10915 resultaten - Pagina 525 van 728
... 513 - 514 - 515 - 516 - 517 - 518 - 519 - 520 - 521 - 522 - 523 - 524 - 525 - 526 - 527 - 528 - 529 - 530 - 531 - 532 - 533 - 534 - 535 - 536 - 537 - 538 ...
[3] Door de werking van de tegenkracht, die jullie in jezelf hebben aangetrokken, worden de delen van de kracht in jullie echter ontwikkeld en zo is de daad van deze schijnbare schepping uit jullie niets anders dan een ontplooiing van hetgeen in jullie is.Hoofdstuk 12: Het echte bouwen - ontwikkeling van hetgeen in jullie is - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[21] En zouden jullie het hele universum niet in je hebben, dan zou voor jullie ogen de ganse hemel zonder sterren zijn. En zouden jullie het geestelijke rijk der hemelen en het eeuwige leven vanuit de Heer niet in je hebben, waarlijk, dan zouden jullie er niet over kunnen nadenken noch erover spreken. Zoals dit echter allemaal met elkaar in verband staat, zo is het ook met de kracht en de tegenkracht.
Hoofdstuk 11: Het hele universum en de hemel zijn in jullie! - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[18] Wanneer het hout op dit altaar zal gaan branden, dan pas zullen jullie in deze uit jezelf opgeroepen wereld heel wat dingen te zien krijgen die jullie tot nu toe nog niet hebben gezien. Want ik zeg jullie: in de wereld van de geesten bestaan ondoorgrondelijke diepten. Geen geschapen geest zou deze ooit kunnen peilen; maar wij zijn in de geest van de Heer. Zijn geest leeft, heerst en werkt in ons en in deze geest is voor ons geen diepte ondoorgrondelijk, want niemand kan weten wat er in de geest is, dan alleen de geest. Zo kan ook niemand weten wat er in God is, dan alleen Gods geest. Jezus, die alle volheid van God in Zich verenigt, heeft ons echter vervuld met Zijn geest. En met deze, Zijn geest in ons kunnen we ook tot Zijn goddelijke diepten doordringen. - Dus denk nu aan de Naam aller namen, aan de Heiligste van alle heiligheid, aan de Liefde van alle liefde, het Vuur van alle vuren, en het hout op het altaar zal branden.
Hoofdstuk 13: Jezus, de Naam aller namen en zijn uitwerking. Het geheim van de menswording van God in Christus - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[26] Als dat gebeurd is, hebben jullie je met dit voorwerp levendig verbonden. Het wordt jullie tot basis en jullie kunnen op deze basis actief worden. Wanneer jullie het in deze activiteit zover gebracht zullen hebben dat jullie daarin de machtige aantrekking van de liefde van de Heer in jezelf gaan voelen en deze liefde alsmaar vuriger wordt, ontbrandt en in heldere vlammen overgaat, zal jullie basis zich daardoor, waarheen jullie je ogen ook richten, in haar onderdelen in zelfstandig levende vormen oplossen naar de aard zoals deze als voorbeelden in jullie aanwezig waren. Deze vormen zullen dan met terugwerkende kracht de in jullie oorspronkelijk aanwezige vormen levendig oproepen en zij zullen jullie zelf duidelijk maken, wie en waar jullie basis is. (Joh. 20:30-31 en 21:25.) Kijk, zo is ieder herkennen een gevolg van een voorafgaand zien; het zien is echter het gevolg van stralen en tegenstralen of het gevolg van een kracht in jullie en een tegenkracht buiten jullie. Op deze wijze hebben we onze wereld reeds heel dichtbij gebracht; dus nu nog een krachtige geestelijke ruk en we zullen ons dadelijk met onze voeten op deze uit jullie voortgekomen wereld bevinden!
