Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

16678 resultaten - Pagina 371 van 1112

...  359 - 360 - 361 - 362 - 363 - 364 - 365 - 366 - 367 - 368 - 369 - 370 - 371 - 372 - 373 - 374 - 375 - 376 - 377 - 378 - 379 - 380 - 381 - 382 - 383 - 384  ...
[11] Daarom zijn de verleidingen aan gene zijde veel erger dan hier. En wat zal de ziel kunnen doen om zich uit de harde gevangenschap van haar eigen slechte hartstochten te bevrijden? Zij zal daar veel meer zelf moeten werken, om zich uit de verwarring van haar eigen gedachten, ideeën en voorstellingen te bevrijden; want als zij zelf niet eerst aan het werk gaat, zal zij niet direct geholpen worden door de erbarming van God of enige andere geest, zoals dat ook reeds hier op aarde grotendeels het geval is.
Hoofdstuk 156: Over het klooster - en kluizenaarsleven. Het doel van verleidingen. - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 7)
[12] Want wie God niet serieus zoekt, maar alleen de lusten van de wereld najaagt, verliest God, en God zal hem geen teken geven waaruit hij zou kunnen opmaken hoe diep en hoe ver hij al van God verwijderd is. Pas wanneer hij uit eigen aandrang en behoefte God weer begint te zoeken, zal God hem ook weer beginnen te naderen en Zich in zoverre door de zoekende laten vinden, als het de zoekende waarlijk ernst is God te vinden en te leren kennen.
Hoofdstuk 156: Over het klooster - en kluizenaarsleven. Het doel van verleidingen. - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 7)
[4] Ik zei: 'Zijn jullie vrouwen en kinderen dan beter dan al die weduwen en wezen die jullie hun hele have en goed hebben afgenomen en in de grootste nood en ellende hebben gestort? Als die nu iedere dag hard moeten werken om hun karige brood te verdienen, terwijl jullie vrouwen en kinderen zich in onrechtmatig verkregen weelde baden en bovendien van hoogmoedigheid niet weten wat ze moeten doen en verachtelijk in de richting spugen waar een arme weduwe met haar halfnaakte en door honger uitgeteerde kinderen voor een karig loon werkt en wier bezittingen jullie je op de meest onrechtvaardige en liefdeloze wijze hebt toegeëigend, -dan zou het toch niet onrechtvaardig zijn als jullie trotse, overmoedige vrouwen en kinderen op deze wereld ook eens honger zouden lijden, en daardoor tot het voor hun ziel zeer weldadige besef zouden komen hoe aangenaam dat wel was voor de arme weduwen en wezen, naar wie zij zo vaak gespuugd hebben, en die zij haveloos gepeupel hebben genoemd, dat ternauwernood waard was door de zon beschenen te worden!
Hoofdstuk 157: Waaruit werkelijk berouw en boetedoening bestaan - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 7)
[12] Toen zeiden de Farizeeën: 'O heer en meester, wij beseffen nu maar al te goed de waarheid van uw woorden, en we hebben bij onszelf ook reeds volledig besloten uw raad precies op te volgen; maar wij vragen u, om ons daarvoor de nodige kracht en de ware moed te geven! Want nu pas beginnen wij goed te beseffen, hoe moeilijk het is voor een ziel die eenmaal door de kracht van de hel gegrepen werd, zich uit haar macht te bevrijden. Als u, o almachtige heer en meester, een gevangene niet helpt, dan blijft hij voor eeuwig gevangen! ,
Hoofdstuk 157: Waaruit werkelijk berouw en boetedoening bestaan - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 7)
[3] Ook al zou iemand iets buitengewoon goeds doen, maar op een domme manier, dan heeft die daad geen waarde, omdat het goede daardoor niet bereikt wordt. Als iemand iets goeds voor zijn naaste wil doen, moet hij dat niet ruchtbaar maken en zich daarvoor niet openlijk laten loven en prijzen, maar dat moet hij zodanig geheim houden, dat zijn rechterhand vrijwel niet weet wat zijn linker doet, dan zal God, die ook het meest verborgene ziet, dat werk met Zijn zegen belonen!
