10915 resultaten - Pagina 513 van 728
... 501 - 502 - 503 - 504 - 505 - 506 - 507 - 508 - 509 - 510 - 511 - 512 - 513 - 514 - 515 - 516 - 517 - 518 - 519 - 520 - 521 - 522 - 523 - 524 - 525 - 526 ...
[13] Wie zou God kunnen liefhebben zonder Hem te kennen? Wie Hem echter steeds beter leert kennen, zal Hem ook steeds meer liefhebben.Hoofdstuk 50: Over verliefdheid en over de liefde voor de Heer - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[15] Deze liefde echter is niet bepaald een hartstochtelijk vuur, maar eerder een zuchtje wind, dat de vrijheidssfeer van de mensen in het geheel niet verstoort, zoals ook de kinderliefde de kinderen in hun activiteiten niet in het minst stoort. Zij houden zeker buitengewoon veel van hun ouders; natuurlijk de goede kinderen wel te verstaan. Ja, zij weten vaak niet eens, hoeveel zij wel van hun ouders houden.
Hoofdstuk 50: Over verliefdheid en over de liefde voor de Heer - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[8] Wanneer jullie echter over deze jongedame een volledige beschrijving van haar uiterlijk en karakter krijgen en als jullie van haarzelf bovendien langs onbekende weg nog een briefje ontvangen waarin zij een van jullie haar liefde betuigt, en wel omreden dat ook zij van jullie uit een beschrijving een zeer positieve indruk heeft gekregen, dan zal jullie liefde voor deze jongedame al gauw ontwaken en zal er een groot verlangen in jullie opkomen om zo vlug mogelijk daarheen te gaan, waar zij vol liefde op jullie staat te wachten. Jullie liefde zal heftiger worden naarmate jullie onderweg of na verloop van tijd, meer positiefs over het meisje te horen krijgen.
Hoofdstuk 50: Over verliefdheid en over de liefde voor de Heer - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[6] Waaruit bestaat echter dit middel? Dit middel bestaat uit een duidelijke voorstelling van hetgeen men eigenlijk met heel zijn liefde wil omvatten.
Hoofdstuk 50: Over verliefdheid en over de liefde voor de Heer - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[19] Degene die zij zochten in het oneindige en ontoegankelijke, vonden zij niet en zij waren uiteindelijk genoodzaakt uit eigen nietigheid een god te creëren die echter dan pas god is wanneer het hun als oppergoden belieft zo'n begrip in hun voorstellingsvermogen op te nemen. Om deze klaarblijkelijke domheid in één oogopslag in te kunnen zien, heeft men mijns inziens absoluut niet meer nodig dan het verstand van een kind van hoogstens vijf tot zeven jaar. Een eenvoudig mens voor wie zelfs het woord 'wijsbegeerte' of 'filosofie' even vreemd is als de beide polen van de aarde, zal bij een dergelijke voorstelling van de Godheid ogenblikkelijk met het weliswaar hoogst simpele, maar des te treffender antwoord voor den dag komen en zeggen:
Hoofdstuk 51: De oorsprong van alle dingen en verschijnselen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[13] Ja, mijn lieve vrienden en broeders, dat alles bewerkstelligt de liefde en haar licht. Ik heb het jullie meteen in het begin immers al gezegd: in het absolute licht van de wijsheid is er voor een beperkte geest niets of weinig te zien, maar in het licht van de liefde wordt het licht van de wijsheid in vormen geperst en het kan uit de eenmaal opgelegde vorm niet meer ontkomen zolang het licht van de liefde, of beter gezegd, het vuur van de liefde het met duizend sterke armen gevangen lijkt te houden. In het absolute licht van de wijsheid lijkt de mens op een van de wijnstok afgesneden rank die verdort en mettertijd oplost en nimmer een of andere vrucht voortbrengt. In het licht van de liefde echter blijft hij aan de wijnstok en brengt duizendvoudig vruchten voort. Dat dit volledig letterlijk juist is, kunnen jullie met de minste moeite van de wereld bij jullie zogenaamde nuchtere filosofen duidelijk zien. Deze mensen verachten de liefde, verklaren haar zelfs voor dwaasheid en dwepen voortdurend met louter bovenzinnelijke speculaties, bouwen de ene grondstelling na de andere op, vormen de ene hypothese na de andere en verliezen zich vanuit deze grondstellingen en hypothesen in talloze conclusies die even onbeduidend zijn als hun grondstellingen en hypothesen zelf. Wanneer je hun dan aan het einde van hun betoog over al hun principes, hypothesen en conclusies het een en ander vraagt, dan zullen ze jullie daarop een antwoord geven, dat ze ten eerste zelf helemaal niet begrijpen en dat jullie derhalve nog minder begrijpen, en de meest wijze conclusie die de grote filosofen ten slotte laten horen is, dat zij, als de meest verstandigen, niets weten, niets hebben en niets zijn!
