en boven alle menselijke begrippen verheven is datgene wat we nu in de sferen van Uw engelengeesten van de eerste tot en met de laatste hebben gezien, gehoord, ervaren en geleerd. Alleen zouden we nu nog graag een heilig woord van U willen vernemen waaruit we kunnen opmaken of het allemaal werkelijk, dus de volle waarheid is.
Hoofdstuk 123: Terugblik op de geschouwde levenssferen van tien geesten - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[10] Om die reden hebben jullie in overvloedige mate duizenderlei vormen aanschouwd en bij elke vorm werd jullie de innerlijke waarheid geopenbaard. En dus kan Ik jullie zeggen dat jullie in de sfeer van de waarheid de gehele omvang van het geestelijke leven hebben gezien.
Hoofdstuk 123: Terugblik op de geschouwde levenssferen van tien geesten - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[4] En zo draagt ieder mens dan een andere zaadkorrel voor de ontwikkeling van de geestelijke wereld in zich, welke in hem opkomt en tenslotte uitgroeit tot een boom die de vorm van zijn innerlijke wereld is.
Hoofdstuk 124: Ieder mens draagt een andere zaadkorrel voor de ontwikkeling van de geestelijke wereld in zich - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[15] Vraag daarom niet aan deze of gene: hoe ziet de hemel eruit en hoe de geestenwereld? Dat is vergeefse moeite! Tracht echter elk woord van Mij door de werken der liefde in jezelf levend te maken; dan hebben jullie al de hemel en alles wat tot de geestenwereld behoort levend in jezelf.
Hoofdstuk 124: Ieder mens draagt een andere zaadkorrel voor de ontwikkeling van de geestelijke wereld in zich - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[4] Al zou Ik alle engelen van de hemel naar de aarde zenden en door hen het woord des levens overal op de meest wonderbaarlijke wijze laten verkondigen, dan zullen de mensen het vandaag, morgen en overmorgen ontroerd aanhoren en aannemen, maar naderhand zullen zij beginnen het wonder geheel onverschillig te beschouwen en zullen daarbij als voorheen weer achter hun wereldse zaken aanhollen.
Hoofdstuk 125: Het hemelrijk komt overeen met deze tegenwoordige tijd - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[5] Dat zijn de op de materie gerichte mensen met hun nooit te stillen behoeften. Zij lijken op het struikgewas en de doornen. Ook al ontkiemt het woord aanvankelijk nog, toch zal het spoedig verstikken en de mensen zullen er daarna nog onverschilliger tegenover staan dan ervoor. Want eerst zeiden ze: zouden wij het op een werkelijk wonderbaarlijke wijze hebben ontvangen, dan wilden wij wel geloven en ernaar handelen. Ik kom echter ook aan deze wens tegemoet. Bijna overal strooi Ik het nu zoals hier wonderbaarlijk uit. Maar welke uitwerking heeft het? Hoogstens leidt het hier en daar tot wat politieke overwegingen; dat is dan ook alles. Of iemand zich echter daarnaar zou willen richten - deze goede aarde - waar is zij?
Hoofdstuk 125: Het hemelrijk komt overeen met deze tegenwoordige tijd - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[12] Waarlijk, als Ik niet vanuit Mijn grote barmhartigheid hier en daar iemand zou wakker schudden, zoals een ijverige heer des huizen zijn slome en luie personeel wakker schudt, dan zou vanaf de tijd van de apostelen tot op heden bijna niemand meer weten wat 'het levende woord' is en wat het wil zeggen 'door God onderricht te worden'.
Hoofdstuk 125: Het hemelrijk komt overeen met deze tegenwoordige tijd - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[15] Verschillende mannen van deze tijd en uit de achttiende en negentiende eeuw, maar ook sommige uit vroegere eeuwen, die het levende woord ontvingen, zullen voor jullie geen onbekenden zijn. Wat is echter hun lot? Ze worden doodgezwegen. Voor de geleerde wereld is het voldoende dat zij hun namen kent. Wat deze mannen echter vanuit Mij hebben geleerd, dat zegt hun niets. Als er hier of daar nog iemand is die zo'n boek leest, stuit hij al gauw op stellingen die niet met zijn verstand overeenkomen. Daarom verwerpt hij weldra het geheel en schenkt aan de door Mij onderrichte man verder geen aandacht meer.
