10915 resultaten - Pagina 404 van 728
... 392 - 393 - 394 - 395 - 396 - 397 - 398 - 399 - 400 - 401 - 402 - 403 - 404 - 405 - 406 - 407 - 408 - 409 - 410 - 411 - 412 - 413 - 414 - 415 - 416 - 417 ...
[5] Eenmaal apocrief verklaard was het Jacobusevangelie spoedig uit de circulatie verdwenen, het eerst in de Kerk van het Westen, enkele eeuwen later echter ook in de Kerk van het Oosten.Hoofdstuk 0: Voorwoord van de vertaler. Inleiding door de Heer Zelf. Aanhef. - Jakob Lorber - De jeugd van Jezus
[4] Dat foutief wordt vertaald, kunnen de meeste mensen zich gemakkelijker voorstellen dan dat foutief wordt gekopieerd. Men moet echter bedenken, dat vaak kopieën van kopieën van kopieën werden gemaakt! Daarbij kwam het niet zelden voor, dat een kopiist aantekeningen in de marges van vorige lezers/commentatoren mede in de tekst opnam, aanvankelijk wellicht 'tussen haakjes', daarna integraal, terwijl bij een latere zuiveringspoging die ingevoegde teksten dan weer op onvolmaakte wijze werden geëlimineerd. Als door de tand des tijds het originele manuscript óók nog is verloren gegaan, wordt het uiteraard zeer moeilijk -zo niet praktisch onmogelijk -de zuivere tekst te reconstrueren.
Hoofdstuk 0: Voorwoord van de vertaler. Inleiding door de Heer Zelf. Aanhef. - Jakob Lorber - De jeugd van Jezus
[14] Ik zeg je echter: Dat te begrijpen is nog onmogelijk voor jou: daarom moet je voorlopig eerst geloven, en in dat geloof de ware nederigheid van je hart bewijzen.
Hoofdstuk 218: Voor alles staat een Gode welgevallige tijd en regel. Over ijdel navorsen van goddelijke diepzinnigheden en over kinderlijke eenvoud als de weg naar de ware wijsheid voor de mens - Jakob Lorber - De jeugd van Jezus
[30] De eigenlijke situatie van Ostracine is enkele kilometers uit de kust ter hoogte van het Bardawil meer. De Israëlische opgravingen hebben plaatsgevonden met steun van Amerika en van de universiteit van Ber Sjeba en brachten interessante details aan het licht. Behalve de eerder genoemde Romeinse burcht, bleken er ook een tweetal Byzantijnse kerken te hebben gestaan, alsook enkele industrieën gevestigd te zijn geweest. Het in het kader van dit evangelie méést interessante -namelijk de oudste historische gegevens bleken in de jaren 1966/1967 niet direct achterhaalbaar, omdat de diepste lagen van de tell tengevolge van het grondwaterpeil niet konden worden bereikt. Daarvoor zouden zeer kostbare technische pompinstallaties nodig zijn geweest, die echter vanwege de onbestendige toestand van het (bezette) gebied niet ter beschikking werden gesteld.
Hoofdstuk 0: Voorwoord van de vertaler. Inleiding door de Heer Zelf. Aanhef. - Jakob Lorber - De jeugd van Jezus
[25] Vóórdat wij nu echter de abundantie in Lorbers schrijftrant op grond daarvan zouden willen be- of zelfs veroordelen, zouden wij eerst behoren te bedenken, dat deze zelfde, soms wat groteske stijl en spreek-, resp. schrijftrant weliswaar niet meer van onze tijd zijn, maar dat die wel degelijk volledig eigen waren zowel aan de leefmilieus en de hoofse cultuurpatronen van de romantische 'Konigliche-Kaiserliche' tijd, waarin Lorber in Oostenrijk leefde, als aan de antieke oosterse, resp. Grieks-Romeinse sferen, waarin de gewijde jeugdgeschiedenis van Jezus zich afspeelt. Toen waren fijnzinnigheid en hoofsheid 'gewoon'! Ook in dit opzicht moet Jakob Lorber voor de Heer van alle tongen en talen derhalve een bijzonder geschikt taal en schrijfmedium zijn geweest. Wij hebben het dan ook minder oirbaar geacht onze koud-zakelijke eigentijdse vorm en stijl te doen prevaleren, waar zulks niet per se noodzakelijk was teneinde een juist begrip van de tekst te verwoorden. Onze excuses dus, voor zover dat ongetwijfeld hier en daar toch gebeurd zal zijn!
