Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

16678 resultaten - Pagina 410 van 1112

...  398 - 399 - 400 - 401 - 402 - 403 - 404 - 405 - 406 - 407 - 408 - 409 - 410 - 411 - 412 - 413 - 414 - 415 - 416 - 417 - 418 - 419 - 420 - 421 - 422 - 423  ...
[4] Maar de reiziger liet zich met dit antwoord niet afschepen, maar vroeg de herbergier nog veel meer en veel dringender om brood.
Hoofdstuk 104: De gelijkenis van de hongerige reiziger. - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 8)
[6] Kijk, uit dit beeld kunnen jullie opmaken hoe een mens, die zijn hele aardse levensdag langs de verlaten weg door de woestijn van de wereldse dwaaltocht zeker geen brood voor het leven van zijn ziel kon vinden en krijgen, zo in de diepe levensnacht terechtkwam en tenslotte, omdat hij toch verder ging op de weg, in de nacht toch nog bij een herberg kwam, waarvan hij tenminste overtuigd was dat zich daarbinnen een brood des levens zou bevinden!
Hoofdstuk 104: De gelijkenis van de hongerige reiziger. - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 8)
[8] En zie, dat wil dus zeggen: in deze dagen en nog meer in de komende duistere tijden het rijk Gods met geweld tot zich trekken; want wie zal zoeken, zal ook vinden, als hij op de nog zo verlaten weg niet blijft stilstaan. Voor degene die aan de deur zal kloppen, al is het ook in de nacht, zal toch opengedaan worden, en aan wie met volharding zal vragen, zal ook gegeven worden waar hij om gevraagd heeft! - Hebben jullie dit beeld nu goed begrepen?'
Hoofdstuk 104: De gelijkenis van de hongerige reiziger. - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 8)
[16] Als gevolg van het feit dat de dieren waar we het nu over hebben zich dus alleen met het zuivere inlaten, zien wij bij hen een opvallende intelligentie en orde in alles wat wij van hun activiteiten kennen. Waar ze wonen plaatsen ze oplettende wachters, die door een bepaald geluid de hele gemeenschap moeten waarschuwen als er een vijand nadert, die door de geplaatste wachter met zijn scherpe gevoelonfeilbaar wordt waargenomen doordat zijn uitwendige levensatmosfeer ver voor hem uitgaat. Zo merken deze dieren het ook precies als het de tijd is om te gaan trekken; en wanneer ze hieraan beginnen, gebeurt dat steeds met de grootste voorzichtigheid en orde, waarvan jullie je al vaak hebben kunnen overtuigen.
Hoofdstuk 102: De geestelijke overeenstemmingen van de kraanvogeltrek - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 8)
[20] Wanneer nu de zielen van de mensen van een gemeente met de zuivere waarheidskost gevoed worden, zullen ze ook weldra zonder moeite de meest wijzen uit hun midden vinden en hun de leiding en het bestuur in handen geven en volledig toevertrouwen; en die blijven dan ook hun leiders en bestuurders zolang ze op deze aarde leven; en is er één van hen overgegaan, dan wordt hij spoedig vervangen door een van de waardigsten uit de gemeente. De overgegane geest zal ook vanuit gene zijde als een ware beschermgeest waken over de achtergelaten gemeente en zal daar de zaligste gemeenschap en omgang mee hebben en haar onderrichtend beïnvloeden, zoals dat ook het geval was bij de stamvaders, aartsvaders en vele profeten. En zo zal een dergelijke goed geordende gemeente zich ook reeds op deze aarde zeker voortdurend in een ware, hemelse gelukzaligheid bevinden.
