Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

4159 resultaten - Pagina 221 van 278

...  209 - 210 - 211 - 212 - 213 - 214 - 215 - 216 - 217 - 218 - 219 - 220 - 221 - 222 - 223 - 224 - 225 - 226 - 227 - 228 - 229 - 230 - 231 - 232 - 233 - 234  ...
[13] Wie zou God kunnen liefhebben zonder Hem te kennen? Wie Hem echter steeds beter leert kennen, zal Hem ook steeds meer liefhebben.
Hoofdstuk 50: Over verliefdheid en over de liefde voor de Heer - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[20] Zoals echter hier de liefde werkelijk alles in alles is, zo is ze dan ook vooral boven alles verheven in de grote kunst van het leven! Met de liefde kunnen jullie doordringen in diepten, waarvoor zelfs menige geest huivert, maar zonder liefde of met iets te weinig liefde zal iemand nooit als een volmaakt kunstenaar het daglicht van de geest betreden. Daarom zei ik ook al in het begin: willen jullie dieper in deze dingen van hoge wijsheid schouwen, dan moeten jullie de liefde in alle ernst ter hand nemen; maar het mag geen halve of kwart liefde zijn; het moet een volkomen liefde zijn.
Hoofdstuk 49: Over de voornaamste sleutel tot de geestelijke mysteries - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[6] Nu het huis op deze wijze is afgewerkt, kan iedereen de doelmatige vormen daarvan aanschouwen, terwijl zonder de standvastige liefde van de opdrachtgever het materiaal in zijn oorspronkelijke staat wijd en zijd verspreid als een vormeloze chaos zou zijn blijven liggen. Ik denk dat dit voorbeeld echt voor de hand ligt en zeker geen verdere uitleg behoeft. Laten we nog een ander voorbeeld nemen. Stel je een mens voor die tengevolge van zijn beeldende fantasie veel aanleg heeft om beeldend kunstenaar te worden. Deze mens heeft bij het aanschouwen van een reeds voltooid kunstwerk, evenals bij de beschouwing van de verheven natuur wel de ambitie om zelf zo'n kunstenaar te worden, maar het ontbreekt hem nog aan de echte inspiratie om zich ertoe te zetten de praktische studie voor deze kunst te beginnen.
Hoofdstuk 49: Over de voornaamste sleutel tot de geestelijke mysteries - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[5] Maar vraag je nu zelf eens af: wie was hier nu eigenlijk de bouwmeester? Wie bracht het materiaal en de bouwlieden bijeen? Was het misschien het geld van de opdrachtgever, zijn vastberadenheid of zijn inzicht? Ik zeg jullie: noch het een noch het ander, maar alleen de liefde is het machtige fundament voor de bouw van dit huis. De liefde van de opdrachtgever heeft het materiaal bijeen gebracht en de bouwlieden aangetrokken. Zonder deze liefde zou de opdrachtgever het geld voor de bouw niet beschikbaar hebben gesteld, noch het materiaal hebben aangeschaft en de bouwlieden aangesteld.
Hoofdstuk 49: Over de voornaamste sleutel tot de geestelijke mysteries - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[8] De zuilen van dit rondeel stellen de levenskrachten van de mens voor. Twaalf zuilen hebben jullie ontdekt. Wanneer jullie het gebied doorlopen van de krachten die het leven uitdrukken, zullen jullie zonder veel moeite ontdekken dat dat gebied eveneens op twaalf soortgelijke pijlers rust.
Hoofdstuk 48: De twaalf pijlers van het leven - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[5] Als we trouwens heel aandachtig naar de vlakke wand kijken, ontdekken we niet eens een of andere toegangsdeur en het lijkt er heel sterk op dat hier ofwel pure geesten wonen of dat daarbinnen helemaal niemand woont. Waarlijk, over deze hoogst luchtige inrichting zou men zich werkelijk een beetje kunnen amuseren, want waar niets te zien is, is voor het kijkende subject ook eigenlijk geen object voorhanden. We zouden wel eens willen weten hoe men dan zonder een object tot een duidelijk begrip over het een en ander zou kunnen komen. Men zou hoogstens vanuit zijn eigen fantasie een heel regiment hypothesen kunnen opstellen, deze dan als een kaartspel door elkaar schudden, in een bak gooien, er op goed geluk een uittrekken en die dan tot hoofdprijs maken.