Hoofdstuk 158: Over de juiste wijsheid en voorzichtigheid - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 7)
[5] De drie leerlingen deden dat en werden door de zeven Egyptenaren goed ontvangen. Petrus verwonderde zich echter uitermate, toen hij ontdekte dat vooral de leider over al Mijn leringen en daden en zelfs over Mijnjeugd veel meer wist dan hijzelf Jacobus en Johannes, die het meest van Mijn jeugd afwisten omdat zij met Mij opgegroeid waren, waren heel verbaasd en moesten de Egyptenaar het volste recht laten wedervaren.
Hoofdstuk 159: Het geestelijk oog van de mannen uit Opper-Egypte - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 7)
[4] De man uit Opper-Egypte zei: 'Wel, dat bedoel ik ook! Hij heeft het jullie echter al meermalen beloofd. Dat vermogen zullen jullie ook pas krijgen, wanneer je in de geest volkomen uit Hem wordt wedergeboren. En dan moeten we als mensen, die nog in het vlees zijn, ook niet denken dat we niets anders te doen hebben dan alleen maar de wonderen van Zijn oneindige scheppingen te aanschouwen; want we hebben hier op deze aarde uit liefde tot Hem en uit liefde tot de naaste nog heel wat plichten te vervullen, en dat betekent niet alleen schouwen. Maar de mens moet zich ook zo nu en dan een sabbatsrust gunnen, en dan kan en moet hij schouwen, of zich althans oefenen in het innerlijk geestelijk waarnemen. Het blijvende volledige schouwen krijgt de mens pas na het afleggen van het lichaam. - Denk je ook niet?'
Hoofdstuk 160: Geloven en schouwen De geestelijke ontwikkelingsgang van de man uit Opper-Egypte - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 7)
[9] Toen ik 's morgens ontwaakte en uit de grot naar buiten stapte, kwam er ook al een geweldige leeuw heel behaaglijk naar de grot toe, die vermoedelijk zijn woning was. Toen hij mij zag stond hij stil en begon geweldig met zijn staart te slaan. Ik kwam hem met mijn onverschrokken, vaste wil tegemoet en beval hem, terwijl ik hem vast aankeek, om deze omgeving voor altijd te verlaten. En zie, de leeuw keerde zich om en verdween ergens in de woestijn! Datzelfde gebeurde al gauw daarna met twee panters, en op dezelfde dag met een reuzenarend die een oogje op onze grazende geiten had.
Hoofdstuk 160: Geloven en schouwen De geestelijke ontwikkelingsgang van de man uit Opper-Egypte - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 7)
[10] Petrus zei: 'Meer dan tevreden, en het verheugt me,dat de Heer Zich ook in verre landen aan die mensen openbaart die Hem oprecht zoeken, Hem liefhebben en zich geheel aan Hem toevertrouwen.
Hoofdstuk 161: De innerlijke openbaring van de man uit Opper-Egypte - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 7)
[6] Toen ik U eertijds vroeg om de tien steden met Sodom en Gomorra nog te sparen terwille van de enkele rechtvaardigen, luidde Uw antwoord bitter: U zou hen wel willen sparen als er zich slechts tien, en tenslotte slechts twee of drie, volkomen rechtvaardigen bevonden. Omdat ook die er niet waren, op Lot na, spaarde U de tien steden niet, redde alleen Lot en al het andere werd door vuur vernietigd.
Hoofdstuk 162: Abraham verschijnt aan de tempeldienaren - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 7)
[12] Maar Mijn ware kinderen wil Ikzelf langs de wegen van het licht en de paden van het leven leiden. Wat te redden is, zal nu ook gered worden; wie zich echter niet wil laten redden en niet vrij wil worden van het zelfveroorzaakte gericht en de dood, zal ook oogsten wat hij wil!
