10915 resultaten - Pagina 505 van 728
... 493 - 494 - 495 - 496 - 497 - 498 - 499 - 500 - 501 - 502 - 503 - 504 - 505 - 506 - 507 - 508 - 509 - 510 - 511 - 512 - 513 - 514 - 515 - 516 - 517 - 518 ...
[11] Zou men dan soms ook moeten geloven dat zulke kinderen die over God onderricht zijn, na verloop van tijd geen verder onderwijs over God meer nodig hebben? Jullie moeten zelf toegeven en zeggen: ja, zulk onderricht heeft iedereen tot aan het eind van zijn leven nodig, want maar al te gemakkelijk worden de eerste indrukken uit de kinderjaren uitgewist en dan staan de mensen die hun kinderschoenen ontgroeid zijn, daar alsof ze nooit iets over God gehoord zouden hebben. Ik zeg jullie: dat uitwissen is hier weliswaar niet licht mogelijk, maar jullie moeten er wel van uitgaan dat deze kinderen ten gevolge van hun vroegtijdige overgang naar hier, op aarde geen gelegenheid hebben gehad om de vrijheidsproef voor hun geest, die de eigenlijke levensproef is, door te maken. Daarom moet deze uiterst belangrijke activiteit voor het leven van de geest hier volledig in werking worden gezet. Tot nu toe waren deze kindergeesten in zekere zin slechts geestelijke, levende machines. Hier is het echter zaak dat zij uit zichzelf tot leven komen en daarom moeten ze ook alle geboden leren kennen, deze dan daadwerkelijk zelf uitproberen, en ondervinden hoe hun zelfstandig levend geestelijke wezen zich onder een bepaalde wet gedraagt.Hoofdstuk 73: Schoolgebouw van de twaalf goddelijke geboden. Eerste zaal - uitleg over het eerste gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[10] Mijn lieve vrienden en broeders, het is allemaal heel anders dan jullie denken. Iets soortgelijks vinden jullie echter ook op aarde, waar jullie de kinderen kunnen vragen en observeren waar je maar wilt en overal zullen jullie bij hen een echt levendig geloof in God aantreffen. Er is niemand geloviger dan het kind en er is toch niet makkelijk een of ander kwaadwillig ouderpaar te vinden dat zijn kinderen, zeker aan het begin van hun leven, zou willen beletten God te leren kennen, omdat elke religie dat immers voorschrijft en de ouders op z'n minst om politiek-morele redenen verplicht zijn om dit hun kinderen te leren en te laten inzien.
Hoofdstuk 73: Schoolgebouw van de twaalf goddelijke geboden. Eerste zaal - uitleg over het eerste gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[7] Kijk, we zijn reeds bij de ingang. Wij hoeven echter niet de galerij op te gaan, omdat we voor deze kleine kindergeesten toch grotendeels onzichtbaar moeten blijven. We zullen alleen door de leraren worden opgemerkt; maar deze zijn reeds op de hoogte gebracht van de reden waarom wij hier zijn.
Hoofdstuk 73: Schoolgebouw van de twaalf goddelijke geboden. Eerste zaal - uitleg over het eerste gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[5] Kijk, daar staat het reeds voor ons, en dat in een bijna onafzienbaar ver uitgestrekte lengte. Duizendmaal duizend ramen lopen in één rij door. Elk raam is ongeveer zeven klafter hoog. Boven de ramen ontdekken we nog een rij kleinere ramen, die echter overal precies boven de onderste grote ramen geplaatst zijn.
Hoofdstuk 73: Schoolgebouw van de twaalf goddelijke geboden. Eerste zaal - uitleg over het eerste gebod - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[19] Sommige leerlingen, die over de Heer al heel veel weten, koesteren de wens om Hem te zien. Zo'n wens wordt echter maar zelden vervuld, en wel omdat zij als geesten nog te zwak zijn om de nabijheid van de eeuwige, almachtige geest van God te kunnen verdragen. Het liefste wat zij echter in hun vrije tijd zouden willen doen is Maria, hun algemene geestelijke hoofdleidster en moeder, een bezoekje brengen. Maria bezoekt heel vaak deze grote leerscholen, echter niet altijd zichtbaar voor de kleine geesten, maar wel voor de leraren.
Hoofdstuk 72: Leszaal van de scheppingsgeschiedenis van de mens Schoolgebouw van de 12 goddelijke geboden - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[10] Ik maak jullie er echter op attent dat de leraren op dezelfde manier hun leerlingen de gehele verdere leiding van het menselijk geslacht op de meest doelmatige wijze uitbeelden, tenslotte het hele aardoppervlak laten bevolken en deze volkeren op het aardoppervlak zelfstandig laten handelen. Zij bouwen hutten en steden, temmen dieren voor eigen gebruik, voeren oorlogen en vervolgen elkaar precies zoals het op aarde in werkelijkheid het geval was. En kijk, dat gaat zo verder tot in de tegenwoordige tijd.
Hoofdstuk 72: Leszaal van de scheppingsgeschiedenis van de mens Schoolgebouw van de 12 goddelijke geboden - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[21] Dat kunnen jullie ook uit het volgende opmaken: stel je een of andere huisvader voor met bezittingen op het platte land, die behalve zijn kinderen ook verscheidene echt goede bedienden heeft. Mochten er echter dieven of rovers het huis binnendringen, dan zullen de bedienden zich uit vrees en angst verstoppen; zijn volwassen zonen daarentegen zullen met alle kracht en moed de misdadige rovers en dieven grijpen en het leven van hun vader en moeder moedig en daadkrachtig beschermen.