Hoofdstuk 11: Het hele universum en de hemel zijn in jullie! - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[19] Weten jullie eigenlijk wel op welke wijze alle dingen gezien worden? Jullie zeggen: door het licht. Goed, zeg ik jullie, het licht valt ook aards gezien voor het grootste deel naar buiten in de oneindige grote vrije ruimte. Maar wat zien jullie op een zonnige dag in de helder verlichte blauwe atmosfeer? Jullie zeggen: daar zien we niets anders dan de blauwe kleur van de lucht. Dan vraag ik jullie: waarom zien jullie daar niets? Jullie zeggen: omdat daar geen 'Gegenstand' is. Maar wat verstaan jullie onder 'Gegenstand'? Waarom zeggen jullie niet liever 'Vorstand' dan 'Gegenstand'? Jullie weten niet wat jullie daarop moeten zeggen, maar ik zeg jullie: wanneer jullie een ding naar zijn vorm bekijken, dan is dat ding kennelijk iets dat tegenover jullie staat, dus een 'Gegen-stand', maar wanneer er iets tussen dat ding en jullie zou worden geplaatst, bijvoorbeeld een muur, een sluier, een wolk, dan zouden jullie toch zeker zeggen: dit staat vóór de 'Gegenstand' die we zouden willen bekijken en dit is dus duidelijk een 'Vorstand' of een belemmerende 'Vorgegenstand'. Wanneer jullie echter ten gevolge van zo'n 'Vorstand' de eigenlijke 'Gegenstand' niet kunnen zien, wat is dan de reden daarvan? Kijk, niets anders dan dat de door de 'Gegenstand' teruggeworpen stralen jullie niet kunnen bereiken en zij de reeds in jullie aanwezige voorafbeelding daardoor niet levendig kunnen oproepen.
Hoofdstuk 11: Het hele universum en de hemel zijn in jullie! - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[18] Hoe was de vergroting van deze kleinste afbeelding in jullie geest dan mogelijk? Daarbij komt het op de kracht en de tegenkracht aan. De kracht ligt in jullie; de tegenkracht is geschapen en voor eeuwig vastgelegd door God. Wanneer jullie de kracht in jezelf oproepen, wat is er dan natuurlijker dan dat deze op het moment van het oproepen met de overeenstemmende tegenkracht uit God, door jullie willen steeds meer botsen moet? Want de kracht ligt in jullie; de tegenkracht ligt buiten jullie en alles wat jullie dus in jezelf oproepen moet dan in God zijn eeuwig voorbereidend gevormde tegenpool vinden. Als tegenpool is de ster in haar ordening, vorm en gestalte geschapen door God; de volkomen op haar lijkende afbeelding is echter als afgeleide kracht ook in jullie gelegd, omdat jullie geest zelf een afspiegeling van God is.
Hoofdstuk 11: Het hele universum en de hemel zijn in jullie! - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[17] Jullie weten echter dat zonder kracht en tegenkracht eeuwig nooit aan een uitwerking gedacht kan worden. Daarom vraag ik jullie: waarom konden jullie dan eerst aan een ster denken? Jullie kijken me met grote ogen aan, maar ik zeg jullie: omdat niet één ster maar zelfs heel veel sterren in allerkleinste afbeelding van oorsprong in jullie geest aanwezig zijn. Uit deze vele sterren hebben jullie er één gekozen en die hebben jullie je van steeds dichterbij aanschouwelijk voorgesteld.
Hoofdstuk 11: Het hele universum en de hemel zijn in jullie! - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[15] Goed, waar denken jullie dat dit allemaal vandaan komt? Jullie zeggen: lieve vriend en broeder, we weten het niet. Ik vraag jullie echter: waar kwam dan de ster vandaan? Jullie zeggen: we dachten aan een ster en hielden deze daarna vast in onze gedachten.
Hoofdstuk 11: Het hele universum en de hemel zijn in jullie! - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[14] Jullie weten dat de geest van de mens een volmaakt levend evenbeeld van de Heer is en in zichzelf de vonk of het brandpunt van het goddelijke wezen bezit. Wanneer hij dit echter ontegenzeglijk in zich draagt, dan draagt hij toch ook het 'alles' van de Heer in zich. Hij draagt derhalve het oneindige van het kleinste tot het grootste op volkomen goddelijke wijze in zich, oftewel hij heeft het 'alles' van de Heer door zijn grote liefde voor Hem als het ware op één punt in zichzelf verenigd.
