Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

16638 resultaten - Pagina 370 van 1110

...  358 - 359 - 360 - 361 - 362 - 363 - 364 - 365 - 366 - 367 - 368 - 369 - 370 - 371 - 372 - 373 - 374 - 375 - 376 - 377 - 378 - 379 - 380 - 381 - 382 - 383  ...
[2] Als jullie dan zo ernstig van plan zijn om zo snel mogelijk ten minste de eerste graad van innerlijke levensvervolmaking te bereiken, ga dan naar huis, verdeel jullie overbodige grote schatten onder de vele armen, en kom dan hierheen en volg Mij, dan zullen jullie daardoor de voor jullie nog zeer lange, verre weg naar Gods rijk sterk verkorten! Als jullie Mij volgen, moeten jullie echter net zo eenvoudig gekleed zijn als Ik en al Mijn echte leerlingen. Je hebt geen stok nodig en in je rok en mantel geen zakken, maar je hebt alleen een gewillig en open hart nodig, voor al het andere zal de Vader in de hemel wel zorgen!'
Hoofdstuk 157: Waaruit werkelijk berouw en boetedoening bestaan - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 7)
[5] Maar Ik wil niet dat jullie je op een of andere wijze door Mij genoodzaakt voelen om dat te doen; want jullie wil is net zo vrij als de Mijne; maar omdat jullie Mij om raad gevraagd hebben wat je moest doen om je innerlijke levensvervolmaking sneller te bereiken, heb Ik jullie ook een volkomen juiste en waarachtige raad gegeven.
Hoofdstuk 157: Waaruit werkelijk berouw en boetedoening bestaan - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 7)
[6] Ik heb jullie immers al van tevoren gezegd dat een belofte geven veel gemakkelijker is dan het houden daarvan. En Ik voeg er nog aan toe: Wie terwille van Mijn naam niet huis, akker, vrouwen kind kan verlaten, is Mij ook nog lang niet waard; en wie zijn handen aan de ploeg van Gods rijk legt, maar daarbij nog omkijkt naar de dingen van de wereld, is nog lang niet geschikt voor het rijk van God! Dat weten jullie nu; doe wat je wilt!''
Hoofdstuk 157: Waaruit werkelijk berouw en boetedoening bestaan - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 7)
[4] Ik zei: 'Zijn jullie vrouwen en kinderen dan beter dan al die weduwen en wezen die jullie hun hele have en goed hebben afgenomen en in de grootste nood en ellende hebben gestort? Als die nu iedere dag hard moeten werken om hun karige brood te verdienen, terwijl jullie vrouwen en kinderen zich in onrechtmatig verkregen weelde baden en bovendien van hoogmoedigheid niet weten wat ze moeten doen en verachtelijk in de richting spugen waar een arme weduwe met haar halfnaakte en door honger uitgeteerde kinderen voor een karig loon werkt en wier bezittingen jullie je op de meest onrechtvaardige en liefdeloze wijze hebt toegeëigend, -dan zou het toch niet onrechtvaardig zijn als jullie trotse, overmoedige vrouwen en kinderen op deze wereld ook eens honger zouden lijden, en daardoor tot het voor hun ziel zeer weldadige besef zouden komen hoe aangenaam dat wel was voor de arme weduwen en wezen, naar wie zij zo vaak gespuugd hebben, en die zij haveloos gepeupel hebben genoemd, dat ternauwernood waard was door de zon beschenen te worden!
Hoofdstuk 157: Waaruit werkelijk berouw en boetedoening bestaan - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 7)
[8] Ik zei: 'Tussen hun en jullie bezittingen is een groot en hemelsbreed verschil! Hun goederen zijn een volkomen rechtvaardig bezit. Het zijn rechtvaardige bezittingen van hun stam, en de waarlijk koninklijk grote schatten die zij bevatten zijn het resultaat van ware en toch heel onzelfzuchtige vlijt, en van zegen uit de hemel. Tevens zijn de drie genoemden nu vrijwel de enige ondersteuners van de vele duizenden die door jullie goddeloze handelingen en gedragingen arm en ellendig geworden zijn. Zij zijn dus nog de echte zaakwaarnemers van God op aarde over de hun toevertrouwde aardse goederen, en zij zien hun goederen ook niet anders dan als wat ze zijn, een geschenk van boven, dat zij ter verzorging van de vele armen moeten beheren en onderhouden.
Hoofdstuk 157: Waaruit werkelijk berouw en boetedoening bestaan - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 7)
[9] Is dat soms ook met jullie bij elkaar geroofde goederen het geval? Zulke mensen zouden zelfs nog veel meer moeten bezitten, en dat zou ook op de meest rechtvaardige en God welgevallige manier mogelijk zijn, als jullie hun niet door allerlei list en bedrog en ook met geweld ruim de helft hadden afgenomen. Jullie hebben jezelf daarmee vetgemest, en zij moesten menige arme daardoor kariger bedelen. Was dat soms ook een God welgevallige handeling van jullie, en kon God ooit die bezittingen van jullie zegenen? Ja, de zegen van de hel rust erop, maar Gods zegen beslist niet; want als Gods zegen daarop zou rusten, zou Ik jullie dat wel het best kunnen meedelen!