Hoofdstuk 71: Over de heilige school van het leven - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[20] Anderzijds staat er ook wel: 'Mijn juk is zacht en Mijn last is licht'. Deze passage kan degenen tot troost zijn die de waarheid wel vol overtuiging bezitten, maar daarnaast toch ook zoveel van de wereld hebben dat dit hun de moed ontneemt om de waarheid openlijk voor de wereld te belijden. Zij hebben dan werkelijk aan de in hen voorhanden zijnde waarheid van het eeuwige leven een zacht juk en een lichte last. De weinigen echter die al het wereldse uit zich hebben verbannen, verkrijgen dan de Geest van kracht en sterkte, vrezen geen wereld meer, belijden openlijk de in hen eeuwig levende waarheid en trekken het huis van de Vader naar zich toe door het geweld van hun geloof en hun liefde voor de Heer.
Hoofdstuk 71: Over de heilige school van het leven - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[19] Als het echter zo gezegd is, dan komt daarin zeker niets anders tot uiting dan enerzijds hetgeen door het woord van de Heer wordt weergegeven dat luidt: 'Velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren'! Of duidelijker gezegd: velen zullen in het hiernamaals weliswaar het eeuwige leven verkrijgen, maar slechts zeer weinigen zal het grote geluk ten deel vallen om als kinderen in het eigenlijke vaderhuis te worden opgenomen. Want het verkrijgen van deze genade vraagt geweld en zij die het niet met geweld naar zich toe trekken, zullen het niet verkrijgen.
Hoofdstuk 71: Over de heilige school van het leven - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[18] De Heer heeft echter wel gezegd: 'Wie Mij belijdt voor de wereld, die zal ook Ik belijden voor Mijn Vader'! Of anders gezegd: wie mij waarachtig in zijn geest zal hebben opgenomen, die zal Mij ook in de volle kracht der waarheid in hemzelf voor de gehele wereld belijden; Ik zal hem daarom ook in de volheid van Mijn liefde als Vader erkennen.
Hoofdstuk 71: Over de heilige school van het leven - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[13] Wanneer echter iemand bezitter van het eeuwige leven in de geest is, zeg eens, kan hij dan wel vragen of zijn ziel en zijn geest met het leven van zijn lichaam zullen vergaan of niet? Wie vraagt naar het hoe, wanneer en wat, waarvandaan en waarheen, is zeker geen bezitter van het eeuwige leven, maar slechts een veile knecht in loondienst van de wereld, die boven alles vreest om het leven van zijn lichaam te verliezen; waarom wel? Omdat hij geen ander leven kent.
Hoofdstuk 71: Over de heilige school van het leven - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[16] Zo is het vandaag de dag ook gesteld met de standvastigheid in het geloof. Zolang iemand zich in een of andere hoek van de aarde veilig weet voor de klauwen van de heers- en hebzuchtige groten der aarde, zolang spreekt hij ook als een Mozes op de Sinaï. Hebben echter deze grote en machtige vrienden van de wereld en vijanden van de waarheid onze Mozes ontdekt en maken zij aanstalten om hem op een wereldse, hoogst onaangename manier tegemoet te treden, dan kijkt onze waarheidsprediker om zich heen of er niet ergens een poortje openstaat om te ontsnappen. Zou dit gebarricadeerd zijn, dan wordt na een streng wereldlijk onderzoek door de sterk bedreigde profeet dezelfde zogenaamde moedige beslissing genomen die de sterrenkundige Copernicus met betrekking tot jullie wetenschap nam toen hij tot zijn grote schrik de brandstapel voor zich zag. Ook sommige werkelijk vrome mensen in Spanje hebben zo gehandeld. Zij wilden ten tijde van de inquisitie ook menige, door de Heer Zelf meegedeelde leerstelling liever verbranden dan grote narigheid over zich heen laten komen.
Hoofdstuk 71: Over de heilige school van het leven - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[9] Ter verkrijging van de wedergeboorte van de geest is het echter noodzakelijk dat men de heilige school van het leven, die de grote, heilige Meester van al het leven met Zijn eigen heilige mond voor de mensen op aarde heeft gepredikt en met Zijn eigen bloed heeft bezegeld, volledig in acht neemt!
Hoofdstuk 71: Over de heilige school van het leven - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[3] Maar omdat de mensen op aarde alleen maar naar de meest nietige en ijdele dingen streven, geloven en vertrouwen zij de Heer slechts zolang (naar de beste menselijke maatstaven, wel te verstaan) het hun lichamelijk aan niets ontbreekt. Komt er echter een kleine beproeving op hen af, dan vallen ze dadelijk in hun oude twijfels terug en werpen zich in plaats van in de armen van de Heer, in die van een hun weinig batende en zeer slecht helpende wereld. Zo is het gesteld met de beste mensen, waaruit echter blijkt dat hun denken helemaal niet naar binnen, maar slechts naar buiten gekeerd is.
Hoofdstuk 71: Over de heilige school van het leven - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[22] Hoever echter zouden deze kapellen in de tijd gezien wel uit elkaar liggen? Ik zeg jullie: hoewel deze tijdruimten niet helemaal gelijk zijn, zullen jullie er niet ver naast zitten wanneer jullie aannemen dat zij van kapel tot kapel wel miljoenen jaren duren. Want als jullie de grootte van de aarde beschouwen, zullen jullie ook kunnen begrijpen welke tijdsfactoren ervoor nodig zijn om uit de volkomen nietige lichtether een dauwdruppel te winnen, deze daarna door gestadige en steeds verder toenemende groei tot de tegenwoordige omvang van de aarde te zien uitdijen en tenslotte vaste vorm te zien aannemen. Meer hoef ik jullie nauwelijks te zeggen.
Hoofdstuk 70: Onderricht over het wezen en het ontstaan van de aarde - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)