10915 resultaten - Pagina 489 van 728
... 477 - 478 - 479 - 480 - 481 - 482 - 483 - 484 - 485 - 486 - 487 - 488 - 489 - 490 - 491 - 492 - 493 - 494 - 495 - 496 - 497 - 498 - 499 - 500 - 501 - 502 ...
[2] Als dit echter allemaal onweerlegbaar zo is, wat is dan de oorbiecht in de katholieke kerk? Ik zeg je, ze is niets anders dan een rentegevende 'zondenbank' waaraan de mensen hun levensobligaties en schuldbrieven afgeven. Door deze handeling brengen ze door de kerkelijke woeker dubbele rente op. Enerzijds ieder voor zich, en anderzijds omdat men zich door de biecht aan de ogen van zijn broeders en medemensen onttrekt, opdat zij niet zullen weten hoe het innerlijk met hem gesteld is en hem tenminste na het biechten meteen weer voor een doodeerlijk mens zullen aanzien, terwijl hij na de biecht toch precies dezelfde mens blijft die hij daarvoor was.Hoofdstuk 85: Het woord van de Heer! - De eigenlijke rechter - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[3] Op deze manier worden alle gebiechte zonden bewaard en elke eigenaar krijgt ze met flinke rente terug, naarmate hij eerst zichzelf en vervolgens al zijn medemensen bedroog! Zichzelf omdat hij zich na elke biecht voor een mens aanzag die de goddelijke genade volkomen waardig was, waardoor hij zichzelf altijd opgelucht en met welgevallen bekeek. Zijn medemensen bedroog hij echter omdat deze nooit wisten wat ze eigenlijk aan hem hadden, waardoor zij hem dan ook noodgedwongen voor veel beter moesten aanzien dan hij van oudsher was.
Hoofdstuk 85: Het woord van de Heer! - De eigenlijke rechter - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[2] Ik zeg jullie: dat is elke geest van de bovenste hemel toegestaan en hij kan dan ook elke onvolmaakte geest op het eerste gezicht volkomen doorzien. Daar is de onvolmaakte geest echter niet mee geholpen. Hetzelfde is het geval wanneer op aarde een of andere misdadiger wordt opgepakt. Het gerecht is er bij het eerste verhoor door de getuigenverklaringen weliswaar volkomen van overtuigd dat dit individu zich aan een zeker vergrijp heeft schuldig gemaakt. Maar toch kan het de misdadiger niet wettelijk straffen zolang hij zijn misdaad niet zelf heeft bekend. Het woord is dan het enige middel om het innerlijk bloot te leggen; of, zowel de mens als de geest geeft door het woord zijn innerlijk prijs aan de openbaarheid.
Hoofdstuk 83: Het eeuwige Woord van God als rechterstoel van Christus - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[4] Daardoor worden dan ook de woorden: `Het zal jullie luid van de daken verkondigd worden' volkomen bewaarheid. En elders staat er bij Paulus: `Voor de rechterstoel van Christus moet alles openbaar worden!' hetgeen zoveel wil zeggen als: alles moet door het woord geopenbaard of geuit worden, want het woord is de eigenlijke rechterstoel van Christus. `Van de daken luid verkondigen' betekent dat iedereen zich door zijn eigen woord zal oordelen of anders gezegd, zijn innerlijk volledig zal moeten prijsgeven. Want zoals het dak de beschutting is van een huis, waardoor de mens zich tijdens zijn aardse leven zo goed mogelijk beschut tegen van buitenaf op hem inwerkende onweren, zo is geestelijk gezien het woord het middel dat uit eigenliefde tot zelfbescherming dient. Omdat echter in de geestelijke betekenis het eigen woord gelijk is aan het dak van een huis, dat hier in de geestelijke wereld helemaal geen beschutting meer kan bieden, betekent `luid van het dak verkondigen': zich door het eigen woord van alle innerlijke ondeugden ontdoen. Jullie hebben dergelijke ontboezemingen al menigmaal gehoord; desondanks is het voor jullie toch niet overbodig om ook de volgende aan te horen.