Hoofdstuk 102: De geestelijke overeenstemmingen van de kraanvogeltrek - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 8)
[21] Want alleen de mens die in dit leven reeds in het volle bezit is van het innerlijke levenslicht, doordat hij zichzelf, God en Zijn zeer liefdevolle en wijze bedoelingen met de mensen duidelijk inziet, en geen dood voor zich ziet, maar alleen een eeuwig, allerzaligst leven, kan ook reeds hier op aarde op een heel hemelse manier zalig zijn. Daarentegen valt een ander mens, die zich niet in een dergelijke levensorde bevindt, van de ene twijfel in de andere, maakt zich bang met allerlei duistere gedachten en werpt zich, om de te verjagen en te verdoven, tenslotte in de armen van alle zinnelijke genietingen, en wordt zo in plaats van een kind van de hemel alleen maar een kind van de hel en haar oude gericht.
Hoofdstuk 102: De geestelijke overeenstemmingen van de kraanvogeltrek - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 8)
[3] Maar de Romeinen hebben, net zoals vóór hen ook de Grieken, hun duistere heidendom en afgodendom afgeleid uit de onbegrepen oude leringen en voorspellingen van de oude Egyptenaren, die deze volkomen juist afleidden uit de overeenstemmingen tussen de zintuiglijke en de geestenwereld, en meer dan de helft van hun priesters houdt zich bezig met de verschijnselen in deze natuurlijke wereld en baseren daar allerlei waarzeggerijen op:. Het 's ochtends vroeg vliegen van verschillende vogels is voor hen daarbij zeer bruikbaar, evenals het bloed en de ingewanden van de voor zonsopgang geslachte dieren, en evenzo de wind, de gang van de wolken, de nachtelijke stand van de sterren en de kleuring van de hemel; ook ontsteken ze 's morgens een vuur en maken daar ook allerlei waarzeggerijen uit op en laten zich daarvoor door jong en oud betalen. Wanneer nu de hier aanwezige Romeinen Mij op die manier over de vlucht kraanvogels hadden horen spreken, dan zouden ze zich direct op ons gestort hebben met ontelbare vragen over heel veel verschijnselen, die zij meegemaakt hebben, en waarvan er na de waarzeggerijen van hun wichelaars ook zo nu en dan ettelijke zijn uitgekomen, en wij zouden dagenlang werk hebben voor wij hen ook maar voor de helft volgens de waarheid tevreden gesteld zouden hebben.
Hoofdstuk 103: De Romeinen komen bij de Heer aan - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 8)
[13] Maar allemaal zullen jullie ter wille van Mijn naam en de waarheid ook nog vele beproevingen te doorstaan krijgen, en jullie geduld, dat in jullie nog de zwakste geest is, zal de vuurproef niet ontlopen. Maar wanneer dat over jullie zal komen, denk dan aan deze heuvel en dat Ik het jullie van tevoren heb gezegd; maar bedenk ook in je hart dat Ik dan in de geest tot jullie zal komen, jullie zal sterken en zeer krachtig zal helpen! Onthouden jullie dat allemaal ook heel goed! Want in deze dagen en ook in de toekomstige tijden ondergaat het rijk Gods geweld, en zij die het met geweld tot zich trekken, zullen het ook bezitten. In de toekomstige tijden zal het echter zijn, zoals Ik jullie nu door middel van een gelijkenis zal tonen.
Hoofdstuk 103: De Romeinen komen bij de Heer aan - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 8)
[10] Maar wel vind ik in deze woorden van U, dat het verbreiden van Uw leer, hoe buitengewoon goddelijk waar die ook is, veel en hevige strijd en zelfs de bloedigste oorlogen met zich mee zal brengen! Want als op deze aarde ter wille van het in stand houden en de eventuele juiste vorming van de vrije wil de vele duivels en de slechts weinige echte engelmensen een gelijk recht tot handelen hebben, dat door niets anders dan door strenge staatswetten enigszins ingeperkt wordt, dan is er voor het verkrijgen van het rijk Gods inderdaad heel veel geweld nodig; maar met dat zachte juk en die lichte last, Heer en Meester, is het dan maar magertjes gesteld!