Hoofdstuk 157: Waaruit werkelijk berouw en boetedoening bestaan - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 7)
[10] Vergelijkje daarom alsjeblieft niet met deze drie en ook niet met die hoge Romeinen daar, die ook zeer rijk zijn, maar hun rijkdom is gerechtvaardigd! En ook zij zijn weldoeners voor vele duizenden en zij hebben een overvloed aan zegen van boven, hoewel zij heidenen zijn; maar zij staan als zodanig God onnoemelijk nader dan jullie als joden.
Hoofdstuk 157: Waaruit werkelijk berouw en boetedoening bestaan - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 7)
[11] Over zulke werelds rijke mensen zoals jullie zijn, zeg Ik in Mijn volle goddelijke macht en kracht tegen jullie hetzelfde als wat Ik tegen een rijk man gezegd heb, die erg op jullie leek: Gemakkelijker gaat een kameel door het oog van een naald dan dat zo'n rijke Gods rijk binnengaat! Hebben jullie dat nu gehoord?'
Hoofdstuk 157: Waaruit werkelijk berouw en boetedoening bestaan - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 7)
[13] Ik zei: 'Ja zeker, dat hebben jullie goed gezegd; daarom moeten jullie iedere onrechtvaardige penning aan degene vergoeden die je daarvoor bedrogen hebt! Want als je dat niet doet, kun je niet binnengaan in het rijk van God, en net als jullie kan ook niemand anders dat.
Hoofdstuk 157: Waaruit werkelijk berouw en boetedoening bestaan - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 7)
[14] Maar omdat jullie aan heel veel van degenen die je bedrogen hebt, de hun toegebrachte schade onmogelijk meer kunt vergoeden, kun je alles watje hebt met goede wil en met een goed hart onder de armen verdelen, en wees daarbij niet bang voor de wereld, dan zullen jullie je vele zonden kwijtgescholden worden, en dan mogen jullie komen en Mij volgen! Waar Ik zal zijn, zullen jullie heel gemakkelijk te weten komen, als het jullie ernst is om Mij te volgen. Het zal jullie wel veel strijd kosten; maar wie rechtvaardig en verstandig strijdt, overwint ook zeker, en een zekere overwinning is toch ook altijd de strijd waard.
Hoofdstuk 157: Waaruit werkelijk berouw en boetedoening bestaan - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 7)
[15] Nu heb Ik jullie alles gezegd wat jullie te doen staat, en je kunt je nooit verontschuldigen met te zeggen dat je het niet wist. Vanaf nu komt het op jullie wil en jullie wijsheid aan.'
Hoofdstuk 157: Waaruit werkelijk berouw en boetedoening bestaan - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 7)
[4] Zou het verstandig zijn als jullie je schatten aan de tempel zouden geven om ze onder de armen te laten verdelen? De tempel zou jullie daarvoor wel in het openbaar voor iedereen zalig prijzen, maar de armen zouden daar echt niet mee geholpen zijn!
Hoofdstuk 158: Over de juiste wijsheid en voorzichtigheid - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 7)
[5] Zoek echter een rechtvaardig tussenpersoon, dat is voor jullie de beste manier; jullie namen blijven onbekend, jullie ontlopen de lof en eer van de wereld, en de armen zijn het best geholpen! Want het is beter bij een rechtvaardig tussenpersoon een voorziening in het leven te roepen voor veel armen, voor het juiste doel, in de juiste maat en naar de juiste behoefte, dan een arme in één keer veel geld in handen te geven; want dat zou de arme, reeds zeer deemoedig geworden mens heel gemakkelijk hoogmoedig maken en zijn geduldige en aan God gewijde ziel bederven.
Hoofdstuk 158: Over de juiste wijsheid en voorzichtigheid - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 7)
[6] Maar zo'n tussenpersoon kunnen jullie heel gemakkelijk vinden. Ik kan jullie er hier wel vijf aanwijzen. Neem bijvoorbeeld Nikodemus of Jozef van Arimatea, of vriend Lazarus of de waard uit het dal van Beneden-Bethanië of de naast hem staande waard van de grote herberg aan de heerbaan bij Bethlehem.
Hoofdstuk 158: Over de juiste wijsheid en voorzichtigheid - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 7)
[7] En zo heb Ik jullie nu ook deze weg gewezen; mocht jullie familie het krap krijgen, dan zouden ook zij het best bij hen een noodzakelijk en Mijzelf welgevallig onderdak voor lichaam en ziel vinden.'
Hoofdstuk 158: Over de juiste wijsheid en voorzichtigheid - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 7)
...  358 - 359 - 360 - 361 - 362 - 363 - 364 - 365 - 366 - 367 - 368 - 369 - 370 - 371 - 372 - 373 - 374 - 375 - 376 - 377 - 378 - 379 - 380 - 381 - 382 - 383  ...