Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

10915 resultaten - Pagina 518 van 728

...  506 - 507 - 508 - 509 - 510 - 511 - 512 - 513 - 514 - 515 - 516 - 517 - 518 - 519 - 520 - 521 - 522 - 523 - 524 - 525 - 526 - 527 - 528 - 529 - 530 - 531  ...
[4] Een piramide is onderaan breed en eindigt boven in een punt. Zo moet ook het passende deemoedige leven van een mens zijn. Hoe het leven van een mens zich echter ontwikkelt, hebben we in de vorige galerij bij de boom gezien, die zich uit een hele kleine zaadkorrel ontwikkelt en steeds breder met zijn takken en twijgen uitgroeit. Zo groeit ook de mens met zijn verschillende begaafdheden en de daaruit voortkomende veelvuldige inzichten uit, maar daarmee zijn ook allerlei soorten begeerten verbonden.
Hoofdstuk 37: Vierde verdieping. De gewone mens en de goddelijk-geestelijke mens - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[3] Goed mijn beste vrienden en broeders, jullie waarneming en jullie wens is terecht, en volkomen billijk. Luister dus naar mij en dan zal ik jullie de betekenis van deze bijzondere versiering in jezelf laten vinden. Wat betekent eigenlijk de piramide? Ik heb jullie de betekenis daarvan al bij een andere gelegenheid uitgelegd. Willen jullie echter de betekenis, die hier heel goed weergegeven is, achterhalen, kijk dan eens hoe een piramide qua vorm gebouwd is en wat in wezen het doel ervan is, en dan zullen jullie daardoor in jezelf reeds een heel goede wenk over de betekenis van deze versiering krijgen.
Hoofdstuk 37: Vierde verdieping. De gewone mens en de goddelijk-geestelijke mens - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[10] Zo wordt ook de mens door allerlei kennis weliswaar heel goed ontwikkeld, maar blijft hij bij al zijn hoogontwikkelde geleerdheid een versnipperd, en niet een tot eenheid gevormd mens. Als zodanig lijkt hij op een boom die in een schip groeit, waarin hij nog geen vastigheid heeft en daar op deze manier nog niet kan blijven. Het beste voor hem is, dat hij aan de vele bonte twijgen van zijn uiterlijke kennis goede vruchten draagt; deze worden behouden, de boom echter niet. Maar de zuil die in haar midden een verenigd leven laat bruisen, blijft steeds voortbestaan als een vaste, schitterende steunpilaar voor het dragen van het rijk Gods.
Hoofdstuk 36: Derde verdieping. Het karakter van de verstandsontwikkeling in overeenstemmende vormen en kleuren - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[2] Wat het overige van deze vierde verdieping ofwel deze vijfde galerij betreft, is er in wezen niet veel verschil met de lagergelegen galerij, behalve dan dat de vloer van deze galerij vlammend blauw gekleurd is, de zuilen roodachtig-wit zijn, evenals het beeldje op de top van de piramide, terwijl de vaste wand van het hoofdgebouw bijna in donkerrood overgaat. Dat is dan ook het enige verschil met de vorige galerij, maar we moeten eerlijk bekennen dat we door haar grote luister en kleurenpracht al dermate zijn afgestompt dat we aan dergelijke verschillen bepaald niet al te veel aandacht schenken. Wat echter dit bijzondere sieraad van het zuilenrondeel betreft, zeggen we nogmaals dat we het buitengewoon merkwaardig vinden dat we op dit hemellichaam iets dergelijks nog niet eerder hebben gezien. Het zal er zeker niet slechts als versiering staan, maar het zal wel een goede betekenis hebben en deze willen we graag nader leren kennen.