Hoofdstuk 47: Negende verdieping. Verschil tussen wijsheids- en liefdelicht - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[5] Zo kunnen jullie je ook geen begrensde tijd voorstellen, maar wel een ingedeelde tijd. Indien jullie echter een uitgerekte bol als een tot tijdperken uitgedijde eeuwigheid indelen, dan ligt er zoals gezegd, een of andere gebeurtenis van begin tot eind tussenin, zonder welke er aan een tijdsindeling niet valt te denken. Denk maar eens na; hoe lang meten jullie al de tijd? Vanaf jullie geboorte tot aan de huidige levensperiode. Kijk, dat is jullie tijdsdoorsnede; dit omsluit het begin en het einde van jullie aardse leven en naar beide zijden bevindt zich een eindeloos uitgestrekte lijn, waarvan het einde nergens anders dan alleen voor jullie bij jullie levensdoorsnede te vinden is, dat wil zeggen dat er voor jullie geboorte een eeuwig lange tijd verstreken is en er na jullie overgang eveneens weer een oneindige tijdsduur zal volgen.
Hoofdstuk 46: Ineenvloeien van tijd en eeuwigheid - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[10] Wanneer een geest zegt: ik ben en denk, dan geeft hij daarmee aan dat de Heer in hem alles in alles is; en zegt hij van zichzelf: ik ben niet en denk niet, dan zegt hij, dat zonder de Heer geen enkel wezen vanuit zichzelf iets is of iets vermag. Maar wat betekent het dan als de Heer, die toch eeuwig alles in alles is, in diepe wijsheid iets dergelijks over Zichzelf zegt? Kijk, dat betekent dan, dat de Heer zelf in Zichzelf eeuwig volmaakt is en volmaakt denkt. Wanneer Hij echter zegt: Ik ben niet en denk niet, dan wil dat zeggen: alle wezens zijn weliswaar schepselen van Mij en zijn Mijn, door Mijn wil vastgehouden, levende gedachten en in de gehele oneindigheid bestaat er geen ding dat Ik niet heb gedacht en met Mijn wil heb geschapen; opdat echter Mijn schepselen volkomen vrij zullen zijn, laat Ik Mijn gedachten zo volkomen vrij, alsof Ik hen niet gedacht en niet geschapen had. Zo kunnen zij dan helemaal als vanuit zichzelf vrij denken en handelen, alsof ze helemaal niet van Mij afhankelijk zijn en alsof Ik helemaal niet meer aanwezig zou zijn.
Hoofdstuk 45: Goddelijk-geestelijke wijsheid is dwaasheid voor de wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[3] We zijn in het rondeel en jullie zeggen: lieve vriend en broeder, hier moet men de zuilen van dit rondeel eerder vastpakken dan bekijken. Ze glanzen wel buitengewoon als men recht voor hun spiegelvlak gaat staan, maar wanneer men vluchtig kijkt, werkelijk, dan zou je er heel goed tegenaan kunnen botsen, zonder eerst te zien, welke steen des aanstoots je te wachten staat.
Hoofdstuk 44: Achtste verdieping. Over het binnengaan in het leven van de geest - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[9] Jullie zouden nu wel nader willen weten hoe de aandrijfkracht van het mechanisme van zo'n perpetuum mobile werkt. Dat is echt niet zo moeilijk uit te leggen, maar als jullie het weten, zullen jullie daardoor het ornament nog geen zier beter begrijpen dan zonder zo'n uitleg.
Hoofdstuk 43: Absolute wijsheid niet geschikt voor een nog gebonden geest - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[11] Zeven cirkels zijn in elkaar verstrengeld; de cirkels doordringen elkaar, de doordrongen cirkels worden verteerd en de verteerde verheffen zich in die, welke niet verteerd zijn, en de zeven cirkels hebben geen maat en geen middelpunt. Het zijn er zeven zonder einde; een getal dat de cirkel van de zeven doordringt en de zeven de ene!
