Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

16678 resultaten - Pagina 361 van 1112

...  349 - 350 - 351 - 352 - 353 - 354 - 355 - 356 - 357 - 358 - 359 - 360 - 361 - 362 - 363 - 364 - 365 - 366 - 367 - 368 - 369 - 370 - 371 - 372 - 373 - 374  ...
[2] Luister! Jij bent een mens. Je lichaam bestaat uit bijna ontelbaar vele organen, waar je helemaal niets van af weet. Zonder die organische inrichting van je lichaam zou het leven van je ziel daarin absoluut niet denkbaar zijn. En toch liggen de voornaamste organen van je lichaam niet bepaald zeer ordelijk in je lichaam! Kijk maar eens naar je aderen! Hoe onregelmatig lijken die door je armen te lopen! En toch heerst daarin de hoogste doelmatige orde. Kijk eens naar de plaatsing van je haren! Zowel op je hoofd als op je hele lichaam staan ze ordeloos door elkaar en toch is iedere haar door God geteld en op de juiste plaats gezet! En bij andere mensen. staan ze weer anders dan bij jou en staan toch ook op de juiste plaats, omdat het de Heer in Zijn wijsheid behaagd heeft om vrijwel ieder mens een andere gedaante en ook een andere gemoedsgesteldheid te geven, zodat zij zich onder elkaar gemakkelijker kunnen herkennen en elkaar dan als mensen liefhebben.
Hoofdstuk 112: De verschillende vormen van al het geschapene - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 7)
[4] Laten we eens aannemen dat op aarde alle landstreken als twee druppels water op elkaar zouden lijken en ieder huis er ook precies zo uit zou zien als elk ander en ook niet groter of kleiner mocht zijn, dan zou ik van jou wel eens willen weten hoe jij, als je ver weg bent, je vaderland ooit ergens terug zou kunnen vinden!
Hoofdstuk 112: De verschillende vormen van al het geschapene - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 7)
[6] De vruchtbare bodem van de aarde, ook de bergen en de zeeën zijn eigenlijk afval van de aarde; want dat alles ontstond door het inwendige levensvuur van de aarde, maar natuurlijk al onvoorstelbaar lange tijd geleden. En alles wat naar de oppervlakte van de aarde gebracht wordt, zoals zwavel, pek, zout, water en allerlei mineralen en metalen, dient voor het vormen van de vruchtbare aarde, zonder welke geen plant, geen boom en dus nog minder een dier of zelfs een mens zou kunnen bestaan.
Hoofdstuk 114: De aarde als organisme - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 7)
[12] Er moet echter ook onderscheid gemaakt worden tussen degene die de waarheid niet wil aannemen, en degene die de waarheid niet kan begrijpen en aannemen, tengevolge van zijn geestelijke armoede. De eerste verdient niet dat men nog langer geduld met hem heeft, omdat hij uit hoogmoed en eigendunk de waarheid niet wil aannemen, en alleen maar wil dat zich alles naar hem richt. Maar heb met de tweede geduld; want die mist niet de wil, maar het verstand! Als hij door jouw geduld .en liefde verstandiger wordt, zal hij de waarheid wel aannemen.
Hoofdstuk 114: De aarde als organisme - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 7)
[8] Als een stuk grond of zo 'n meer niet geschikt is voor het natuurlijke leven van planten, dieren en mensen, dan is dat daarom met. slecht. De mens heeft hersens en verstand en kan dergelijke plaatsen, die nog met geschikt zijn voor bewoning, mijden. De aarde heeft gebieden in overvloed die rijp zijn om te bewonen en de mensen kunnen daar volkomen tevreden mee zijn. De zee beslaat als geheel nog een veel groter oppervlak dan het droge land. Wie zal er zeggen: 'Kijk, wat onwijs heeft God daar gehandeld door niet liever het grootste deel van de aarde tot vruchtbaar land in plaats van tot zoveel onbruikbaar water te maken! Wij mensen, en zeker ook de meeste landdieren en ook de meeste planten, zouden aan de meren, stromen, rivieren, beken, bronnen en de regen en sneeuw meer dan genoeg hebben!'
Hoofdstuk 114: De aarde als organisme - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 7)
[6] Aan jullie stamvaders werd reeds getrouw geopenbaard dat zij die dalen moesten mijden en niet moesten bewonen, daar deze nog lang niet rijp zijn voor bewoning en dat daar onder de aarde nog ruwe elementaire krachten heersen. Ook was hun bekend dat de genoemde struiken er zijn om het uitgewasemde gif uit de diepten der aarde in zich op te nemen, opdat het geen andere verder gelegen landstreken zou vergiftigen en onbewoonbaar zou maken.
Hoofdstuk 115: Het nut van de giftige bomen in Indië. De ontwikkeling van de aarde. Het zich verplaatsen van de zeeën - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 7)
[7] Als de mens hiervan eenmaal in kennis is gesteld en hem dat door leraren duizend jaar lang is voorgehouden, dan kan toch niemand zich er meer over opwinden, wanneer hij zich ondanks die waarschuwing toch naar plaatsen op aarde begeeft, waarvan hij zou moeten weten dat die nog lang niet geschikt zijn voor de komst van mensen en dieren. -Begrijp je dat ook?'
