Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

4159 resultaten - Pagina 224 van 278

...  212 - 213 - 214 - 215 - 216 - 217 - 218 - 219 - 220 - 221 - 222 - 223 - 224 - 225 - 226 - 227 - 228 - 229 - 230 - 231 - 232 - 233 - 234 - 235 - 236 - 237  ...
[20] Waaraan is eigenlijk een vrucht te herkennen? Jullie zeggen: aan haar vorm, kleur en smaak; maar waaruit zijn vorm, kleur en smaak voortgekomen? Ze zijn producten van de liefde. Jullie herkennen aan de smaak de muskaatdruif; waarom? Omdat deze smaak met een bepaald deel van jullie lief-de overeenstemt. Daarom willen we dan ook hier bekijken welk deel van onze liefde met deze wereld overeenkomt. En hebben we dat zonder veel moeite gevonden, dan hebben we ook al alles gevonden. Het hoe, waar en vanwaar zal dan vanzelf duidelijk worden.
Hoofdstuk 14: Liefde, het grote middel om tot inzicht te komen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[19] Wat is nu het karakteristieke, welk kenmerk heeft het land, waaraan jullie het zo vlug herkennen? Vraag het de liefde en het blijde gevoel in je hart, en zij zullen jullie ogenblikkelijk de reden aangeven waarop jullie herkenning van dit land berust. Op deze wijze zullen jullie haar nu ook, na een korte voortzetting van onze beschouwingen op deze wereld, zonder enige moeite zelfs zo leren kennen, dat het jullie onmogelijk wordt om te zeggen: we kennen haar niet! Ik zeg jullie: zoals de liefde alles in alles is, zo komt ook alles voort uit de liefde!
Hoofdstuk 14: Liefde, het grote middel om tot inzicht te komen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[5] Voordat de Heer zelf als mens op aarde kwam, kon geen mens ooit met het eigenlijke Godswezen spreken. Niemand kon het ooit aanschouwen zonder daarbij zijn leven helemaal te verliezen, zoals er bij Mozes ook geschreven staat: 'Niemand kan God zien en tegelijkertijd leven.' In de oerkerk evenals in de kerk van Melchizedek, waartoe ook Abraham behoorde, heeft de Heer zich weliswaar vaker persoonlijk laten zien en heeft Hij ook gesproken met zijn heiligen en Zelf zijn kinderen onderwezen, maar deze persoonlijke Heer was eigenlijk toch niet rechtstreeks de Heer zelf, maar altijd slechts een voor dit doel met Gods geest vervulde engelengeest.
Hoofdstuk 13: Jezus, de Naam aller namen en zijn uitwerking. Het geheim van de menswording van God in Christus - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[18] Dit aanschouwen is de groeiende herkenning van God. Maar deze wonderbaarlijke wereld is nog zonder wezens; het prachtige gebouw heeft nog geen bewoners. Maar kijk, daar in het midden van het gebouw dat nu voor ons staat, is een offeraltaar opgericht en op het offeraltaar is een heleboel vers hout gelegd. We zullen het aansteken en dan zal meteen duidelijk worden of deze wereld onbewoond is. Maar waar zullen we het hout mee aansteken?
Hoofdstuk 12: Het echte bouwen - ontwikkeling van hetgeen in jullie is - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[21] En zouden jullie het hele universum niet in je hebben, dan zou voor jullie ogen de ganse hemel zonder sterren zijn. En zouden jullie het geestelijke rijk der hemelen en het eeuwige leven vanuit de Heer niet in je hebben, waarlijk, dan zouden jullie er niet over kunnen nadenken noch erover spreken. Zoals dit echter allemaal met elkaar in verband staat, zo is het ook met de kracht en de tegenkracht.
Hoofdstuk 11: Het hele universum en de hemel zijn in jullie! - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[17] Jullie weten echter dat zonder kracht en tegenkracht eeuwig nooit aan een uitwerking gedacht kan worden. Daarom vraag ik jullie: waarom konden jullie dan eerst aan een ster denken? Jullie kijken me met grote ogen aan, maar ik zeg jullie: omdat niet één ster maar zelfs heel veel sterren in allerkleinste afbeelding van oorsprong in jullie geest aanwezig zijn. Uit deze vele sterren hebben jullie er één gekozen en die hebben jullie je van steeds dichterbij aanschouwelijk voorgesteld.
Hoofdstuk 11: Het hele universum en de hemel zijn in jullie! - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[8] Ik zie al hoe verbaasd jullie zijn, want jullie zien jullie ster reeds zo uitgedijd en vergroot voor je, dat jullie zonder veel moeite grote, verheven details van haar onderscheiden. Nu bemerken jullie zelfs al beweging op het oppervlak van deze groot geworden ster. Jullie zouden wel graag nu al willen weten wat dit voor bewegingen zijn en wat zich daar beweegt, maar ik zeg jullie niets, want nu moeten jullie zelf alles ontdekken.
Hoofdstuk 11: Het hele universum en de hemel zijn in jullie! - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[11] Maar heeft de leidsman ze ook gezien zoals jullie ze zagen? Kijk, dat is een andere vraag. Ik zeg jullie: als hij ze zo had gezien, dan had hij jullie toch moeilijk het juiste licht over een en ander kunnen verschaffen. Hij heeft ze echter vanuit zichzelf gezien, dat wil zeggen hij heeft ze vanuit het licht van de Heer in zichzelf geschapen en jullie zagen dus zijn scheppingen! Ze waren de meest volkomen waarheid tot in alle details, maar zonder zijn uitleg begrepen jullie ze niet.
