Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

16678 resultaten - Pagina 456 van 1112

...  444 - 445 - 446 - 447 - 448 - 449 - 450 - 451 - 452 - 453 - 454 - 455 - 456 - 457 - 458 - 459 - 460 - 461 - 462 - 463 - 464 - 465 - 466 - 467 - 468 - 469  ...
[6] En kijk, de mensen hebben zich tot nu toe zover van God, en dus ook van het ware innerlijke leven verwijderd, dat zij bijna helemaal met meer m een God geloven en dus ook niet aan een voortleven van de ziel nadat het lichaam is weggevallen. En degenen die nog mechanisch geloven in een God of in blind bijgeloof in vele goden, net als de heidenen, stellen zich God of de goden zo eindeloos ver van hen verwijderd voor, dat het voor hen tenslotte onmogelijk begint te lijken dat een mens de God, van wie ze geloven dat die zo eindeloos ver van hem verwijderd is, ooit zou kunnen naderen.
Hoofdstuk 83: Over de boom des levens en de boom der kennis - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[7] En nu God Zelf in alle volheid van Zijn eeuwige macht en kracht en met al Zijn liefde en wijsheid lichamelijk naar de mensen toe is gekomen, zien ze dat niet en beschouwen het in hun grote blindheid en domheid als onmogelijk, terwijl bij God toch alle dingen mogelijk zijn. En omdat Hij Zichzelf nu met een lichamelijke mond en niet met bliksem en donder openbaart, houden ze nu God Zelf voor een godslasteraar en een boosaardige opruier van het volk tegen God en tegen de koningen van de wereld, die zichzelf als goden beschouwen en zich ook als zodanig door de mensen laten eren.
Hoofdstuk 83: Over de boom des levens en de boom der kennis - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[5] Maar de mens liet zich, aangezien hij een geheel vrije wil had, door de slang van zijn begeerte verleiden en at van de boom der kennis, nog voordat hij door de rijpheid van het geloof in het hart van de mens gezegend was, dat wil zeggen: hij begon met zijn natuurlijke verstand de geest Gods en zo de geest des levens met zijn natuurlijke verstand te zoeken en te doorgronden. Het gevolg daarvan was, dat hij zich daardoor alleen maar steeds meer van God verwijderde in plaats van Hem steeds meer te naderen. En dat was reeds de dood, dat wil zeggen de geestelijke dood van de mens, en de hele mens werd krachteloos en verloor de heerschappij over alle dingen in de natuurlijke wereld, en werd gedwongen om met behulp van het zwakke schijnsel van zijn hersenverstand door eigen arbeid in het zweet van zijn aangezicht in fysiek en nog meer in geestelijk opzicht zijn voedende brood te verwerven
Hoofdstuk 83: Over de boom des levens en de boom der kennis - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[3] Wat zou de ziel eigenlijk in de hersenen moeten vinden? Niets anders dan beelden van deze wereld, die zich in het verstand bevinden; en die beelden staan allemaal veel verder af van wat van de geest en van het leven is dan de ziel zelf. Als de ziel de geest van het leven uit God niet herkent, die steeds het dichtst bij haar staat, hoe zal ze dan in de hersenen van haar lichamelijke hoofd de geest van het leven uit God herkennen, die in de afbeeldingen van de wereld dikwijls eindeloos veel verder van haar afstaat?
Hoofdstuk 84: 'Adam, waar ben je?' -een belangrijke vraag - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[4] Uit deze algehele onjuistheid komt dan noodzakelijkerwijs vanzelf de nog grotere onjuistheid voort, dat de ziel zich het wezen van God als steeds verder weg en onbereikbaarder voorstelt, en wel net zo lang, tot ze het uiteindelijk geheel en al kwijtraakt en vervolgens tot epicurisme of cynisme overgaat.
Hoofdstuk 84: 'Adam, waar ben je?' -een belangrijke vraag - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[5] In deze toestand, waarin zich nu de meeste priesters van allerlei soort bevinden, en nu vooral de Farizeeën, de oudsten en schriftgeleerden en de vorsten en koningen samen met hun grote aanhang, kent de ziel geen waarheid meer. De leugen is haar net zoveel en nog meer waard dan de zuiverste waarheid, als ze daaruit maar enig aards voordeel kan halen; als een of andere waarheid haar daarin belemmert, dan wordt ze die vijandig gezind en vlucht ervoor of vervolgt die te vuur en te zwaard.
Hoofdstuk 84: 'Adam, waar ben je?' -een belangrijke vraag - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[6] Als de ziel zich in een dergelijke toestand bevindt, bestaat er voor haar ook geen zonde meer, en een mens die kan beschikken over enige wereldse macht, doet dan wat hem goeddunkt en wat zijn zinnen vleit; en wee de rechtvaardige of iemand die zich in de levenswaarheid bevindt, die naar zo'n machtige zou toegaan en tegen hem zou zeggen: 'Waarom ben je een vijand van de waarheid en waarom bedrijf je de meest ten hemel schreiende onrechtvaardigheid onder de mensen, die op deze aarde niets minder zijn dan jij, blinde dwaas?'
