Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

10915 resultaten - Pagina 506 van 728

...  494 - 495 - 496 - 497 - 498 - 499 - 500 - 501 - 502 - 503 - 504 - 505 - 506 - 507 - 508 - 509 - 510 - 511 - 512 - 513 - 514 - 515 - 516 - 517 - 518 - 519  ...
[21] In het verdere verloop ontdekken we dat het water al vol zit met infusiediertjes en dat de vorming van het vegetatieve aardrijk vlotter verloopt. Bij een volgende kapel zien we al een soort gewormte in het water. Weer verderop wordt de vorming van dierlijk leven in het water steeds sterker en overvloediger; en zo zien jullie door het voortschrijden van kapel tot kapel, dat de aarde zich tenslotte heeft ontwikkeld tot de toestand waarin de schepping van de mens begint. Dat is echter niet meer hier, maar in een volgende zaal te zien.
Hoofdstuk 70: Onderricht over het wezen en het ontstaan van de aarde - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[9] Door het samenvallen van de stralen ontstaat nu juist deze ogenschijnlijke wolk. Wat kunnen de leerlingen daaruit echter leren? Niets anders dan het systematisch ontstaan van een wereld. Hoe volgens de wil van de Heer uit zo'n stralenconflict een wereld moet ontstaan, is te zien in deze duizend rondom aangebrachte kapellen.
Hoofdstuk 70: Onderricht over het wezen en het ontstaan van de aarde - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[10] In de eerste kapel zien we op iets kleinere schaal hetzelfde fenomeen, dat we in het midden van de zaal al hebben gezien. In de volgende kapel heeft de eerder nog ongeordende wolk al een meer ovale vorm, die echter nog buitengewoon onvast is.
Hoofdstuk 70: Onderricht over het wezen en het ontstaan van de aarde - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[5] Tevens wordt hier echter naast de materiële geologie ook nog uitgelegd hoe de gehele materie en de uit haar gevormde organen in wezen niets anders zijn dan geestelijk overeenstemmende vormen, waarin een gevangen geestelijk leven op zijn verlossing wordt voorbereid. Er wordt hun ook de trapsgewijze vooruitgang getoond, volgens welke het gevangen leven van het centrum van de aarde uitgaat en via talloze trappen opstijgt en zich dan op de oppervlakte van de aarde weer in talloze nieuwe vormen manifesteert en verder ontwikkelt. Kijk, dat alles leren de leerlingen in deze zaal.
Hoofdstuk 70: Onderricht over het wezen en het ontstaan van de aarde - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[1] Het nieuwe gebouw ligt voor ons en wij gaan naar binnen. Wat zien jullie hier in de grote zaal? Klaarblijkelijk niets anders dan alweer een opgestelde globe, die zich in niets onderscheidt van de vorige. Hoe zou men echter met behulp van deze globe geologie moeten studeren? Laten we maar dichterbij gaan, dan zal het ook meteen duidelijker worden.
Hoofdstuk 70: Onderricht over het wezen en het ontstaan van de aarde - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[2] Kijk, om te beginnen gaat deze globe precies in het midden, van pool tot pool in twee delen uit elkaar. Er is maar één duwtje voor nodig om de gehele inwendige bouw van de aarde van pool tot pool zichtbaar te maken. De structuur en de bouw zijn nauwkeurig weergegeven volgens de werkelijke aarde; ja, zelfs het mineraal, zoals het hier te zien is, is volkomen hetzelfde. Als jullie nu de in tweeën gedeelde bol bekijken, zullen jullie zien dat er zich in die aarde in zekere zin nog een aarde van kleinere afmeting bevindt, die echter toch door middel van stevige organische banden met de buitenste aarde een samenhangend geheel vormt.
Hoofdstuk 70: Onderricht over het wezen en het ontstaan van de aarde - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[17] Wat leren de kinderen echter na deze cursus? Kijk, voor ons verder naar de middag, staat alweer een enorm groot gebouw. Wat wordt daar wel onderwezen? Ik zeg jullie: niets anders dan de natuurlijke samenstelling van het uiterlijke wezen van de aarde, dus de natuurlijke geologie en het ontstaan van de aarde. Eerst als dit alles aanschouwelijk en terdege is opgenomen, gaat men over naar de geschiedkundige, en van daaruit naar de geestelijke aarde. Jullie zullen je er echter ter plaatse van kunnen overtuigen hoe dat allemaal wordt aangeboden, net als jullie dat tot nu toe hebben gedaan.
Hoofdstuk 69: Hemels schoolgebouw voor aardrijkskunde en wereld-geschiedenis - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[15] Hoe lang duurt echter volgens jullie tijdrekening zo'n leerproces? Hoogstens zes à zeven dagen, want jullie moeten hier een verreweg groter en meer onbelemmerd, zuiver geestelijk bevattingsvermogen in aanmerking nemen, waardoor zo'n geestelijk gewekt kind in één minuut meer begrijpt dan jullie op aarde in één jaar. Daarentegen doen zich in het rijk van de onvolmaakte geesten situaties voor, waarbij een geest in honderd jaar minder vooruit gaat dan een mens op aarde in één minuut.
Hoofdstuk 69: Hemels schoolgebouw voor aardrijkskunde en wereld-geschiedenis - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[12] Jullie vragen nu: op aarde vinden echter van jaar tot jaar niet zelden enorme veranderingen plaats; hoe kan men deze dan wel op de grote, steeds duizend jaar omvattende globes bestuderen? Daarop zeg ik niets anders dan: kijk eens wat om je heen en neem alles wat zich in zo'n grote zaal bevindt in ogenschouw. Kijk, op enige afstand staan in elke zaal nog tien wat kleinere globes. Deze stellen de aarde van eeuw tot eeuw voor en wel even levensecht als op de grote te zien is. Achter deze tien globes zullen jullie weer in goede orde een nog groter aantal ontdekken, waarop de veranderingen op de aarde van jaar tot jaar zijn aangegeven, en daarachter, het verst weg, in de laatste rij, ontdekken jullie heel kleine globes met een doorsnee van nauwelijks drie voet, waarop de veranderingen op aarde van dag tot dag staan aangegeven.
