Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

10915 resultaten - Pagina 507 van 728

...  495 - 496 - 497 - 498 - 499 - 500 - 501 - 502 - 503 - 504 - 505 - 506 - 507 - 508 - 509 - 510 - 511 - 512 - 513 - 514 - 515 - 516 - 517 - 518 - 519 - 520  ...
[10] Wat volgt hier echter uit? Dat zullen we zo dadelijk bij de volgende rij zien.
Hoofdstuk 68: Aanschouwelijk onderwijs in trapsgewijze afdelingen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[9] We gaan naar de vierde rij; wat zien jullie daar? Eveneens weer boeken, waarin weliswaar ook nog de basislijnen voorkomen, maar hier worden ze meer door contourpunten omgeven. Daar echter de gegeven plaatjes een heleboel, meestal op de Heer betrekking hebbende, historische situaties voorstellen en er dus bij elke afbeelding een of ook verscheidene menselijke figuren voorkomen, worden door deze basislijnen alle delen en geledingen van de mens duidelijk uitgebeeld, zodat de leerlingen daaruit makkelijk kunnen opmaken hoe de delen van de mens geordend zijn en welke betekenis de eenvoudige lijnen met betrekking tot de verschillende delen en geledingen van de mens hebben.
Hoofdstuk 68: Aanschouwelijk onderwijs in trapsgewijze afdelingen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[2] Wat gebeurt hier echter? Kijk, daar voor ons is al zo'n groepje. Jullie zien een ronde tafel, waaromheen tien kleine leerlingen met hun leraar geriefelijk een plaats hebben. Wat hebben de leerlingen voor zich op tafel liggen? Wij zien boeken met nogal stevige bladzijden en op de bladzijden staat een reeks kleine maar meesterlijk getekende plaatjes.
Hoofdstuk 68: Aanschouwelijk onderwijs in trapsgewijze afdelingen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[6] Hoeveel van zulke bedjes zullen er in deze ruimte wel voorhanden zijn? Dat kunnen we gemakkelijk berekenen. In één rij bevinden zich 10.000 van zulke bedjes en we hebben op deze afdeling 10 rijen geteld; dat zouden er dus 100.000 zijn. Hoeveel van zulke afdelingen zijn er echter wel in dit gebouw? Het zijn er tien en dus moeten er in het hele gebouw 1.000.000 van zulke bedjes voorhanden zijn. Volgens jullie berekening neemt het aantal kinderen van dag tot dag toe en de kindertjes die vandaag op deze afdeling in deze wonderbare levensbedjes volgroeid worden, zullen spoedig naar de volgende afdeling worden gebracht.
Hoofdstuk 67: Intrede in het kinderrijk. Praktische methode tot zelfontwikkeling van de kinderen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[22] Na drie onnodig verspilde jaren krijgt onze leerling eindelijk een wat betere leraar. Maar deze heeft minstens drie jaar nodig om alles wat de leerling tot dan toe verkeerd is aangeleerd, weer af te leren. Inmiddels zijn er zes jaren verstreken en onze leerling kan nog niets. Men wil nu de eerste fout goedmaken door de leerling meteen een uitstekende meester te geven om zo de muzikale ontwikkeling van het kind weer in goede banen te leiden. Deze meester heeft echter geen geduld en de leerling heeft er niet veel plezier meer in. Zo gaan er weer drie jaren voorbij en onze begaafde leerling is hooguit een zeer middelmatige knoeier geworden, terwijl hij met een juiste basisopleiding na de eerste drie jaren al iets bijzonders had kunnen presteren.
Hoofdstuk 67: Intrede in het kinderrijk. Praktische methode tot zelfontwikkeling van de kinderen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[21] Om jullie een voorbeeld ter verduidelijking te geven, wil ik jullie attent maken op iets dat jullie zelf al vaker hebben ondervonden. Stel je een kind voor dat muzikaal begaafd is; wat zou het in het vroegste stadium onder de juiste leiding kunnen presteren? Als men echter zo'n kind in plaats van aan een degelijke leraar aan een echte beunhaas toevertrouwt, die zelf in zekere zin overal meer verstand van heeft dan van datgene waarin hij onderwijs geeft en men de leerling bovendien een slecht instrument geeft dat ofwel weinig of helemaal geen toon heeft en bovendien voortdurend ontstemd is, alles onder het voorwendsel dat het voor het eerste begin goed genoeg is, zal er van zo'n begaafde leerling dan ooit iets terechtkomen? We zullen eens zien.
Hoofdstuk 67: Intrede in het kinderrijk. Praktische methode tot zelfontwikkeling van de kinderen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[17] Jullie waren echter op jullie eerste geestelijke zon rechtstreeks in de sfeer van de Heer. Hoe moesten dientengevolge alle verenigingen van hemelse geesten zich tegenover jullie gedragen? Heel duidelijk en begrijpelijkerwijze onmogelijk anders dan heel ver van ons afstaand. Toch hebben jullie hen ook gezien alsof ze vlakbij waren.
Hoofdstuk 66: Gemeenschappelijke geest en tegelijkertijd afzonderlijke geest. Waarom is de algemene vorm van een hemelse vereniging de menselijke? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[14] Maar de geestelijke afstand is, naar het schijnt, niet van dezelfde aard als de natuurlijke, waarbij de voorwerpen die het oog als veraf ziet, ruimtelijk ook werkelijk zo ver weg zijn. Geestelijk gezien zijn de dingen die ruimtelijk veraf lijken te staan, niet ver van het oog van de beschouwer verwijderd; zij kunnen echter even dichtbij zijn als de dingen die van heel dichtbij te zien zijn, want voor de geest heeft het begrip afstand eigenlijk weinig betekenis. Daarentegen kunnen vaak voorwerpen die heel dichtbij lijken te liggen, toch heel ver verwijderd zijn; dan ziet men deze weliswaar alsof ze tastbaar nabij zijn, maar desondanks zijn ze, zoals gezegd, geestelijk buitengewoon ver weg.
