Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

10915 resultaten - Pagina 516 van 728

...  504 - 505 - 506 - 507 - 508 - 509 - 510 - 511 - 512 - 513 - 514 - 515 - 516 - 517 - 518 - 519 - 520 - 521 - 522 - 523 - 524 - 525 - 526 - 527 - 528 - 529  ...
[13] Ik denk dat jullie hieraan wel genoeg zullen hebben om tot het inzicht te komen dat voor een nog gebonden geest met de absolute wijsheid niet veel te beginnen is. Daarom blijven we maar mooi bij de kost die de goede heilige Vader voor ons heeft bereid en gezegend; te zijner tijd echter als jullie geest ongebondener wordt, zullen jullie ook in staat zijn om van de absolute kost meer af te knabbelen dan nu. Omdat echter een wijze aan weinig genoeg heeft, zullen ook wij aan de weinige brokken die er op de wijsheidsgalerijen te zien zullen zijn, meer dan voldoende hebben. - We hebben hier echter nog het sierstuk van het zuilenrondeel voor ons. Bekijk het maar, en dan zullen we wel zien hoeveel er vanaf te krijgen is.
Hoofdstuk 42: Zevende verdieping. Absolute wijsheid, doorzichtig en ondoordringbaar als diamant - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[5] Jullie oordelen volgens jullie maatstaven juist, en voor de bouwwijze op jullie aarde zou dat ook veel beter zijn; maar een andere wereld, een andere inrichting en dus ook een andere bouwwijze. Jullie weten echter ook dat harde voorwerpen bros zijn en gemakkelijk kunnen springen, terwijl de minder harde toch nog altijd een grote stevigheid hebben, maar daarbij veel buigzamer, minder breekbaar en zodoende beter bestand zijn tegen een grote druk dan de heel harde voorwerpen. Bedenk eens wat harder zou zijn, een bol van massief glas of een bol van massief koper? Om in het koper te snijden of te krassen heeft men werkelijk niet het sterkste gereedschap nodig; met een gewoon broodmes kunnen jullie er zonder moeite heel wat deeltjes vanaf snijden of schaven. Om de glazen kogel te beschadigen, hebben jullie al bijzonder harde voorwerpen nodig, zoals fijn kwartskristal, heel hard, fijn staal of diamant. Neem nu eens de twee bollen, plaats op iedere bol een gewicht van duizend centenaar (Een centenaar is 56 kilogram) en geef elke bol een volkomen harde ondergrond. De glazen bol zal tot wit poeder verpletterd worden, maar de koperen wordt niet eens helemaal platgedrukt.
Hoofdstuk 42: Zevende verdieping. Absolute wijsheid, doorzichtig en ondoordringbaar als diamant - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[11] Jullie vragen nu weer: geliefde vriend en broeder, waarvandaan halen de mensen van deze centrale zon dan zo'n wijsheid waarin werkelijk het hele geestelijke levenswezen van iedere op onze aarde levende mens letterlijk en overduidelijk wordt omschreven? Wanneer mensen op onze aarde op grond van geestelijke overeenstemming iets dergelijks tot stand zouden brengen, zou dat begrijpelijk zijn omdat, zoals je als ooggetuige weet, de Heer en Schepper van alle hemelen en werelden Zelf op deze aarde lichamelijk heeft geleefd, gewandeld en onderwezen. Dat men echter op dit hemellichaam, dat zeker onuitsprekelijk ver van onze aarde verwijderd is, een wijsheid aantreft die volkomen gelijk is aan de goddelijke aardse wijsheid, is werkelijk heel merkwaardig. Hoe is dat mogelijk?
Hoofdstuk 41: Liefde en wijsheid, hun onderlinge relatie en harmonie - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[6] Door de zevenvoudige cirkel wordt de goddelijke wil aanschouwelijk gemaakt. De afzonderlijke sterretjes waaruit hij is samengesteld, stellen de werken voor welke de mens in de goddelijke ordening verricht op grond van zijn inzicht in de goddelijke wil. Daaruit volgt echter dat niemand God kan liefhebben als hij niet aan Gods wil voldoet. Wie dus Gods wil naleeft door zijn eigen wil te verloochenen, hem valt pas de liefde tot God ten deel. En zo zijn de werken volgens Gods wil de edele zaadkorrels waaruit de buitengewone, boven alles zaligmakende en voor eeuwig leven brengende liefde tot God opgroeit!