Hoofdstuk 69: Hemels schoolgebouw voor aardrijkskunde en wereld-geschiedenis - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[4] Ik ben echter van mening, omdat in de geest van de Heer de aarde zeker al heel lang heeft bestaan, dat er ook gegronde redenen voor het bestaan van de afbeelding van de aarde zullen zijn. Daarom kan deze globe hier immers ook geestelijk gezien heel goed op zijn plaats zijn, en is hij waarachtig van beduidend grotere omvang dan hij bij jullie op aarde ooit zal kunnen zijn.
Hoofdstuk 69: Hemels schoolgebouw voor aardrijkskunde en wereld-geschiedenis - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[5] Ga maar dichterbij en bekijk hem. Zijn oppervlak is niet zo getekend als dat op jullie aarde gebruikelijk is, maar het is als het ware een plastische beeldprojectie, te vergelijken met jullie zogenaamde lichtbeelden, die eveneens het allernietigste voorwerp op de kleinste schaal weer tevoorschijn brengen. Het grote verschil echter tussen de aardse, uiterlijke beeldprojectie en deze innerlijke, geestelijke, is onberekenbaar groot, want hier mag namelijk bij de nauwkeurigste beschouwing ook niet één atoom ontbreken en moet de hele natuur van de aarde volkomen nauwkeurig uitgebeeld zijn.
Hoofdstuk 69: Hemels schoolgebouw voor aardrijkskunde en wereld-geschiedenis - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[18] Laat dat maar even rusten; het vervolg zal jullie tonen wat men hier nog allemaal moet leren. Jullie moeten vooral niet denken dat men in het rijk der geesten als geest al in zekere zin, zoals jullie plegen te zeggen, alle wijsheid van de hemel in pacht heeft, en dan nog een schepje erbovenop. Het zou werkelijk een buitengewoon eentonig leven zijn, als men zich in een situatie zou bevinden die niet vervolmaakt zou kunnen worden. Wanneer echter de Heer Zelf, wat jullie weliswaar niet helemaal zullen begrijpen, steeds in de ontwikkeling van Zijn oneindige kracht voortschrijdt, hetgeen jullie gemakkelijk kunnen opmaken uit het voortdurend scheppen en de voortplanting van alle dingen, hoe zou er dan voor Zijn kinderen ooit een of andere stilstand kunnen bestaan? - Hoe echter zulke verdere ontwikkelingen gebeuren, zal het vervolg tonen.
Hoofdstuk 68: Aanschouwelijk onderwijs in trapsgewijze afdelingen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[16] We zien echter nog meer rijen; wat gebeurt daar dan wel? Er wordt voortdurend nog volmaakter lezen geleerd, hetgeen betekent dat de leerlingen uit de vorm van dit innerlijke schrift, dat geestelijk is, tenslotte door middel van overeenstemmingen ook elk wereldlijk, uiterlijk schrift leren ontdekken en herkennen; men is in dit gebouw alleen maar bezig met het lezen. Dat daarbij de leerlingen in zekere zin vanzelf leren schrijven, hoeft nauwelijks te worden vermeld, want met deze methode slaat men, zoals jullie gewoonlijk zeggen, twee vliegen in één klap.
Hoofdstuk 68: Aanschouwelijk onderwijs in trapsgewijze afdelingen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[12] Laten we nu echter naar de volgende rij gaan. Daar zien jullie in de boeken slechts een, twee of drie hoofdlijnen, maar wel in veel kleinere afmetingen. Deze afzonderlijke hoofdlijnen worden hier en daar door kleine boogjes met elkaar verbonden om daardoor aan te geven dat ze bij elkaar horen. De bijlijnen worden hier en daar slechts door enkele korte haakjes of puntjes aangegeven.
Hoofdstuk 68: Aanschouwelijk onderwijs in trapsgewijze afdelingen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[13] Kijk, is dat niet al een echt schrift? Jazeker is het dat; het is het geheel eigenlijke, oorspronkelijke of oerschrift, dat met het hele wezen van de mens correspondeert. Jullie zeggen en vragen: dat is juist, maar hoe zit het dan met de afzonderlijke klinkers of met het zogenaamde abc? Ik zeg jullie: dat ligt er allemaal in besloten, want de zogenaamde klinkers worden door de puntjes en haaltjes aangegeven, de medeklinkers worden echter door de hoofdlijnen en hun verbindingen uitgebeeld. Verder leest men hier nooit door middel van de afzonderlijke letters en daarom leert men deze ook niet eerst om daarna te kunnen lezen, maar gaat het net omgekeerd. Zoals jullie hebben gezien, leert men hier het lezen eerst met behulp van deze algemene tekens en daaruit leert men pas naderhand de afzonderlijke grondlettertypen herkennen en samenvoegen en uit de samengevoegde weer de algemene tekens ontdekken.
Hoofdstuk 68: Aanschouwelijk onderwijs in trapsgewijze afdelingen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
...  494 - 495 - 496 - 497 - 498 - 499 - 500 - 501 - 502 - 503 - 504 - 505 - 506 - 507 - 508 - 509 - 510 - 511 - 512 - 513 - 514 - 515 - 516 - 517 - 518 - 519  ...