Hoofdstuk 66: Gemeenschappelijke geest en tegelijkertijd afzonderlijke geest. Waarom is de algemene vorm van een hemelse vereniging de menselijke? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[6] Kijken jullie nu echter naar al die nauwelijks te tellen voorfasen en vragen jullie je aan de hand van wat jullie nu weten eens af wat het doel is van zo'n trapsgewijs voortschrijden, dan zal jullie bij de eerste de beste aanschouwing van iedere willekeurige mens het antwoord gegeven worden.
Hoofdstuk 66: Gemeenschappelijke geest en tegelijkertijd afzonderlijke geest. Waarom is de algemene vorm van een hemelse vereniging de menselijke? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[2] 'Ik ben de wijnstok, en jullie zijn de ranken'. Wat wil dat zeggen? Hoe past dat in onze begrippen? De Heer is de meest eigenlijke 'gemeenschappelijke Geest', omdat in zekere zin iedere afzonderlijke mensen- en engelengeest een volmaakt evenbeeld van Hemzelf is en de talloze geesten samen als één geheel weer volkomen gelijk zijn aan die ene Geest van God. Zoals het echter bij de Heer ten opzichte van iedere afzonderlijke geest en ten opzichte van alle geesten als geheel het geval is, zo is het eveneens bij de mensengeesten onderling.
Hoofdstuk 66: Gemeenschappelijke geest en tegelijkertijd afzonderlijke geest. Waarom is de algemene vorm van een hemelse vereniging de menselijke? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[1] Hoe men echter in zekere zin nog een gemeenschappelijke geest kan zijn terwijl men op zich eigenlijk een afzonderlijke geest is, dat zullen we, zoals gezegd, met nog een paar duwtjes proberen duidelijk te maken. Eén duwtje vindt men allerduidelijkst in een uitspraak van de Heer Zelf, waarin Hij zegt:
Hoofdstuk 66: Gemeenschappelijke geest en tegelijkertijd afzonderlijke geest. Waarom is de algemene vorm van een hemelse vereniging de menselijke? - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[13] Dat is ook het geval met de eerste verbreiders van de leer van de Heer, evenals met Swedenborg, die jullie ook hebben leren kennen. Jullie aardse verwanten echter zijn enerzijds weliswaar leden van zo'n vereniging, maar anderzijds hebben ook zij door hun liefdewerken veel mensen naar zich toegetrokken en daardoor ook weer verenigingen gevormd waardoor zij op hun manier dus ook kleine voorgangers van hun vereniging zijn geworden. Om die reden konden jullie hen dan ook op de algemene plaatsen in de sfeer van de Heer als afzonderlijke verenigingsgeesten zien.
Hoofdstuk 65: Het verschijnen van onze `geestelijke zon'. Andere verschijning dan in de sfeer van de Heer - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[19] Zie, na deze woorden valt de oudste op zijn aangezicht en zijn kinderen volgen zijn voorbeeld. Nu zegenen we hen en nadat wij hen gezegend hebben, kunnen jullie je door mij wat laten optillen. Kijk nu, we zijn omhooggegaan en onze mooie wereld zweeft alweer als een heel klein sterretje in een eindeloze diepte. Maar kijk daar beneden; dat is jullie zon. We zijn er niet ver meer vandaan; toch zullen we niet te vlug, maar eerder zachtjes haar geheiligde oppervlak naderen. Dit keer echter niet het materiële, maar het geestelijke oppervlak, en wel op een plek die nu juist volkomen overeenstemt met dezelfde plek op het materiële oppervlak. Laten we dus zachtjes naar beneden gaan!
Hoofdstuk 64: Zonnebewoners op weg naar het kindschap Gods - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[12] Kijk, deze toch zeker wijze gevolgtrekking heb ik ook aan deze hoge gast voorgelegd en hij heeft mij deze eveneens in gunstige zin bevestigd. Maar luister nu, mijn kinderen: het gaat bij het verkrijgen van het kindschap Gods doorgaans niet om het meer of het gelukkiger worden, maar om het volmaakter en levendiger worden in de liefde tot God. Jullie weten echter allemaal uit eigen ervaring dat hier ons grootste geluk evenals onze grootste gelukzaligheid door niets zozeer bepaald wordt dan bijna enkel en alleen door onze wederzijdse liefde. Hoe meer we elkaar liefhebben, hoe inniger wij ons in de liefde zowel lichamelijk als geestelijk verenigen, des te gelukkiger en zaliger zijn we ook!
Hoofdstuk 64: Zonnebewoners op weg naar het kindschap Gods - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[2] Deze hoogverheven gast met zijn beide medegasten heeft ons echter vanuit de oerbron en vanuit de diepste grond laten zien, wat heel onze wijsheid nooit bereikt zou hebben. Wij weten nu dat God, de almachtige Schepper van alle dingen, Zelf een volmaakte mens is en altijd als Vader woont te midden van degenen die Zijn kinderen zijn.
Hoofdstuk 64: Zonnebewoners op weg naar het kindschap Gods - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
...  495 - 496 - 497 - 498 - 499 - 500 - 501 - 502 - 503 - 504 - 505 - 506 - 507 - 508 - 509 - 510 - 511 - 512 - 513 - 514 - 515 - 516 - 517 - 518 - 519 - 520  ...