Hoofdstuk 42: Zevende verdieping. Absolute wijsheid, doorzichtig en ondoordringbaar als diamant - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[14] Het licht laat zich echter hier door de warmte gevangennemen en hoe meer warmte, des te meer licht zich ook door haar laat gevangennemen. Uit beide samen komt dan een geheel rijpe vrucht voort, die jullie kunnen nuttigen. Op deze wijze nemen jullie zonder enige moeite samen met de genuttigde vrucht onvermijdelijk ook het gevangengenomen licht op en dit gevangen licht is dan ook de etherische stof die aan jullie organisme de levengevende voeding geeft.
Hoofdstuk 40: Overgang van de liefde in de wijsheid - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[14] Ter vergroting van jullie kennis dienen jullie te weten dat deze bol inwendig hol is, maar wel gevuld met diverse onweegbare grondstoffen. Bij de geringste draaiing worden deze stoffen voortdurend door elkaar geschud, zonder zich tengevolge van hun onderlinge verschillen volkomen te kunnen vermengen. Door dit door elkaar schudden worden dan ook voortdurend nieuwe figuren gevormd die bij elke volgende draaiing van de glasachtige bol noodzakelijkerwijze steeds weer moeten veranderen. jullie kunnen op aarde weliswaar iets dergelijks in het groot aanschouwen, waar eveneens onweegbare stoffen binnen het grote luchtruim, dat natuurlijk de gehele aarde omgeeft, ook voortdurend nieuwe vormen laten zien. Maar deze onweegbare stoffen zijn op een aardbol van een veel geringere actieve potentie dan op zo'n centrale zon; daarom zijn hun maaksels gewoonlijk ook niet geheel ontwikkeld, hetgeen jullie bij de formatie van wolken en sommige andere lucht-verschijnselen kunnen waarnemen. In deze bol hier zijn deze stoffen echter in zekere zin in hun meest geconcentreerde potentie opgesloten; daarom zijn de ontwikkelde vormen ook onbeschrijfelijk en geven dan, al is het op kleine schaal, de meest imposante aanblik.
Hoofdstuk 43: Absolute wijsheid niet geschikt voor een nog gebonden geest - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[5] Jullie oordelen volgens jullie maatstaven juist, en voor de bouwwijze op jullie aarde zou dat ook veel beter zijn; maar een andere wereld, een andere inrichting en dus ook een andere bouwwijze. Jullie weten echter ook dat harde voorwerpen bros zijn en gemakkelijk kunnen springen, terwijl de minder harde toch nog altijd een grote stevigheid hebben, maar daarbij veel buigzamer, minder breekbaar en zodoende beter bestand zijn tegen een grote druk dan de heel harde voorwerpen. Bedenk eens wat harder zou zijn, een bol van massief glas of een bol van massief koper? Om in het koper te snijden of te krassen heeft men werkelijk niet het sterkste gereedschap nodig; met een gewoon broodmes kunnen jullie er zonder moeite heel wat deeltjes vanaf snijden of schaven. Om de glazen kogel te beschadigen, hebben jullie al bijzonder harde voorwerpen nodig, zoals fijn kwartskristal, heel hard, fijn staal of diamant. Neem nu eens de twee bollen, plaats op iedere bol een gewicht van duizend centenaar (Een centenaar is 56 kilogram) en geef elke bol een volkomen harde ondergrond. De glazen bol zal tot wit poeder verpletterd worden, maar de koperen wordt niet eens helemaal platgedrukt.
Hoofdstuk 42: Zevende verdieping. Absolute wijsheid, doorzichtig en ondoordringbaar als diamant - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[4] Laten we daarentegen eens kijken naar een minister of een hoge veldheer, die bovendien nog een belangrijke gunsteling van de landsheer is, en ook naar de op zich onbelangrijke hovelingen. Deze gaan zeker zonder de geringste beklemming naar de landsheer, en laatstgenoemden, die deze hoogte gewend zijn alsof het hun aangeboren is, gaan vaak op een kwajongensachtige manier over de treden, die onze eenvoudige man zo duizelingwekkend en riskant voorkwamen.
Hoofdstuk 39: Zesde verdieping. In angstwekkende toestand toont de mens zijn zwakten - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
...  209 - 210 - 211 - 212 - 213 - 214 - 215 - 216 - 217 - 218 - 219 - 220 - 221 - 222 - 223 - 224 - 225 - 226 - 227 - 228 - 229 - 230 - 231 - 232 - 233 - 234  ...