10915 resultaten - Pagina 515 van 728
... 503 - 504 - 505 - 506 - 507 - 508 - 509 - 510 - 511 - 512 - 513 - 514 - 515 - 516 - 517 - 518 - 519 - 520 - 521 - 522 - 523 - 524 - 525 - 526 - 527 - 528 ...
[14] Nu stelt Jeruzalem onder het werkend principe van liefde en wijsheid eveneens de Heer voor, hetgeen jullie uit de beweegreden voor het ontstaan van deze stad en uit haar doelmatige inrichting duidelijk kunnen opmaken. Zodoende zijn de Heer of Zijn liefde en wijsheid of de zojuist aangeduide stad Jeruzalem volkomen identiek; en het getal 8 dat de Heer als een vereend, volmaakt wezen voorstelt, moet dan eveneens datgene voorstellen wat vanuit welk standpunt dan ook bekeken, de Heer in Zijn vereende volmaaktheid voorstelt. Jeruzalem echter doet dat, en daarom kan het ook met hetzelfde recht door het getal 8 worden aangeduid.Hoofdstuk 45: Goddelijk-geestelijke wijsheid is dwaasheid voor de wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[11] Kijk, dat is dan de wijsheidszin in de geestelijke begrippen, die volgens aardse maatstaven in hun geestelijke eenvoud inderdaad wel als gebazel moeten worden aangemerkt. Zoals echter de verhoudingen in dit voor jullie enigszins verhelderende wijsheidsvoorbeeld liggen, zo liggen ze ook in alle eerder aangehaalde rekenkundige en historische voorbeelden. Daarom kunnen jullie een geest ook vragen: hoeveel is twee keer vier? en als de geest jullie zou antwoorden: twee keer vier is Judea of China of Azië of Europa of Jeruzalem of Bethlehem of koning Salomo en nog talloze andere zaken meer, dan zou hij jullie telkens een onfeilbaar en waar antwoord gegeven hebben.
Hoofdstuk 45: Goddelijk-geestelijke wijsheid is dwaasheid voor de wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[8] Jullie zeggen volgens jullie wereldwijsheid: als ik ben en denk, dan ben ik degene die is en denkt. De geest zal echter tegen jullie zeggen: ik ben en ben niet; ik denk en denk niet; ik ben, die ik niet ben; en ik denk, zoals ik niet denk. Wat zullen jullie daarop zeggen? Niets anders dan: kijk toch eens, die geest bazelt alweer! Want volgens de bij ons geldende orde kan een bepaald zijn toch niet tegelijkertijd een niet-zijn zijn.
Hoofdstuk 45: Goddelijk-geestelijke wijsheid is dwaasheid voor de wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[3] Wij zijn daarentegen echter van mening dat men in de geest om werkelijk wijs te spreken nog heel wat overtuigender moet spreken dan op aarde, en wel om de toch beslist overtuigende reden dat een geest, wanneer hij zich in de volkomen zuivere toestand bevindt, ook meer afdoende en overtuigende hulpmiddelen ten dienste staan dan op de verbrokkelde, uiterlijke wereld, waar hij bovendien door zijn zware vleesmassa nog wordt gevangen gehouden en terneergedrukt.
Hoofdstuk 45: Goddelijk-geestelijke wijsheid is dwaasheid voor de wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[14] Lieve vrienden en broeders, dat is vanaf een heel sterk natuurlijke kant gezien volkomen duidelijk en juist, maar van een ook maar enigszins meer geestelijke kant al volkomen onjuist. Als jullie een beroep doen op je uiterlijke, grove zintuigen, dan zal het aanschouwen van deze prachtige dingen inderdaad wel wat moeilijk worden. Ik spreek hier echter over het aanwennen om de geestelijke zintuigen te gebruiken; en het oog van de geest is jullie voorstellingsvermogen, jullie gevoel en de met beide levendig verbonden fantasie.
Hoofdstuk 44: Achtste verdieping. Over het binnengaan in het leven van de geest - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[8] Ja, mijn lieve vrienden en broeders, ogenschijnlijk lijkt het wel zo, maar deze veronderstelling gaat hier ter plekke niet op. Willen jullie echter de reden daarvan beter begrijpen, dan zal ik jullie die aan de hand van een duidelijk voorbeeld verklaren.
