10915 resultaten - Pagina 498 van 728
... 486 - 487 - 488 - 489 - 490 - 491 - 492 - 493 - 494 - 495 - 496 - 497 - 498 - 499 - 500 - 501 - 502 - 503 - 504 - 505 - 506 - 507 - 508 - 509 - 510 - 511 ...
[11] Deze hele omzetting en verbrokkeling evenals de beknopte uitdrukkingswijze van de slechts uiterlijke, letterlijke betekenis is echter toch niet nadelig voor de innerlijke betekenis, omdat de Heer door Zijn wijze voorzienigheid al van eeuwigheid her Zijn ordening zo heeft beschikt dat een en dezelfde geestelijke waarheid onder de meest verschillende uiterlijke beelden onbeschadigd kan worden behouden en doorgegeven.Hoofdstuk 97: De innerlijke, eigenlijke betekenis van het tiende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[4] Zo luidt deze wet dus in haar oorspronkelijke, geestelijke betekenis. Men zegt echter:
Hoofdstuk 97: De innerlijke, eigenlijke betekenis van het tiende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[10] Na deze vragen trekt de dokter weliswaar een geleerd, maar toch zeer bedenkelijk, verlegen gezicht en zegt: beste mensen, dat kan ik nu nog niet beoordelen; ik moet de ziekte eerst met behulp van een medicijn testen en aan de hand van de reacties daarop, zal ik dan wel weten waar ik aan toe ben. Treden er echter geen reacties op dan zullen jullie zelf ook wel inzien dat mensen als wij niet binnenin het lichaam kunnen kijken om de plaats en de aard van de ziekte op te sporen.
Hoofdstuk 96: Waarom de ware betekenis van het tiende gebod verhuld is - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[4] De geleerden op aarde beginnen met het meten van de koude op het moment dat het water bevriest. Als op het vriespunt de eigenlijke koude al begint, dan zou ik toch wel graag willen weten, volgens welke wetten of op welke manier de koude dan kan toenemen? Waarom voelt bij jullie een temperatuur van zo'n vier tot vijf graden onder het zogenaamde vriespunt nog enigszins dragelijk aan en waarom ervaart iedereen de kou reeds als zeer pijnlijk, wanneer de thermometer tot min achttien graden gedaald is? Kan men hier niet met het volste recht zeggen: min achttien graden voelt men pijnlijker dan min vier graden, omdat bij min vier graden kennelijk nog meer warmte aanwezig is dan bij min achttien graden? Kan men nu min achttien graden reeds als uitgangspunt voor de complete koude nemen? O nee, want men heeft al min dertig graden koude meegemaakt. Deze was nog veel pijnlijker dan die bij min achttien graden. Waarom? Omdat zij weer verreweg minder warmte bevatte dan die van min achttien graden. Min veertig graden zal echter nog pijnlijker zijn dan min dertig. Is dat echter al een reden om te beweren dat bij deze min veertig graden de warmte volkomen afwezig is?
Hoofdstuk 99: De liefde van God - de oergrondstof van alle schepselen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[17] Wanneer echter in uiterlijke zin elk eenvoudig woord een meer innerlijke verklaring en ontleding moet toelaten, hoeveel groter moet dan niet de innerlijke, geestelijke betekenis van elk uiterlijk woord zijn, omdat toch alles wat met uiterlijke woorden wordt aangeduid, zelf iets innerlijks moet hebben, dus iets dat geestelijk, krachtig en werkzaam is. Een vader heeft toch ook een ziel en een geest. Zal het woord het begrip 'vader' wel juist weergeven als het de aanwezigheid van ziel en geest uitsluit? Zeker niet, want een wezenlijke vader bestaat uit lichaam, ziel en geest, dus uit iets uiterlijks, iets innerlijks en iets allerinnerlijkst. Wanneer dus een wezenlijke vader van nature zo is geconditioneerd, moet dat dan niet ook, zoals in een spiegel, in het woord waarmee de wezenlijke vader als vader wordt aangeduid, eveneens volmaakt uitgebeeld besloten liggen?