Hoofdstuk 41: Liefde en wijsheid, hun onderlinge relatie en harmonie - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[5] De sterretjes waaruit hij is samengesteld, samen met de eveneens uit sterretjes samengestelde figuren die de vrije ruimte opvullen, vertegenwoordigen de veelsoortige kennis en de inzichten welke natuurlijk allemaal tezamen deel uitmaken van de wijsheid. De sterrenkrans op de vloer rondom het altaar betekent echter dat de liefde, haar waarachtige deemoed en ook haar wijsheid van goddelijke oorsprong zijn en voortkomen uit de werkzaamheid van de mens volgens de goddelijke wil.
Hoofdstuk 41: Liefde en wijsheid, hun onderlinge relatie en harmonie - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[4] Bekijk hier eens het altaar; door zijn vorm, kleur en versiering stelt het de tot in de wijsheid reikende liefde voor. De kleine zuil waaraan de geheimzinnige krans is bevestigd, stelt in zekere zin de hals van de mens voor, maar als overeenstemming van de grootst mogelijke deemoed. Wat komt er echter uit de deemoed voort? Kijk naar de daaraan bevestigde krans. Door deze krans wordt het hoofd van de mens voorgesteld, maar als overeenstemmend beeld is het het licht van de wijsheid dat voortkomt uit de warmte van de liefde.
Hoofdstuk 41: Liefde en wijsheid, hun onderlinge relatie en harmonie - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[14] Het licht laat zich echter hier door de warmte gevangennemen en hoe meer warmte, des te meer licht zich ook door haar laat gevangennemen. Uit beide samen komt dan een geheel rijpe vrucht voort, die jullie kunnen nuttigen. Op deze wijze nemen jullie zonder enige moeite samen met de genuttigde vrucht onvermijdelijk ook het gevangengenomen licht op en dit gevangen licht is dan ook de etherische stof die aan jullie organisme de levengevende voeding geeft.
Hoofdstuk 40: Overgang van de liefde in de wijsheid - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[12] Kijk, waar het licht al aan een vast lichaam, dat overeenstemt met de liefde, gebonden is, kunnen jullie weliswaar het licht samen met het lichaam vastpakken en naar believen heen en weer dragen, maar zoals reeds gezegd laat het vrije licht zo'n handeling absoluut niet toe. Dit was één voorbeeldje. Laten we nog een ander bekijken waaruit dan duidelijk zal worden dat een mens van het licht kan genieten en er optimaal van kan profiteren, maar pas langs de weg van de goddelijke ordening. Hoe echter, dat zal het volgende voorbeeldje dadelijk duidelijk maken.
Hoofdstuk 40: Overgang van de liefde in de wijsheid - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[11] Wanneer jullie op je hemellichaam rondwandelen en daar talloze voorwerpen tegenkomen, die allemaal goed door de zon worden beschenen, dan zullen jullie er niet één vinden dat jullie niet met je handen zouden kunnen vastpakken en verder dragen, tenminste als het gewicht jullie krachten niet te boven gaat. En bij geen enkel voorwerp kunnen jullie zeggen dat het niet in staat zou zijn om licht op te nemen en wanneer jullie het vastpakken, jullie niet tevens ook zijn licht mee vastpakken. Probeer nu echter eens om het vrije licht beet te pakken en het in bundels heen en weer te dragen. Ik denk, dat dit een beetje moeilijk zal gaan.
Hoofdstuk 40: Overgang van de liefde in de wijsheid - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[8] Jullie zeggen: lieve vriend en broeder in de Heer, dat is allemaal buitengewoon verheven, mooi en goed, maar dit sierstuk zal evenals het vorige zeker ook een diepwijze betekenis hebben, want daarover heb je eerder ook al gesproken. Maar welke betekenis, hoe luidt deze? Dat is een andere vraag. Als het aan ons had gelegen, zouden we al genoeg hebben gedaan als we in het beschrijven waren geslaagd en zouden dan de overeenstemmende betekenis toch zeker aan betere tijden hebben overgelaten. Omdat je ons echter al zo vaak uit de verlegenheid hebt geholpen, zijn we er nu dan ook vast van overtuigd dat het je ook in dit geval niet te moeilijk zal vallen om ons hierin een beetje licht te verschaffen.