Hoofdstuk 51: De oorsprong van alle dingen en verschijnselen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[5] Ja, mijn lieve vrienden en broeders, aan de ene kant hebben jullie gelijk, want de liefde is steeds de leermeester van de mens, zoals we gisteren al in de voorbeelden gezien hebben, omdat zij eigenlijk zijn leven zelf is. Het leven kan echter niet beheerst worden door iets dat geen leven is. Daarom moet er een ander middel bestaan waaraan de liefde gehoorzaamt en waardoor zij gewillig de hogere raad opvolgt van degene naar wie ze luistert.
Hoofdstuk 50: Over verliefdheid en over de liefde voor de Heer - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[20] Zoals echter hier de liefde werkelijk alles in alles is, zo is ze dan ook vooral boven alles verheven in de grote kunst van het leven! Met de liefde kunnen jullie doordringen in diepten, waarvoor zelfs menige geest huivert, maar zonder liefde of met iets te weinig liefde zal iemand nooit als een volmaakt kunstenaar het daglicht van de geest betreden. Daarom zei ik ook al in het begin: willen jullie dieper in deze dingen van hoge wijsheid schouwen, dan moeten jullie de liefde in alle ernst ter hand nemen; maar het mag geen halve of kwart liefde zijn; het moet een volkomen liefde zijn.
Hoofdstuk 49: Over de voornaamste sleutel tot de geestelijke mysteries - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[15] Als we echter eens kijken hoeveel leerlingen zo menig ware meester kunstenaar vaak in opleiding heeft en dan daarentegen zien hoe bitter weinig ook maar enigszins opmerkelijke kunstenaars er uit de school van zo’n meester kunstenaar voortkomen, dan moeten we bij deze beschouwing tot de volgende slotsom komen:
Hoofdstuk 49: Over de voornaamste sleutel tot de geestelijke mysteries - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[4] Met inspiratie en opgewekte gedachten alleen zal het huis nooit tot stand komen. Wanneer echter in het gemoed van degene die een huis wil laten bouwen een sterke liefde voor het huis gewekt is, dan zullen alle voorwaarden met grote ijver aangepakt worden. En worden deze voorwaarden steeds dichter bij de bouwplaats gebracht, dan wordt de liefde ook steeds heftiger, trekt tenslotte alles op één plaats samen en zet door haar eigen leven vele mensenhanden daadwerkelijk in beweging. Het huis zal er als een werk van liefde spoedig kant en klaar staan en dan zullen jullie, als je het fraaie huis ziet, zeggen: wie had een half jaar geleden, toen het materiaal nog overal verspreid lag, kunnen denken dat er zo vlug zo'n fraai huis tot stand zou komen!? Maar nu heeft de menselijke geest het geordend, en het huis staat er; een samenstelling van de meest verschillende materialen die allemaal voor één doel samengevoegd en verenigd zijn.