Hoofdstuk 125: Het hemelrijk komt overeen met deze tegenwoordige tijd - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[21] Hieruit kunnen jullie nogmaals opmaken dat alles wat er tot nu toe gezegd is zijn goede redenen heeft en dat aan de oppervlakkige verschijningsvorm van het geestelijke evenmin iets gelegen is als aan de verschijnselen van de tijd. Ze zijn leeg en hol, maar voor de wijze zijn ze een geschrift en in de hoofdlijnen daarvan vindt hij zonder veel moeite de innerlijke waarheid. Want aan iedere verschijningsvorm gaat een actieve oorzaak vooraf. Is de verschijningsvorm nobel en goed, dan zal de oorzaak dat ook in dezelfde mate zijn; is de verschijningsvorm echter onedel, dat betekent werelds, materieel en slecht, dan zal haar oorzaak dat in gelijke mate zijn.
Hoofdstuk 125: Het hemelrijk komt overeen met deze tegenwoordige tijd - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[8] Kijk, zo is het met de wereld en alles wat erbij hoort gesteld. Dat lijkt allemaal op de uiterlijke schors, de bladeren en de bloesems, maar tenslotte ook op de vruchten van de boom. Deze vallen af, maar de boom blijft en draagt in zijn innerlijke leven veelvoudig het uiterlijke beeld van het zichtbare en vergankelijke. Hoe kan men nu vanuit het zichtbare tot de innerlijke, ware kern komen? Ik zeg: op de gemakkelijkste manier van de wereld. Jullie hoe- ven je slechts het zichtbare oneindig veelvoudig en tevens gezamenlijk doelmatig werkend voor te stellen, dan hebben jullie de kern van het geestelijke al voor je.
Hoofdstuk 126: Een boom als voorbeeld van het wezen van het geestenrijk - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[14] We zeiden hiervoor al: uit de levende schors komt het zichtbare gebladerte, de bloesem en zelfs de bolster van de vrucht voort. In de vrucht zelf krijgt de kiem van de pit slechts een heel klein vonkje van het algehele leven uit de kern van de boom. De kern wordt tezamen met de vrucht rijp en stelt de mens in zijn aardse verschijningsvorm voor. Hoogst eenvoudig en weinigzeggend is zijn uiterlijke vorm en gering is zijn kracht. Maar hij is te vergelijken met een eikel. Wanneer hij in de goede grond van Mijn wil wordt gelegd, gaat zijn innerlijke kiem open en deze wordt tenslotte zelfs een majestueuze boom, wiens kracht de kracht van talloze vroegere eikels overtreft.
Hoofdstuk 126: Een boom als voorbeeld van het wezen van het geestenrijk - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[13] De hedendaagse godgeleerden plaatsen Mij liever heel mysterieus boven alle sterren en laten Mij daar zitten in een volkomen ontoegankelijk licht. Waarom doen ze dat? Zij doen dat om verschillende redenen. De eerste zou bijvoorbeeld kunnen zijn: wat ver weg is, zit ons niet in de weg. De tweede zou kunnen zijn: voor geen mens is het dan mogelijk om God zo dicht te naderen dat hij door Hem onderricht zou kunnen worden. En nog een reden die op de vorige berust luidt als volgt: God heeft de mens vernuft en verstand gegeven; dat is het levende woord van God in de mens. Wie zich daaraan houdt, leeft volgens Gods wil en wie zijn vernuft ontwikkelt, wordt reeds door God onderricht, want niemand kan rechtstreeks door God onderricht worden, maar alleen indirect; God woont immers boven alle sterren in het ontoegankelijke licht.
Hoofdstuk 125: Het hemelrijk komt overeen met deze tegenwoordige tijd - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[20] Dat is het ware, meest innerlijke wezen van al het geestelijke leven. Maar ben Ik werkelijk een harde, zelfzuchtige, onrechtvaardige levenswoekeraar? O nee, want buiten Mij is er immers nergens leven en wel om de eenvoudige reden dat er nergens een 'buiten Mij' bestaat! Ik ben eeuwig de voedingsbron voor al het leven!
Hoofdstuk 126: Een boom als voorbeeld van het wezen van het geestenrijk - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[25] Kijk, dit beeld laat zien hoe jullie vanuit de uiterlijke verschijningsvorm tot de innerlijke kern van het leven kunnen komen. Hierna volgt een ander beeld voor hetzelfde doel!
Hoofdstuk 126: Een boom als voorbeeld van het wezen van het geestenrijk - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
...  204 - 205 - 206 - 207 - 208 - 209 - 210 - 211 - 212 - 213 - 214 - 215 - 216 - 217 - 218 - 219 - 220 - 221 - 222 - 223 - 224 - 225 - 226 - 227 - 228 - 229  ...