Hoofdstuk 83: Het eeuwige Woord van God als rechterstoel van Christus - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[11] Nu zeg ik: luister vriend en broeder, als je het woord van God zo opvat, dan is het geen wonder dat je hier de wanhoop nabij bent. Zeg eens, bestaat er wel een grotere dwaasheid dan het volgende. Stel je eens twee elkaar vijandig gezinde mensen voor, dus twee mensen die wederzijds een misstap hebben begaan of schulden hebben, maar bij ieder van hen begon mettertijd deze kwalijke toestand het geweten te belasten. Om zich echter van deze lastige toestand te bevrijden, ging ieder van hen naar een andere persoon om aan hem zijn schuld te bekennen, opdat deze buitenstaander, die toch helemaal niets met hun wederzijdse strubbelingen te maken had, zijn schuld zou vereffenen. Zeg eens, als zo'n vreemde persoon, die de hele schuld totaal niet aangaat, een dergelijke schuldvereffening op zich neemt, wat is hij dan? Is hij dan niet een grove bedrieger? Innerlijk ben je het met me eens. Goed, maar het zal je nog duidelijker worden.
Hoofdstuk 83: Het eeuwige Woord van God als rechterstoel van Christus - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[19] Aan wie jullie de zonden zullen vergeven, hun zullen ze ook in de hemel vergeven zijn', wil zeggen dat: wanneer, wie van jullie dan ook, volgens Mijn geest van liefde en wijsheid zijn broeder de schuld die deze bij hem heeft, zal kwijtschelden, zal ook Ik niet alleen de schuld die zijn broeder bij hem heeft kwijtschelden, maar Ik zal ook hem, die de schuld kwijtschold, elke schuld aan Mij vergeven. Wanneer iemand daarentegen, wat het tweede deel van de tekst zegt, zijn broeder diens schuld niet zal kwijtschelden, dan zal Ik eveneens die schuldeiser zijn schuld laten behouden. Wanneer echter de schuldeiser zich wil verzoenen met degene die tegen hem heeft gezondigd, maar de schuldige wil de verzoening niet aannemen, dan zal ook Ik voor de schuldige zolang onverzoenlijk blijven tot hij zich met zijn tegenstander verzoend zal hebben.
Hoofdstuk 84: Over de zonde tegen de Heilige Geest - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[4] Dat is dus de rente en ze heet: dubbel bedrog! En dit bedrog wordt nog het grootste bedrog omdat degene die zo gebiecht heeft, in de waan leeft dat hij ook voor de Heer volkomen gerechtvaardigd is.
Hoofdstuk 85: Het woord van de Heer! - De eigenlijke rechter - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[8] Opdat dit alleenzaligmakende pontificaat zich echter nog onafhankelijker en dus ook onbeperkt machtiger kon opstellen, wist het door een voortreffelijk middel een machtig, eigen leger te vormen van meer dan een miljoen man, dat overal de burchten, vestingen, steden en landen van keizers, koningen en vorsten onoverwinnelijk bezette en op die manier alle landen onderdanig en schatplichtig maakte. Dat leger bestaat uit de `priesters' en 'monniken' en het middel is liet `celibaat'. Op die manier was de (nieuwe) heidense, kerkelijke macht onoverwinnelijk gevestigd. Daar echter elke machthebber, als hij wil weten hoe het met zijn onderdanen gesteld is, verspieders moet hebben, waren zulke spionnen voor het pontificaat dan ook echt onontbeerlijk. Wie zijn echter deze verspieders? Wel, het gehele priesterdom!
Hoofdstuk 85: Het woord van de Heer! - De eigenlijke rechter - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[9] En hoe heet het middel waarmee de verborgen gezindheden achterhaald werden en nog worden? Het is geen ander dan de `biecht'. Kijk, dat is dan ook de tweede winst, en wel voor de biechtvader, dus voor het gehele duistere priestervolk.