Hoofdstuk 115: Het nut van de giftige bomen in Indië. De ontwikkeling van de aarde. Het zich verplaatsen van de zeeën - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 7)
[12] En wat in de oertijden van de aarde gebeurde, gebeurt ook vandaag nog, al is het op kleinere schaal. En zo zie je dat God de Heer in Zich de eeuwige orde Zelf is en er echt geen behoefte aan heeft Zich hoe dan ook te overhaasten; want het is juist Zijn eigen hoogste zaligheid om te zien hoe in de hele eeuwige oneindigheid alles in de grootste orde, het een uit het ander, voortkomt en moet voortkomen. Daarom was jouw vraag, waarom de streken op de vaste aarde niet ineens bewoonbaar gemaakt worden, werkelijk overbodig!
Hoofdstuk 115: Het nut van de giftige bomen in Indië. De ontwikkeling van de aarde. Het zich verplaatsen van de zeeën - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 7)
[8] Vraag echter dingen die een echt mens waardig zijn! Want een mens is bezorgd en bekommert zich vaak om heel veel; maar er is maar één ding dat hij nodig heeft, en dat ene is de waarheid. Als de mens alles zou bezitten en de waarheid ontbrak hem, dan zou hij toch nog het armste wezen van de wereld zijn.
Hoofdstuk 116: De vraag naar de waarheid - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 7)
[10] De magiër zei toen: 'Ja, edele, wijze man, u heeft heel waar en WIJS gesproken! De waarheid in alle dingen en sferen is werkelijk het hoogste goed van de mens die nadenkt en zich van zijn bestaan bewust is. Ieder gemis voelt de denker en zoeker veel minder dan het zeer betreurenswaardige gebrek aan waarheid. Maar waar vindt hij die?
Hoofdstuk 116: De vraag naar de waarheid - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 7)
[12] De mens die weinig of vaak helemaal niets denkt, is natuurlijk snel bevredigd; want hij neemt ook de leugen voor waarheid aan. Hij gelooft, en zijn blinde geloof maakt hem tevreden en zalig. Maar met de denkende en zoekende mens is het heel anders gesteld. Die kan niet blind geloven. Hij moet licht hebben om te zien en de waarheid te vatten, wil het leven iets voor hem betekenen; want zonder volledige bewijzen van de waarheid is de denker en zoeker het ellendigste wezen op de hele wereld, ellendiger dan een in het stof vertrapte en zich kronkelende worm, die beslist nauwelijks zal voelen dat hij bestaat.
Hoofdstuk 116: De vraag naar de waarheid - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 7)
[1] Ik zei: Jullie staan op de drempel van de tempel waarin de waarheid woont. Want als er een waarheid is, dan moet zij zich in het leven en niet in de dood openbaren; want voor de dood heeft de waarheid geen zin. De juiste en ware mens is een echte tempel der waarheid. In zijn hart is haar zetel.
Hoofdstuk 117: Wezen en zetel van de waarheid. Het zoeken van de drie magiërs naar de waarheid - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 7)
[6] Ik zei: Jullie hebben de schrift van de joden in Babylonië gelezen en de wijsheid van Mozes bewonderd. Jullie kennen de wet van de joden en zeggen: '1 a, dat is een echte wet! Wie zich daaraan houdt, zal zalig worden. Houdt die dan ook, dan zullen jullie zalig worden!'
Hoofdstuk 117: Wezen en zetel van de waarheid. Het zoeken van de drie magiërs naar de waarheid - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 7)
[6] Door Hem zullen alle volkeren verblijd worden en zeggen: 'Heil Hem, die komt in het kleed van de eeuwige liefde, waarheid en gerechtigheid; want Hij heeft Zich over onze gebreken ontfermd en ons verlost van het harde juk van het gericht en de dood!'
Hoofdstuk 118: De taak van de Messias. Het overleg van de magiërs - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 7)
[7] Wie naar Hem zal luisteren en Zijn leer zal navolgen, zal in zichzelf het eeuwige leven ontvangen! Zie, hier zijn we, en voor ons ligt de grote belofte onthuld! De zon van de hemelen en het eeuwige leven is voor de volkeren opgegaan, en vele duizenden warmen zich reeds aan haar levendmakende stralen, en jullie zijn gekomen uit het verre morgenland, omdat jullie in jezelf ook een schijnsel hebben opgemerkt dat van deze zon uitgaat.
Hoofdstuk 118: De taak van de Messias. Het overleg van de magiërs - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 7)
...  349 - 350 - 351 - 352 - 353 - 354 - 355 - 356 - 357 - 358 - 359 - 360 - 361 - 362 - 363 - 364 - 365 - 366 - 367 - 368 - 369 - 370 - 371 - 372 - 373 - 374  ...