Hoofdstuk 84: 'Adam, waar ben je?' -een belangrijke vraag - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[8] Ik ben nu Zelf lichamelijk in deze wereld gekomen naar de mensen, die zich te ver van het ware doel van het leven hebben afgekeerd, en vraag hen nogmaals: 'Adam, waar ben je?'; en niemand weet Mij te zeggen waar en wie hij is. En Ik toon hun nu opnieuw de boom des levens en spoor hen aan om de vruchten daarvan te eten en zich ermee te verzadigen.
Hoofdstuk 84: 'Adam, waar ben je?' -een belangrijke vraag - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[9] Waarlijk Ik zeg jullie: wie van de boom des levens zal eten, zal ook tot het ware leven van de geest uit Mij komen, en hij zal nooit meer honger en lust hebben om van de boom des doods te eten! Want wie zich eenmaal in het leven van de geest uit Mij bevindt, bevindt zich ook in alle wijsheid daarvan; en daardoor wordt de boom der kennis pas gezegend en zal de ziel in één ogenblik meer te weten komen dan wanneer ze met haar uiterlijke en ijdele verstand duizend jaar lang onderzoek verricht.
Hoofdstuk 84: 'Adam, waar ben je?' -een belangrijke vraag - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[11] Jij weet als schriftgeleerde toch ook wat God door de mond van een profeet tot het volk heeft gesproken, toen die zich in verband met de toenmalige benarde omstandigheden tot Hem had gericht, opdat Hij de beden van het volk zou verhoren: 'Ik ken jou en het volk, dat Mij met de lippen eert en bidt -maar hun hart is verre van Mij!' Zie, zo zal van nu af aan ook nooit een louter lippengebed verhoord worden, en al helemaal niet als het betaald wordt!
Hoofdstuk 86: Over het ware vrezen van God - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[1] Daarop zeiden enkelen van Mijn leerlingen: 'Heer, dat zou allemaal wel in orde zijn, als de mens niet blootgesteld was aan verleidingen om een zonde te begaan! Als de mens soms op een zwak moment dan toch heel gemakkelijk de een of andere zonde begaat, worden zijn vertrouwen en geloof daardoor al verzwakt; en al heeft hij ook berouw over de zonde die hij heeft begaan en al heeft hij de eventueel daardoor veroorzaakte schade volkomen goedgemaakt, dan blijft er toch een zekere schroom in zijn ziel, waardoor hij zich niet zo vol geloof tot U durft te wenden als wanneer hij niet gezondigd had.
Hoofdstuk 87: Het oefenen in geloof en vertrouwen - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[4] En ten tweede moeten de mensen zich altijd oefenen in het ware bidden en dat blijven volhouden; want een juist en vast vertrouwen wordt de mens ook eigen door de juiste oefening, die een leerling op wat voor gebied dan ook nog altijd tot meesterschap heeft gebracht.
Hoofdstuk 87: Het oefenen in geloof en vertrouwen - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[3] De rechtvaardige rechter zag dat op het eerste gezicht ook wel in; maar hij was niet in de juiste stemming en wilde het proces van de weduwe niet op zich nemen. De weduwe hield echter niet op, kwam herhaalde malen bij de rechter en smeekte hem op haar knieën om haar zaak op zich te nemen.
Hoofdstuk 88: Waar onophoudelijk bidden toe leidt De gelijkenis van de verdrukte weduwe en de hardvochtige rechter (Luc.18:1-8) - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[16] Ik zei: 'Dat laatste beeld heb je ook helemaal naar waarheid en goed opgevat en daarmee heb je Mijn hart echt blij gemaakt. Als jullie dat allemaal zo doen, zal de volledige redding van jullie zielen van het juk van de materie van deze wereld en haar bekoringen niet lang meer op zich laten wachten.'
Hoofdstuk 88: Waar onophoudelijk bidden toe leidt De gelijkenis van de verdrukte weduwe en de hardvochtige rechter (Luc.18:1-8) - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
[4] Kijk, als Ik nu in deze tijd onmiddellijk duizendmaal duizend wetenschappers van allerlei aard onder de mensen op zou wekken, die in alle dingen de zuiverste wetenschap bezaten en ook volgens die wetenschap door en door ontwikkeld waren, dan zouden die door de mensen van tegenwoordig nog meer vervolgd worden dan jullie, die weldra de verspreiders van Mijn leer zullen zijn en vanwege Mijn naam door de duistere wereldse mensen vervolgd zullen worden! Want de kennis van de mensen, die -zoals reeds gezegd -voor meer dan driekwart met het diepste bijgeloof vermengd is en waarmee de mensen zich hun materiële voordelen verschaffen, is veel moeilijker te reinigen.
Hoofdstuk 91: Het trapsgewijze reinigen van de wetenschap en haar toepassingen - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 9)
...  444 - 445 - 446 - 447 - 448 - 449 - 450 - 451 - 452 - 453 - 454 - 455 - 456 - 457 - 458 - 459 - 460 - 461 - 462 - 463 - 464 - 465 - 466 - 467 - 468 - 469  ...