Hoofdstuk 85: Het woord van de Heer! - De eigenlijke rechter - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[12] Kijk, dat is de belangrijke vraag die jullie nog moeten beantwoorden. Ik geef jullie daar eveneens bedenktijd voor. Kunnen jullie iets naar voren brengen dat hier in het rijk van de naakte waarheid en volledige betrouwbaarheid aanvaard kan worden, dan is dat billijk en goed. Kunnen jullie dat echter niet, dan dragen jullie hetgeen jullie zal oordelen al in je. Geloof me, noch de Heer noch ik zal jullie oordelen, maar het woord dat de Heer heeft gesp roken, zal jullie oordelen, omdat jullie handelwijze, zoals je uit mijn verklaring duidelijk hebt kunnen opmaken, steeds lijnrecht tegen dat woord inging. Vandaar dat het ook op geen enkel punt vóór, maar juist tegen jullie moet zijn.
Hoofdstuk 85: Het woord van de Heer! - De eigenlijke rechter - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[3] Het punt zelf is echter de `gelijkenis van de onrechtvaardige rentmeester', die, wanneer men het goed bekijkt, zich in zijn positie bijna net zo gedraagt als een biechtvader tegenover zijn biechtkinderen. De Heer prees de onrechtvaardige rentmeester en zei zelfs tegen zijn leerlingen dat ook zij zich op dezelfde manier vrienden moesten maken met onrechtvaardig goed, opdat deze dan, wanneer de Heer rekenschap van Zijn rentmeester zal eisen, hem in hun hemelse woningen mogen opnemen.
Hoofdstuk 86: Ook in de hel is de Heer puur liefde - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[10] Ten tweede is het onrechtvaardige rentmeesterschap van zo'n eerlijke biechtvader nog heel goed te herkennen in de tekst uit de Schrift waarin de Heer tegen Zijn apostelen en leerlingen zegt: `Wanneer jullie echter alles hebben gedaan, zeg dan en beken: wij zijn onnutte dienstknechten!'
Hoofdstuk 86: Ook in de hel is de Heer puur liefde - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[11] Ik denk dat het in dit geval niet meer nodig zal zijn jou nog uitvoeriger te onderrichten, want als je nog een vonkje geloof in het evangelie hebt, dan moeten mijn woorden als een eeuwig onomstotelijke waarheid volkomen duidelijk voor jou zijn. Je zegt me nu in je hart: ik begrijp het allemaal maar al te goed; maar wat zal er nu met mij en ons allemaal gebeuren? We kunnen immers geen van allen als onrechtvaardige rentmeesters worden aangemerkt, want zoals we hier voor jou staan, hebben we nooit met zulke zuivere bedoelingen de biecht afgenomen. Ik zeg je echter: de weg ligt al open en je zult al heel vlug de gelegenheid krijgen om hier in het rijk van absolute betrouwbaarheid een betere onrechtvaardige rentmeester te zijn dan op aarde, waar het jou aan licht en aan levend geloof volkomen ontbrak.
Hoofdstuk 86: Ook in de hel is de Heer puur liefde - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[1] Kijk, de prior vertrekt om diegenen die wij voorheen aan de overzijde van de kloof hebben achtergelaten, op te halen. Jullie vragen nu of er al een of andere brug over deze kloof is gebouwd, waarover de zielenslapers zich naar ons toe kunnen begeven. Ik zeg jullie: er is in dit opzicht tot nu toe nog niets gebeurd omdat na ons vertrek onze zielenslapers medelijden begonnen te krijgen met zichzelf, hetgeen echter op een mens, in verband met zijn geestelijke leven, een uiterst slechte uitwerking heeft.
Hoofdstuk 87: Het onderscheid tussen het juist en verkeerd handhaven van de biecht - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)
[2] Bij zelfbeklag rechtvaardigt een mens zich, schuift alle schuld van zich af en stelt zich dus op als een onschuldige, die tegelijkertijd ook nog alle erbarming verdient. Daar dit, zoals gezegd, nu juist bij onze zielenslapers het geval is, kan er ook nog geen brug zijn waarover zij naar ons toe zouden kunnen komen. Dit dient echter ook als een flinke beproeving voor onze prior en we zullen wel zien wat de netelige situatie waarin deze broederschap van zielenslapers verkeert, voor uitwerking op hem zal hebben.
Hoofdstuk 87: Het onderscheid tussen het juist en verkeerd handhaven van de biecht - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 1)