Hoofdstuk 10: Verschil tussen het licht van het geloof en het licht van de liefde. De geest van de mens - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[9] Kijk, daar is de tuinpoort al. Zoals ik zie, zijn jullie wel heel prachtlievende bouwmeesters, want de tuinmuur bestaat uit louter edelstenen en de poort uit zuiver goud. Kijk daar eens: de tuinpaden zijn allemaal bestrooid met zand dat met goud en zilver vermengd is en de vruchtperken van de tuin zijn heel sierlijk omgeven door kleine gouden omheiningen, waarvan de sluitingen zonder uitzondering met prachtige, veelsoortige edelstenen bezet zijn. Nee, werkelijk, dat noem ik toch verkwistend gebouwd! Zelfs de in mooie rijen geplaatste fruitbomen zijn door zilveren hekken omgeven, terwijl in het midden van elk perk een kleine fontein is aangebracht, waaruit het water in de meest veelsoortige vormen omhoog spuit. Omdat de wegen zo prachtig zijn aangelegd, moeten we toch maar wat verder de tuin in wandelen.
Hoofdstuk 12: Het echte bouwen - ontwikkeling van hetgeen in jullie is - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[7] Om die reden zijn de apostelen evenals de andere zalige geesten tijdens hun werksituatie dan ook van dergelijke insignes voorzien; niet dat ze zonder deze niet in de volle wijsheid uit de Heer zouden kunnen worden geplaatst, maar omdat deze insignes in zekere zin de wortel aangeven en ook de oorspronkelijke zaadkorrel waaruit heel hun wijsheid uit de Heer is voortgekomen. Daarom worden ze dan ook diepwijze en waarachtige 'hemelvorsten' genoemd, wat ze ook werkelijk zijn.
Hoofdstuk 6: Persoonlijke bijzonderheden van de apostelen door insignes voorgesteld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[10] Hier is er geen sprake van gezichtsbedrog en evenmin van schijnvertoningen, maar alles wat je hier ziet is volkomen reëel, duidelijk en waar. In het rijk van de liefde is alles geheel en al zonder bedrog en zo strak mogelijk verenigd. Daarom zijn deze geesten dan ook evenals jij nu volkomen echte wezens en allemaal Mijn lieve kinderen!
Hoofdstuk 2: De grote betekenis van een aards kind van God - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[1] Wanneer jullie het evangelie erop naslaan, zullen jullie zonder moeite vinden met welke algemene beelden Ikzelf het hemelrijk heb voorgesteld. Onder de gelijkenissen vinden jullie die van het mosterdzaadje. Deze gelijkenis is nu juist die, welke hier het meest geschikt is. Klein is dit zaadkorreltje; wie ziet daarin die boomachtig grote plant? Toch draagt dit mosterdzaadje een hele oneindigheid zijnsgelijken in zich. Talloze volkomen gelijke mosterdzaadjes kunnen uit dat ene voortkomen. Zaait men echter talloze mosterdzaadjes in de aarde, dan zal men daaruit weliswaar louter dezelfde planten krijgen, maar van een zekere symmetrie van de vormen is geen sprake, want er zal niet een stam op de andere lijken; evenmin zullen jullie aan een en dezelfde boom twee volkomen identiek symmetrische bladeren aantreffen.
Hoofdstuk 124: Ieder mens draagt een andere zaadkorrel voor de ontwikkeling van de geestelijke wereld in zich - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[8] Daarom houdt het geloof op zich nooit stand als het niet door de daad tot leven komt; evengoed wordt met louter theorie zonder wezenlijke praktische oefening niemand een actief handelend mens.
Hoofdstuk 125: Het hemelrijk komt overeen met deze tegenwoordige tijd - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[21] Hieruit kunnen jullie nogmaals opmaken dat alles wat er tot nu toe gezegd is zijn goede redenen heeft en dat aan de oppervlakkige verschijningsvorm van het geestelijke evenmin iets gelegen is als aan de verschijnselen van de tijd. Ze zijn leeg en hol, maar voor de wijze zijn ze een geschrift en in de hoofdlijnen daarvan vindt hij zonder veel moeite de innerlijke waarheid. Want aan iedere verschijningsvorm gaat een actieve oorzaak vooraf. Is de verschijningsvorm nobel en goed, dan zal de oorzaak dat ook in dezelfde mate zijn; is de verschijningsvorm echter onedel, dat betekent werelds, materieel en slecht, dan zal haar oorzaak dat in gelijke mate zijn.
Hoofdstuk 125: Het hemelrijk komt overeen met deze tegenwoordige tijd - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[1] We hebben in de voorgaande verhandeling voor ieders oog een treffend beeld neergezet, waarmee iedereen vanuit de uiterlijke verschijningsvorm zonder enige moeite tot de innerlijke betekenis kan komen. Aangezien dit terrein echter heel groot is en de verschijningsvormen daarop talloos zijn, heeft de mens nooit teveel aan juiste beelden om zich in iedere situatie van zijn aardse bestaan goede raad te kunnen verschaffen. Daarom zullen wij naar een ander, op zich weliswaar heel eenvoudig, maar inhoudelijk des te rijker en algemener beeld overgaan om onze zaak toe te lichten.
Hoofdstuk 127: Een mensenkind als beeld van het hemelrijk en het universum - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
...  212 - 213 - 214 - 215 - 216 - 217 - 218 - 219 - 220 - 221 - 222 - 223 - 224 - 225 - 226 - 227 - 228 - 229 - 230 - 231 - 232 - 233 - 234 - 235 - 236 - 237  ...