Hoofdstuk 96: Waarom de ware betekenis van het tiende gebod verhuld is - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[12] De dokter kijkt nu wel wat laatdunkend, maar zegt toch: ja, beste vriend, dat zou weliswaar beter zijn geweest, maar het is nu eenmaal niet zo als jij je daarnet gewenst hebt. Dus moeten we ons er wel mee tevredenstellen, dat we alleen maar langs de weg der ervaringen in staat zijn om wat nauwkeuriger de inwendige gezondheidstoestand en het ziektebeeld van de mens te kunnen bepalen. Want al zou de mens ook als een kast opengemaakt kunnen worden, dan zou dat voor hem nog veel levensbedreigender zijn dan het nu is, want slechts één enigszins onhandige greep in het inwendige zou hem plotseling het leven kunnen kosten. Al zou men ook door dat openen de ingewanden kunnen bekijken, dan zou men daar nog zeer weinig aan hebben. De ingewanden met hun fijne organismen zouden toch afgesloten moeten blijven, omdat bij het openleggen al hun levenssappen en levenskrachten onmiddellijk zouden wegvloeien. Wat echter de uitwendige plaatsing van de inwendige lichaamsdelen betreft, waarlijk beste vriend, dat zou de menselijke gestalte een hoogst onesthetisch aanzien geven. En als de mens volkomen doorzichtig zou zijn, dan zou men van elkaar schrikken, want men zou dan tegelijkertijd de huid, de spieren, de bloedvaten, de zenuwen en tenslotte de beenderen zien. Dat zo'n aanblik niet erg aantrekkelijk is, kan men zich wel voorstellen.
Hoofdstuk 96: Waarom de ware betekenis van het tiende gebod verhuld is - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[7] Of men een uit talloos vele organen samengestelde boom zo doorzichtig als lucht of tenminste als zuiver water kan vormen, dat moeten optici en mathematici maar uitmaken. Welke vruchten er overigens aan volkomen luchtige bomen groeien, dat zou iemand die zich in de omgeving van de noord- of zuidpool bevindt wel het beste te weten kunnen komen, want daar vinden soms fenomenen plaats waarbij tengevolge van de strenge kou, zoals bij jullie 's winters op de ramen, daar echter in de vrije lucht, kristalachtige ijsbomen omhoogschieten. Of er aan deze bomen ook vijgen en dadels tevoorschijn komen, is tot op heden nog niet vastgesteld.
Hoofdstuk 96: Waarom de ware betekenis van het tiende gebod verhuld is - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[4] Deze tegenwerping lijkt oppervlakkig bezien een tamelijk verstandige, maar op de keper beschouwd, is ze zo dom, dat men zich nauwelijks iets kan voostellen dat nog dommer is. Opdat echter de buitengewone dwaasheid van deze tegenwerping eenieder onmiddellijk in het oog springt alsof men slechts enkele mijlen van de zon af zou staan en deze plotseling met zijn ogen zou waarnemen, of voor het geval dat men door de bomen het bos niet meer zou zien, zal ik bij deze gelegenheid enkele natuurlijke, kort samengevatte beschouwingen geven.
Hoofdstuk 96: Waarom de ware betekenis van het tiende gebod verhuld is - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[22] We hebben nu echter voldoende belachelijke en verkeerde interpretaties van dit gebod meegedeeld en daarom zullen we nu tot de verklaring van de ware betekenis van dit gebod overgaan, waardoor jullie alle dwaasheden nog onvergelijkelijk helderder belicht zullen zien.
Hoofdstuk 95: Voorbeelden van een verkeerde opvatting van het tiende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[8] Daarop berust echter ook het treurige geloof van jullie heidens-christelijke instelling, volgens welke de liefde van God slechts zolang zou duren als de mens op deze aarde leeft. Is hij eenmaal lichamelijk gestorven en staat hij er enkel bij als ziel en geest, dan treedt onmiddellijk de onwrikbare, verschrikkelijk strenge, straffende toorn der gerechtigheid Gods in werking, waarbij er van liefde of barmhartigheid eeuwig geen sprake meer is.