Hoofdstuk 40: Overgang van de liefde in de wijsheid - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[16] Uit dit voorbeeld kunnen jullie nog duidelijker dan uit het vorige opmaken dat het licht op zich, in vrije toestand ongenietbaar is en dat niemand zich dus daaraan kan verzadigen. Wanneer het echter in de goddelijke ordening door de goddelijke kracht zelf gevangen wordt, dan pas is het genietbaar en voedend. Om die reden moet de mens ook al zijn wereldlicht in zijn hart gevangennemen, waar het verbonden wordt met de levenswarmte, en dan zal hij uit dit licht de juiste voeding voor zijn geest verkrijgen. En op dezelfde manier moeten wij wat wij hier zien aan zuivere vormen van wijsheid, eerst in onze liefde voor de Heer gevangennemen; vervolgens zullen we de ontwikkeling daarvan in onszelf heel betekenisvol aanschouwen en zo voor ons een stevige maaltijd kunnen bereiden. De Heer zal dan ook dit altaar voor ons openen, zoals Hij het altaar in de laan voor ons heeft geopend.
Hoofdstuk 40: Overgang van de liefde in de wijsheid - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[7] Vanaf het plafond hangt aan een massieve gouddraad echter nog een krans, die even groot is en niet rechtop, maar horizontaal boven de rechtopstaande geplaatst is, dat wil zeggen boven die, welke aan de groene middenzuil is bevestigd; verder lijken ze volkomen op elkaar. Kijk, dat is de vorm van het voor jullie zo moeilijk te beschrijven sierstuk van zo'n zuilenrondeel.
Hoofdstuk 40: Overgang van de liefde in de wijsheid - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[3] In de eerste plaats lijkt het of de galerijen uit louter sterren bestaan, waaruit heel stevige versierselen zijn gevormd die dan daarna lijken te zijn samengevoegd tot een bruikbaar geheel. De sterren hebben een buitengewoon heldere glans en stralen in duizenden kleuren door elkaar. De wenteltrap binnen de zuilenrondelen lijkt enkel uit lijnen van sterren te zijn samengesteld en tussen deze sterrenlijnen is geen ander vast materiaal te zien. Dat is echter ook alles, voorzover onze taal tenminste toereikend is om alles wat we hier zien onder woorden te brengen. Maar wat de versiering in het midden van het rondeel betreft, die we ook wel zien, dat is een voorwerp dat te hoog boven de horizon van ons spraakvermogen ligt en daarom kunnen we het ook absoluut niet beschrijven.
Hoofdstuk 40: Overgang van de liefde in de wijsheid - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[2] Ten eerste, lieve vrienden en broeders, ziet men op deze zevende galerij reeds dat deze een beetje rondloopt, terwijl men op de lagergelegen galerijen vanwege de grote ronde vorm, daar nog niets van heeft kunnen merken. Ten tweede zien jullie dat de zuilenrondelen hier niet meer zo'n enorme omvang hebben als op de vorige galerijen. Ook bestaat een zuilenrondeel niet meer uit dertig, maar uit slechts twintig zuilen en de binnenplaats is daarom ook iets kleiner. Ten derde zien jullie dat de vloer hier lichtrood is, terwijl de zuilen, de wanden en het plafond lichtblauw zijn; de poorten in de wanden van het hoofdgebouw gaan echter over in donker karmozijnrood. In dit alles zien jullie niets vlammends, maar wel een buitengewoon sterke glans en daarom zeggen jullie ook bij jezelf: de uiterlijke pracht van deze galerij blijft kennelijk wat achter bij de voorgaande, maar de balustrades aan de buitenkant van de galerij en de versiering van de rondelen hebben, tenminste op het eerste gezicht, heel veel voor op de vorige.
Hoofdstuk 40: Overgang van de liefde in de wijsheid - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[16] Wanneer echter de gewone landsman tijdens het bezoek aan de minzame vorst enige tijd met deze heeft gesproken, zal hem de duizeligmakende hoogtevrees benevens zijn gehele angst vergaan en hij zal dan een veel aangenamere terugreis over de hete treden van het paleis hebben dan voorheen het geval was bij de gang naar de vorst toe.
Hoofdstuk 39: Zesde verdieping. In angstwekkende toestand toont de mens zijn zwakten - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
...  504 - 505 - 506 - 507 - 508 - 509 - 510 - 511 - 512 - 513 - 514 - 515 - 516 - 517 - 518 - 519 - 520 - 521 - 522 - 523 - 524 - 525 - 526 - 527 - 528 - 529  ...