Hoofdstuk 49: Over de voornaamste sleutel tot de geestelijke mysteries - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[24] Het kruis dat op jullie aarde is opgericht, is als geheel een beeld van het geloof. Van de aparte delen stelt de rechtopstaande balk, die groter en langer is dan de dwarsbalk, de liefde tot God voor en de dwarsbalk de liefde tot de naaste. Dit horizontaal hangende kruis betekent hier echter de wijsheid, het licht van de geest in zijn voltooiing en de afzonderlijke delen daarvan de zuivere hemelse liefde die gelijk is in God voor God, evenals voor de naaste. Kijk, dat is al diepe wijsheid die besloten ligt in het grote mysterie van het kruis, evenals in de twaalf die de Heer had uitverkoren. Jullie kunnen dit nu allemaal begrijpen; maar hoe? Met de liefde!
Hoofdstuk 48: De twaalf pijlers van het leven - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[19] Hoe heet dan wel de elfde pijler? Hij heet: God is in Zichzelf de eeuwige en allerzuiverste liefde Zelf. Uit deze oneindige liefde ben jij, mens, voortgekomen. Aldus ben jij een werk van de liefde. Daarom zul je ook God, jouw Schepper, die jou geheel en al uit Zijn liefde gevormd heeft, met heel je liefde omvatten en Hem boven alles liefhebben! Doe je dat, dan grijp je het eeuwige, onvergankelijke leven en leef je daarin eeuwig. Doe je dat niet, dan scheid je je van het leven af en het lot van die scheiding is de eeuwige dood!
Hoofdstuk 48: De twaalf pijlers van het leven - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[17] De negende pijler luidt: God, de Heer, heeft jou verschillende zinnen en krachten verleend. Deze zul je in toom houden als een jong boompje in jouw levenstuin, opdat het flink mag uitgroeien tot de reusachtige kracht en sterkte van een machtige boom. Wanneer je echter je zinnen, driften en begeerten in het wilde weg laat opschieten, zal jouw levensboom nooit tot een gebundelde kracht uitgroeien, maar ofwel verdorren of uitgroeien tot nietig struikgewas en kreupelhout waarin zich wel allerlei ongedierte zal ophouden, maar waarin de vogelen des hemels nooit hun nesten zullen bouwen.
Hoofdstuk 48: De twaalf pijlers van het leven - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[2] Het aanschouwen van de voorwerpen van deze galerij, waar jullie niet in staat zijn om ook maar iets te zien, en het begrijpen van hun innerlijke, diepste wijsheid, gaat zoals gezegd, allemaal gelijk op. Ik zei echter: met liefde begrijpen jullie alles; in de liefde tot de Heer kunnen jullie alles begrijpen. De liefde geeft de dingen uit de wijsheid nieuwe vorm en nieuwe kleur, en wat in het licht der wijsheid eindeloos veraf ligt, dat trekt de liefde ter beschouwing in een nauwe kring samen. Maar er moet waarachtige, volmaakte liefde zijn, want bij een halve of een kwart liefde is men weinig gebaat. Dat is ook natuurmatig begrijpelijk, ja, er zou in wezen natuurmatig niets begrijpelijker kunnen zijn dan dat. We hebben een heleboel voorbeelden; vele zijn voor jullie zichtbaar en uit alle kunnen jullie hetzelfde leren.
Hoofdstuk 49: Over de voornaamste sleutel tot de geestelijke mysteries - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[16] De achtste pijler heet: God is de eeuwige waarheid. In Zijn waarheid sprak Hij Zijn eeuwige woord uit en dat woord zelf is Gods waarheid. Uit dit woord ben jij, mens, voortgekomen; daarom zul je trouw blijven aan deze eeuwig heilige oorsprong en zullen al je woorden altijd even trouw en waar in harmonie zijn met die waaruit je zelf bent voortgekomen. Zo niet, dan dood je het oorspronkelijke woord in jezelf en bijgevolg je eigen leven.
Hoofdstuk 48: De twaalf pijlers van het leven - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)