Hoofdstuk 95: Voorbeelden van een verkeerde opvatting van het tiende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[7] We hebben nu gezien tot welke afdwalingen dat onduidelijke gij aanleiding heeft gegeven. We zullen daarmee echter geen genoegen nemen, maar nog enkele van zulke belachelijke uitleggingen beschouwen, opdat het eenieder des te duidelijker mag worden hoe noodzakelijk het voor iedereen is om de zuivere betekenis van de wet te kennen, zonder welke men nooit vrij kan worden, maar altijd slaafs onder de vloek van de wet moet verblijven. Laten we dus verdergaan.
Hoofdstuk 94: Wie is de `gij' in het tiende gebod? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[6] Ik denk dat dit genoeg zal zijn om al het werkelijk smadelijke dat uit de verdraaiing van deze wet tevoorschijn kwam, te onderkennen. Het onbepaalde 'gij' van de wet was de oorsprong van de dispensaties, die gewoonlijk het meeste hebben opgebracht. Had iemand een groot offer gebracht, dan kon men dat 'gij' zo wijzigen dat de zondaar in ieder geval niet in de hel kwam. Daarentegen kon aan dit 'gij' echter ook zo'n verdoemende definitie gegeven worden, en wel ten gevolge van de aanmatigende macht tot binden en ontbinden, dat alleen zeer aanzienlijke offers de zondaar bij zijn verlossing uit de hel behulpzaam konden zijn.
Hoofdstuk 94: Wie is de `gij' in het tiende gebod? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[10] Ik geef al mijn kinderen vanaf hun geboorte tot aan hun zevende levensjaar volkomen de vrijheid. Gedurende deze periode zullen zij allemaal, zonder onderscheid, van mijn liefde genieten. Na hun zevende jaar trek ik bij al mijn kinderen mijn liefde terug en zal hen vanaf dat moment ofwel oordelen of gelukkig maken. Zij die als onmondige kinderen mijn zware wetten hebben onderhouden, zullen zich voortaan, na hun zevende jaar, over mijn hoogste welgevallen kunnen verheugen, maar zij die zich in de loop van die zeven jaren niet volledig, volgens mijn zware wetten tot op het kleinste deeltje hebben gebeterd, zullen voortaan voor alle tijden uit mijn vaderhuis geworpen en vervloekt worden. - Wel, wat zouden jullie van zo'n gruwelijke ezel van een vader zeggen? Zou dat niet nog verschrikkelijker zijn dan de schandaligste tirannie van alle tirannen?
Hoofdstuk 95: Voorbeelden van een verkeerde opvatting van het tiende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[7] Een goddelijke wet moet toch zeker zo geformuleerd zijn, dat haar gelukzaligmakende geldigheid voor alle eeuwigheden is vastgelegd. Wanneer zij echter al in de loop van het korte aardse bestaan onder bepaalde omstandigheden natuurlijkerwijs over de geldende grenzen heen wordt gedreven, dus al tijdens de natuurlijke toestand van de mens zijn werking verliest, wat zal zij dan voor de eeuwigheid betekenen? Is niet elke wet van God op Zijn oneindige liefde gebaseerd? Wat is er dan vervolgens, als zo'n wet geen geldigheid meer heeft? Is dat iets anders dan wanneer men zou willen beweren dat de goddelijke liefde eveneens onder bepaalde omstandigheden haar geldigheid verliest voor de mensen?
Hoofdstuk 95: Voorbeelden van een verkeerde opvatting van het tiende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[11] Kunnen de naaste buren niet reeds volwassen dochters hebben of misschien echt knappe dienstmeisjes? Is het volgens het tiende gebod wel of niet geoorloofd om, zelfs als echtgenoot, verlangens te hebben naar de dochters of naar andere meisjes van de naaste? Kennelijk is dat geoorloofd, want in het zesde gebod is er geen sprake van het verlangen, maar slechts van de daad. Het tiende gebod verbiedt echter alleen het verlangen naar de vrouw; dus is het verlangen naar de dochters of eventuele knappe meisjes van de naasten ontegenzeggelijk geoorloofd. Kijk, hier hebben we nog weer een Turkse uitleg van de wet. Om de zaak echter zonneklaar aanschouwelijk te maken, zullen we nog enkele van dergelijke belachelijkheden aanvoeren.
Hoofdstuk 93: Tiende zaal - tiende gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)