Hoofdstuk 162: Abraham verschijnt aan de tempeldienaren - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 7)
[12] Daarop verdwenen de beide profeten, en de Farizeeën wendden zich smekend tot Mij om niet weer zo'n teken te doen; want dit had hen reeds een te grote angst en vrees aangejaagd.
Hoofdstuk 163: Mozes en Elia vermanen de pasbekeerde Farizeeën - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 7)
[7] Zijn dood was voor mij een verlies van duizend levens. Ik trok daarom met mijn metgezellen zo ver als maar mogelijk was Nijl opwaarts. Daar vonden wij grotten, die ons voldoende beschutting gaven tegen de gloeiende zonnestralen. De grotten lagen dicht bij de Nijl, die met duizend watervallen tussen de machtige rotswanden doorkronkelt. Verder dan tot daar kon je langs de rivier niet meer gaan, tenzij wij veel verder naar beneden naar rechts zouden zijn afgebogen de grote woestijn in en dan de weg van de Nubiërs hadden gevolgd; maar zonder water zouden wij daar, samen met de geiten die we hadden meegenomen, al gauw versmacht zijn. Kortom, bij de grotten vonden we nog een laatste plaatsje waar wat gras groeide en onze dieren voldoende voedsel vonden. En zo besloten wij om daar met onze kleine gezinnen te blijven.
Hoofdstuk 160: Geloven en schouwen De geestelijke ontwikkelingsgang van de man uit Opper-Egypte - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 7)
[18] Als jullie dat gedaan hebben, hebben jullie ten eerste je zonden beleden, en zullen jullie er dan ook een terechte afschuw van krijgen en er in je hart waarachtig berouw over hebben; dan zal het jullie niet moeilijk vallen om doeltreffend het vaste besluit te nemen geen zonde meer te begaan, en zul je steeds sterker de wens in je voelen, om iedere schade die je iemand ooit hebt toegebracht met al je kracht weer goed te maken.Jullie zullen daartoe wel niet volledig in staat zijn, vooral niet bij hen die zich al in het hiernamaals bevinden; maar dan zal Ik jullie vaste wil aannemen voor de daad en voor jullie alles goedmaken wat je aan kwaad hebt aangericht.
Hoofdstuk 163: Mozes en Elia vermanen de pasbekeerde Farizeeën - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 7)
[19] Je moet dat wel zeer ernstig ter harte nemen, anders kan jullie gebeuren wat de profeet Elia tegen je heeft gezegd; want jullie zullen nog heel wat verzoekingen te doorstaan hebben! Een oud lichaam legt zijn gewoonten niet zo gemakkelijk af als iemand zich dat bij zijn eerste goede voornemen voorstelt. Jullie zullen weliswaar met Mij meegaan; maar aan Mijn zijde, zolang Ik nog op deze aarde zal rondtrekken, zul je evenals Mijn andere leerlingen nog in heel veel verzoekingen komen, en dan zal ook wel blijken hoe zwak jullie vlees nog is, ook al is de geest in jullie reeds tamelijk sterk geworden. Daarom is het nu juist zo noodzakelijk alles in het werk te stellen om je ziel uit de oude gevangenschap van je lichaam te bevrijden, en dat kan alleen maar als jullie doen wat Ik je heb aangeraden; want de zonde verlaat de ziel in die mate waarin de ziel de zonde als zonde erkent, er berouw over heeft, ze verafschuwt en verder niet meer begaat. - Hebben jullie dat goed begrepen?'
Hoofdstuk 163: Mozes en Elia vermanen de pasbekeerde Farizeeën - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 7)
...  359 - 360 - 361 - 362 - 363 - 364 - 365 - 366 - 367 - 368 - 369 - 370 - 371 - 372 - 373 - 374 - 375 - 376 - 377 - 378 - 379 - 380 - 381 - 382 - 383 - 384  ...