Hoofdstuk 37: Vierde verdieping. De gewone mens en de goddelijk-geestelijke mens - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[6] We zijn over de boom in deze scheepvormige bak al in de vorige galerij te weten gekomen dat hij uit de vaas vandaar naar hier is overgeplant nadat hij daar de juiste grootte had bereikt. Wat gebeurt er echter hier met hem als hij ook hier voor deze bak te groot wordt? Lanen als deze zijn we al eerder gepasseerd. Wanneer de boom hier vrucht heeft gedragen dan worden de vruchten verzameld en wordt hij zonder veel moeite naar buiten in de lanen en de andere boomgroepen geplaatst, waar hij dan voortdurend kan bloeien en overvloedig vruchten kan dragen. En heeft hij daar eenmaal zijn dienst gedaan, dan legt men zijn hout, takken en gebladerte op het altaar dat jullie als eerste in de laan hebben gezien. Op dit altaar wordt het aangestoken en dus aan God geofferd. Dat is dus het lot van de boom, - maar wij hebben nog de bak voor ons.
Hoofdstuk 36: Derde verdieping. Het karakter van de verstandsontwikkeling in overeenstemmende vormen en kleuren - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[2] Een blik in deze galerij, die vlammend straalt in duizend schitterende kleuren, laat ons overduidelijk zien van welk een onuitsprekelijke schoonheid deze vierde galerij is; de eigenaardige bak in het zuilenrondeel verdient echter extra aandacht. Bekijk hem eens goed van alle kanten, en dan zullen jullie tenslotte moeten zeggen: waarlijk, dat lijkt eerder op een schip dan op een of andere bloembak. Toch is deze op een schip gelijkende bak gevuld met roodachtig-blauw glinsterende aarde, waaruit in het midden van de bak een flinke boom is gegroeid. Zijn stam is verblindend wit en glad als gepolijst zilver, terwijl de takken en bladeren veel op de takken en bladeren van een vijgenboom op aarde lijken; alleen zijn de takken glanzend rood als koraal op de bodem van de zee en de bladeren zijn blauwgroen, aan de randen met kleine goudglanzende strookjes afgezet en boven de bladeren vertonen zich warempel al knoppen, waarvan er enkele op het punt staan open te breken.
Hoofdstuk 36: Derde verdieping. Het karakter van de verstandsontwikkeling in overeenstemmende vormen en kleuren - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[20] Nu begeven we ons echter ook hier naar een deur en zullen door haar goed doorzichtig materiaal een blik naar binnen werpen. We zijn er; kijk maar naar binnen. Wat zie ik? Jullie zinken volkomen onmachtig neer. Wat heeft jullie dan zozeer aangegrepen? Ik weet het wel: de nog veel mooiere mensengestalten van deze verdieping.
Hoofdstuk 35: Tweede verdieping. Geestelijke vooruitgang, uitgebeeld door de paleisinrichtingen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[11] Wie een groot vat nieuwe most heeft en deze voortdurend van het ene vat in het andere overhevelt om hem daardoor wat te klaren en te versterken, die zal, na dit honderdmaal te hebben gedaan, buitengewoon teleurgesteld zijn. De most zal daardoor niet alleen niet helder en krachtig worden, maar hij zal, omdat er in elk vat wat achter blijft door het voortdurend overhevelen, tenslotte voor het grootste deel verloren gaan. Gunt hij de most in het vat echter de nodige rust, dan zal deze actief worden, alle onzuiverheid er vanzelf uitwerken, daardoor steeds helderder worden en zich juist daardoor ook steeds meer verzadigen met geestelijke kracht.
Hoofdstuk 35: Tweede verdieping. Geestelijke vooruitgang, uitgebeeld door de paleisinrichtingen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[8] Zou echter iemand van vandaag op morgen datgene willen bereiken wat iemand die zich gestaag ontwikkelt in de loop van meerdere jaren heeft bereikt, dan is hij een dwaas, want hij zal bovenmatig veel van de geordend toevloeiende geestelijke levenskracht verteren, waardoor hij dan geestelijk totaal uitgeput zal raken.