Hoofdstuk 44: Achtste verdieping. Over het binnengaan in het leven van de geest - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[10] Ik zie echter dat jullie nog heel graag willen weten hoe het mechanisme van een perpetuum mobile werkt. Daarom moet ik jullie over de constructie daarvan het een en ander vertellen. Jullie moeten je daarbij wel een onverslijtbaar materiaal voorstellen, dat echter alleen maar voorkomt op hemellichamen zoals deze centrale zon. Op hemellichamen zoals jullie aarde kan zulk materiaal onmogelijk voorkomen, omdat alle aardse materialen van een onnoemlijk veel lagere licht- en hittegraad afkomstig zijn dan die van zo'n centrale zonnewereld.
Hoofdstuk 43: Absolute wijsheid niet geschikt voor een nog gebonden geest - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[10] Wanneer een geest zegt: ik ben en denk, dan geeft hij daarmee aan dat de Heer in hem alles in alles is; en zegt hij van zichzelf: ik ben niet en denk niet, dan zegt hij, dat zonder de Heer geen enkel wezen vanuit zichzelf iets is of iets vermag. Maar wat betekent het dan als de Heer, die toch eeuwig alles in alles is, in diepe wijsheid iets dergelijks over Zichzelf zegt? Kijk, dat betekent dan, dat de Heer zelf in Zichzelf eeuwig volmaakt is en volmaakt denkt. Wanneer Hij echter zegt: Ik ben niet en denk niet, dan wil dat zeggen: alle wezens zijn weliswaar schepselen van Mij en zijn Mijn, door Mijn wil vastgehouden, levende gedachten en in de gehele oneindigheid bestaat er geen ding dat Ik niet heb gedacht en met Mijn wil heb geschapen; opdat echter Mijn schepselen volkomen vrij zullen zijn, laat Ik Mijn gedachten zo volkomen vrij, alsof Ik hen niet gedacht en niet geschapen had. Zo kunnen zij dan helemaal als vanuit zichzelf vrij denken en handelen, alsof ze helemaal niet van Mij afhankelijk zijn en alsof Ik helemaal niet meer aanwezig zou zijn.
Hoofdstuk 45: Goddelijk-geestelijke wijsheid is dwaasheid voor de wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[4] Je hebt eerder gezegd dat we het ornament van dit zuilenrondeel bijzonder scherp in het oog moesten houden, omdat er iets groots achter zou steken. We kijken nu al van links naar rechts en van boven naar beneden en kunnen met moeite slechts de zuilen zien en daarbinnen een heel bijzonder schone, ijle en heel doorzichtige wenteltrap, die aan beide kanten van gelijksoortige leuningen is voorzien, maar, al kijken we nog zo goed, van een ornament is in dit zuilenrondeel niet het minste spoor te ontdekken. Wanneer we er echter iets nuttigs voor ons innerlijke verlangen naar kennis en wijsheid uit willen halen, moeten we toch wel iets zichtbaars voor ogen hebben, want uit dit niets zal toch zeker onmogelijk iets meer dan weer niets kunnen komen.
Hoofdstuk 44: Achtste verdieping. Over het binnengaan in het leven van de geest - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[2] Wat het overige van deze galerij betreft, valt er voor onze ogen niet veel belangrijks te ontdekken, want al het bouwmateriaal, op de vlakke binnenmuur na, is al volkomen helder en doorzichtig, zodat men slechts uit de glanzende vlakken kan opmaken dat het een materiaal is; maar verder is alles, zoals gezegd, zo volkomen doorzichtig als de lucht. De vlakke binnenmuur is echter stralend wit en de poorten die toegang geven tot de vertrekken zijn lichtblauw. Nu zijn we dan ook met de kleuren, voorzover het de bouwstijl van de galerij betreft, al klaar. Daarom begeven we ons dadelijk in een zuilenrondeel, om daarin iets merkwaardigs te aanschouwen dat ons eigenlijk een hele geestelijke galerij hoger zal brengen.
Hoofdstuk 44: Achtste verdieping. Over het binnengaan in het leven van de geest - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[14] Ter vergroting van jullie kennis dienen jullie te weten dat deze bol inwendig hol is, maar wel gevuld met diverse onweegbare grondstoffen. Bij de geringste draaiing worden deze stoffen voortdurend door elkaar geschud, zonder zich tengevolge van hun onderlinge verschillen volkomen te kunnen vermengen. Door dit door elkaar schudden worden dan ook voortdurend nieuwe figuren gevormd die bij elke volgende draaiing van de glasachtige bol noodzakelijkerwijze steeds weer moeten veranderen. jullie kunnen op aarde weliswaar iets dergelijks in het groot aanschouwen, waar eveneens onweegbare stoffen binnen het grote luchtruim, dat natuurlijk de gehele aarde omgeeft, ook voortdurend nieuwe vormen laten zien. Maar deze onweegbare stoffen zijn op een aardbol van een veel geringere actieve potentie dan op zo'n centrale zon; daarom zijn hun maaksels gewoonlijk ook niet geheel ontwikkeld, hetgeen jullie bij de formatie van wolken en sommige andere lucht-verschijnselen kunnen waarnemen. In deze bol hier zijn deze stoffen echter in zekere zin in hun meest geconcentreerde potentie opgesloten; daarom zijn de ontwikkelde vormen ook onbeschrijfelijk en geven dan, al is het op kleine schaal, de meest imposante aanblik.