Hoofdstuk 0: Voorwoord van de vertaler. Inleiding door de Heer Zelf. Aanhef. - Jakob Lorber - De jeugd van Jezus
[24] Nu sprak het Kindje echter: Jullie moeten niet denken, dat Ik jullie een kruis onthouden zou; want al wie met een open hart begiftigd is, die zal ook het vrije kruis krijgen!' Deze uitspraak stelde Jozef en Cyrenius weer gerust.
Hoofdstuk 219: Een opgelegd kruis is een uiting van Gods liefde voor de mensen - Jakob Lorber - De jeugd van Jezus
[21] Als jouw hart echter vol is van liefde tot God, de Eeuwig Levende, waar zal die vrije, zelf levende liefde jou dus heentrekken?'
Hoofdstuk 220: Jonatha stort tranen om zijn zonden uit heilige Liefde voor zijn Heer. Het vlees als loon der zonde. Over de waarde van de zuivere liefde en haar aantrekkingskracht - Jakob Lorber - De jeugd van Jezus
[13] Jozef zei echter: ' Achtenswaardige broeder en vriend Cyrenius! Ik geloof wel dat Mozes altijd nog beter is dan de Janustempel te Rome!'
Hoofdstuk 222: Kometen als ongeluks- en oorlogsboden - Jakob Lorber - De jeugd van Jezus
[20] Het juiste antwoord wist echter niemand !
Hoofdstuk 226: De Godheid in het Kindje treedt terug. Laatste opdrachten voor Jozef en voor Cyrenius. De nachtrust. Jacob door het Kindje bijzonder begenadigd - Jakob Lorber - De jeugd van Jezus
[21] Jozef reageerde echter met: 'Broeder, houd daarover op, want ook dergelijke woorden zijn te veel eer voor mij!
Hoofdstuk 228: Liefde wedijver tussen Jozef en Cyrenius. Jozefs onbaatzuchtigheid. Over ware en onechte Godsdienaars - Jakob Lorber - De jeugd van Jezus
[2] Op Zijn eigen wijze zei het Kindje echter: 'Een klein stukje zou Ik best nog lusten. ..;
Hoofdstuk 230: Juist vanwege haar grote liefde doet Maria wel eens boos tegen Mij. - Jakob Lorber - De jeugd van Jezus
[20] Nu begaf Jozef zich echter naar Cyrenius met deze opmerking:
Hoofdstuk 234: Cyrenius in verlegenheid door de komst van een deputatie uit Ostracine. Hij nodigt allen tot de maaltijd. De vloek van het geld - Jakob Lorber - De jeugd van Jezus
[2] Toen nu echter bleek, dat er meer gasten bijeen waren dan verwacht, was Jozefs tafel te klein om ook Jozefs eigen gezin daaraan plaats te verschaffen.
Hoofdstuk 235: De deputatie aan tafel. Oppassen bij de tafelindeling. Het Kindje ergert Zich aan de slecht verzorgde bijtafel. Profetie - Jakob Lorber - De jeugd van Jezus
[2] en toen ten slotte de tafel ook weer was afgeruimd, vroeg Jozef aan Jacob, of die hem wellicht een profetische uitleg zou kunnen geven over deze aanvankelijk karige, ten slotte echter toch weer zo bijzonder goed smakende maaltijd.
Hoofdstuk 238: Zinnebeeldige betekenis van deze maaltijd. Geestelijke toestanden op aarde: In het algemeen. In het jodendom. Bij de Grieks-orthodoxen. Bij de rooms-katholieken. Bij de overige christelijke sekten - Jakob Lorber - De jeugd van Jezus
[17] Is er echter een vrucht, en komt die tot rijpheid, dan kan die weliswaar zeer krachtig en aangenaam geuren,
Hoofdstuk 238: Zinnebeeldige betekenis van deze maaltijd. Geestelijke toestanden op aarde: In het algemeen. In het jodendom. Bij de Grieks-orthodoxen. Bij de rooms-katholieken. Bij de overige christelijke sekten - Jakob Lorber - De jeugd van Jezus