Hoofdstuk 35: Tweede verdieping. Geestelijke vooruitgang, uitgebeeld door de paleisinrichtingen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[3] Dat dit juist is, kunnen jullie heel gemakkelijk in je dagelijkse leven zien. Jullie lopen toch vaak heen en weer en worden daarbij niet moe. Waarom niet? Omdat jullie tussendoor weer goed uitrusten. Tel je echter de stappen die jullie op een dag zetten bij elkaar op, dan zullen het er zoveel zijn dat jullie daarmee in een rechte lijn gemakkelijk een afstand van tien uur gaans zouden kunnen afleggen. Maken jullie echter een wandeling van tien uur, dan vallen jullie bijna om van vermoeidheid.
Hoofdstuk 35: Tweede verdieping. Geestelijke vooruitgang, uitgebeeld door de paleisinrichtingen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[14] Opdat we hier echter niet te zeer bekoord zullen worden, begeven we ons maar heel vlug in zo'n zuilenrondeel en via de trap naar de tweede verdieping, of volgens het aantal galerijen als het ware naar de derde, waar ons weer heel andere zaken wachten.
Hoofdstuk 34: Eerste verdieping. Bijzonderheden van het paleis en hun overeenstemmende betekenis - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[10] Dat zou dus een overeenstemming van ons vlammende goud zijn, maar deze is niet bepaald aan te bevelen. Er is echter ook een aanbevelenswaardige, namelijk een geestelijk goede, en deze luidt als volgt:
Hoofdstuk 34: Eerste verdieping. Bijzonderheden van het paleis en hun overeenstemmende betekenis - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[8] Juist daardoor stemt het vrij goed overeen met die mensen op jullie aarde die uiterlijk heel vurig zijn en zich overal voor inzetten. Raakt men echter hun hart, dan verbaast men zich erover hoe koud dat is! Zo kunnen jullie mensen aantreffen die ter ondersteuning van de armen uit louter grote ijver niet uitgesproken raken; treedt hen echter heimelijk een arme tegemoet, dan zijn ze kouder dan het duizend jaar oude gletsjerijs dat een gewone zonnestraal niet kan doen smelten. Wel echter lukt dat hier en daar een flinke bliksem bij kleine porties.
Hoofdstuk 34: Eerste verdieping. Bijzonderheden van het paleis en hun overeenstemmende betekenis - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[4] Kijk ook eens naar de vloer van de galerij. Deze bestaat uit louter allerfijnste hyacint, de prachtige leuning aan de buitenkant uit porfier en de binnenwand van het hoofdgebouw bestaat uit onyx, wat werkelijk een prachtige edelsteen is. Het boogvormige gewelf tussen de zuilen en de vlakke wand bestaat echter uit het allermooiste opaal, waarin allerlei kleurige, lichtgevende stenen in een wonderbaarlijke rangschikking zijn ingelegd.
Hoofdstuk 34: Eerste verdieping. Bijzonderheden van het paleis en hun overeenstemmende betekenis - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[6] Door het inspannen van de levenskrachten worden deze verteerd, waardoor ze niet versterkt, maar natuurlijkerwijs slechts verzwakt worden. Met de mens is het echter zo gesteld dat tijdens een toestand van rust zijn verbruikte krachten door het voortdurend binnenstromen van de Heer uit de hemelen weer worden vervangen. Wanneer op deze manier door een veelvuldig, doelmatig gebruik de levenskrachten vaker worden aangesproken, dan worden juist door dit gebruik de vaten voor de verdere opname van die levenskrachten langzamerhand steeds wijder en sterker. Daardoor moet dan de mens bij een stapsgewijs geordende levenswijze vanzelfsprekend in kracht en sterkte toenemen, omdat hij op deze manier als een vat steeds meer levenskracht in zich kan opnemen.
Hoofdstuk 35: Tweede verdieping. Geestelijke vooruitgang, uitgebeeld door de paleisinrichtingen - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
...  506 - 507 - 508 - 509 - 510 - 511 - 512 - 513 - 514 - 515 - 516 - 517 - 518 - 519 - 520 - 521 - 522 - 523 - 524 - 525 - 526 - 527 - 528 - 529 - 530 - 531  ...