Hoofdstuk 43: Absolute wijsheid niet geschikt voor een nog gebonden geest - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[12] Ten gevolge van zijn sterke aantrekkingskracht op deze vloeistof zuigt dit polyorganon deze voortdurend op. Dit polyorganon reikt echter aan de tegenovergestelde kant van de ring tot aan eenderde van de hele hoogte van de ring en laat de vloeistof, die aan de ene kant werd opgezogen, aan de andere kant naar beneden druppelen. Voor het eind van het polyorganon is een trechtervormige druppelvanger aangebracht, waarvan de onderste buis naar een uitgekiend mechanisme leidt dat is voorzien van lepelvormige schoepen. Deze schoepenconstructie is rechtstreeks verbonden met de as waaraan de bol zelf in de ring hangt. Wanneer door een of meerdere neervallende druppels een schoepje is volgelopen, dan wordt dit natuurlijk zwaarder, zakt naar beneden en brengt op die manier de gehele grote bol aan het draaien. Heeft het schoepje zijn vloeistof helemaal beneden uitgegoten, dan wordt intussen weer een ander gevuld, dat weer naar beneden zakt. En omdat het polyorganon voortdurend evenveel vloeistof opzuigt als het op dit schoepenrad laat neerdruppelen, werkt het perpetuum mobile onder de eerder aangegeven voorwaarden ook heel voortreffelijk, vooral wanneer jullie daarbij bedenken dat het materiaal waaruit deze as en trouwens het hele ornament bestaat, geen wrijving en dus ook geen slijtage kent. De gladheid van de as en van de cilinder waarin de as draait, is zo buitengewoon, dat ze elkaar bij het roteren niet in het minst hinderen. Het lijkt wel alsof zo'n as zich in de zuiverste ether beweegt. Ook de grote, glasachtige bol hangt hoogst meetkundig precies in sferisch evenwicht aan de as, waardoor het gewicht van een kleine druppel al voldoende is om zijn rust gemakkelijk te verstoren. Zo'n fabrikaat behoort voor deze hoogst wijze mensen echter nog geenszins tot de wonderwerken.
Hoofdstuk 43: Absolute wijsheid niet geschikt voor een nog gebonden geest - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[2] Ik merk nu echter wel degelijk waarom jullie maar blijven kijken. Het ornament van dit rondeel verandert voortdurend en jullie kunnen er vanwege de steeds nieuwe verschijningsvormen niet uit wijs worden. Ja, ja, dit ornament is een ware caleidoscoop, waarin ook bij elke draai andere vormen verschijnen en de vorige niet meer terugkomen. Ik zeg jullie dan ook:
Hoofdstuk 43: Absolute wijsheid niet geschikt voor een nog gebonden geest - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[15] Wanneer jullie echter in alle delen van je lichaam precies dezelfde kost vinden, die jullie via de maag opnemen, en overal hetzelfde bloed, dat van-uit het hart naar al jullie lichaamsdelen stroomt, dan is het toch ook geen wonder dat jullie in dit deel van de grote wereldmens dezelfde goddelijke liefde en wijsheid vinden, die jullie op jullie aarde hebben gevonden, nog steeds vinden en altijd kunnen vinden.
Hoofdstuk 41: Liefde en wijsheid, hun onderlinge relatie en harmonie - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[14] Jullie hebben gehoord dat de hele grote schepping van God zowel natuurlijk als geestelijk een complete mens voorstelt. Deze mens heeft derhalve in zijn eindeloos grote geheel zeker ook maar één maag en één hart. Jullie kennen de grote Kostgever en kennen ook de kost waarmee de grote Kostgever Zijn grote mens voedt; die kost heet 'het brood des levens', oftewel hij is de liefde van God!
Hoofdstuk 41: Liefde en wijsheid, hun onderlinge relatie en harmonie - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)