Hoofdstuk 104: De gelijkenis van de hongerige reiziger. - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 8)
[11] Dat is zo mijn opvatting, en ik ben van mening dat ik ook niet helemaal ongelijk zal hebben. Maar toch vraag ik U om ons nog wat nader toe te lichten hoe men eigenlijk het rijk Gods geweld moet aandoen om het tot zich te trekken! Want ik zou Uw zachte juk en de lichte last en het geweld een beetje dichter bij elkaar willen hebben.'
Hoofdstuk 104: De gelijkenis van de hongerige reiziger. - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 8)
[1] Ik zei: 'Vriend, voor wie ernstig wil is iedere inspanning en arbeid een zacht juk en een lichte last; maar wanneer je bij een serieus werk de moeite schuwt, dan zul je daarmee niet zoals het behoort het gewenste doel bereiken, en de juiste moeite en krachtsinspanning nu zijn het geweld, dat ieder mens het rijk Gods moet aandoen, om het zich volkomen eigen te maken!
Hoofdstuk 105: Wat 'het hemelrijk geweld aan doen' betekent - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 8)
[6] Daarom zal hij die ter wille van Mij veel zal doen en vele daadwerkelijke offers zal brengen, ook veel van het rijk Gods ontvangen; maar wie net als de nachtelijke reiziger aan het eind van zijn reis door deze wereld serieus op Mijn deur zal beginnen te kloppen en te vragen, zal weliswaar ook niet verstoten worden, maar hij zal slechts weinig ontvangen, omdat hij zich ook maar weinig moeite heeft getroost om het rijk Gods te verwerven en het pas begon te zoeken toen, de uiterste nood hem ertoe dwong.
Hoofdstuk 105: Wat 'het hemelrijk geweld aan doen' betekent - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 8)
[3] Toen wij die ochtendtaferelen allemaal met heel veel genoegen en blijdschap een tijdlang bekeken en het steeds lichter en lichter werd, kwam er een grote groep tortelduiven uit het oosten aangevlogen, die ook rond de vijver neerstreken en water dronken.
Hoofdstuk 106: Over het leven aan gene zijde (24.2.1861) - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 8)
[9] Agricola zei: 'Heer en Meester, begrepen hebben wij dit beeld wel, maar zoals ik het begrepen heb, bevat het niet veel vertroostends, zoals wij dat wel uit Uw vele andere lessen en woorden ontvangen hebben. Het is wel waar dat voor het bereiken van een groot geluk ook van tevoren grote offers en inspanningen nodig zijn; maar als men naar mijn mening een volkomen ernstige en vaste wil heeft om volledig volgens Uw leer te leven -wat ik voorzover ik kan beoordelen niet als bijzonder moeilijk en buitengewoon inspannend beschouw, aangezien U immers Zelf gezegd hebt dat Uw Juk zacht en Uw last licht is -dan moet ik nu eerlijk bekennen dat ik uit deze woorden, volgens welke men het rijk Gods in deze dagen en ook in een toekomstige, woeste tijd slechts met geweld en inspanning tot zich kan trekken, het troostende van het zachte juk en de lichte last niet kan ontdekken.
Hoofdstuk 104: De gelijkenis van de hongerige reiziger. - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 8)
[6] Maar hier betekent de vlucht van die tortelduiven niets anders dan dat de duiven 's morgens gewoonlijk met meerdere tegelijk naar deze vijver vliegen om daar water te drinken, zodat ze dan meer kracht krijgen om rond te vliegen; want zonder water zou geen vogel uiteindelijk meer kunnen vliegen.
Hoofdstuk 106: Over het leven aan gene zijde (24.2.1861) - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 8)
...  398 - 399 - 400 - 401 - 402 - 403 - 404 - 405 - 406 - 407 - 408 - 409 - 410 - 411 - 412 - 413 - 414 - 415 - 416 - 417 - 418 - 419 - 420 - 421 - 422 - 423  ...