Hoofdstuk 10: Verschil tussen het licht van het geloof en het licht van de liefde. De geest van de mens - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[11] Maar heeft de leidsman ze ook gezien zoals jullie ze zagen? Kijk, dat is een andere vraag. Ik zeg jullie: als hij ze zo had gezien, dan had hij jullie toch moeilijk het juiste licht over een en ander kunnen verschaffen. Hij heeft ze echter vanuit zichzelf gezien, dat wil zeggen hij heeft ze vanuit het licht van de Heer in zichzelf geschapen en jullie zagen dus zijn scheppingen! Ze waren de meest volkomen waarheid tot in alle details, maar zonder zijn uitleg begrepen jullie ze niet.
Hoofdstuk 10: Verschil tussen het licht van het geloof en het licht van de liefde. De geest van de mens - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[10] Zo is het ook gesteld met de vormen in de geestenwereld wanneer ze zich als reeds bestaand in een zekere vastheid aan het oog van de toeschouwer voordoen. De toeschouwer ziet ze wel maar begrijpt ze niet. Zo hebben jullie in de sfeer van mijn geliefde broeder heel veel vormen gezien; zeg me echter of jullie er ook maar één begrepen hebben voordat de leidsman jullie deze had uitgelegd.
Hoofdstuk 10: Verschil tussen het licht van het geloof en het licht van de liefde. De geest van de mens - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[19] Omdat ieder mens ook een vrije wil heeft en bovendien het vermogen om vanuit zichzelf ook naar uiterlijke, dus vreemde vormen te kijken, kan hij met zijn wil en met zijn aan zijn wil onderdanige liefde deze vreemde vormen in zich opnemen en ze zich toe-eigenen. Kijk, deze vreemde vormen worden dan tot geroofde en ook te begeerlijke gedachten in de mens, en omdat deze nu voortkomen uit eigenliefde, welke een roofzuchtige en heerszuchtige liefde is omdat ze alle vreemde vormen voor zichzelf wil bemachtigen en beheersen, zijn dat dan de eigenlijke slechte gedachten. Jullie zeggen toch zelf: onrechtvaardig goed gedijt niet! Dit is bij de hoofdlevensvraag toch zeker de allervoornaamste voorwaarde, en iedereen die niet op zijn eigen grond bouwt, bouwt op zand. Hoe men echter op eigen grond bouwt, dat zal mijn sfeer jullie leren.
Hoofdstuk 10: Verschil tussen het licht van het geloof en het licht van de liefde. De geest van de mens - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[8] Kijk, precies zo is het gesteld met het beschouwen van de onveranderlijke uiterlijke vormen. Is het geen genoegen om voor een boom te gaan staan en zijn vormen te bekijken? Wanneer men echter bij de boom aanklopt en binnengelaten wil worden om zijn levende, wonderbare bedrijvigheid te zien, dan wordt men steeds hard afgewezen en geldt: tot aan mijn oppervlakte, tot aan mijn uiterlijke vorm, maar van daaraf geen haarbreed verder! Jullie kunnen wel een steen in je hand nemen en hem gooien waarheen je maar wilt; jullie kunnen hem ook stukslaan of malen, oplossen of helemaal vervluchtigen, maar toch is de steen jullie de baas en geeft hij zijn geheimen niet aan jullie prijs.
Hoofdstuk 10: Verschil tussen het licht van het geloof en het licht van de liefde. De geest van de mens - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[5] Vanuit het licht van het geloof is men een zoekende waarnemer van het reeds bestaande; vanuit het innerlijke licht van de liefde, dat het eigenlijke levende licht van de Heer in de mens is, wordt men echter zelf schepper en men beschouwt dan het zelfgeschapene in zijn diepste wezen.
Hoofdstuk 10: Verschil tussen het licht van het geloof en het licht van de liefde. De geest van de mens - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[13] Opdat jullie niet denken dat zoiets alleen bij deze twee gegeven voorbeelden te zien zou zijn, zal Ik er op grond van Mijn grote vindingrijkheid nog enkele geven. Laten we het volgende aannemen: tien bekwame schilders krijgen de opdracht om een ochtendlandschap te schilderen. De schilderijen zijn klaar en afgeleverd. Ga ze maar eens bekijken; het ene is nog mooier en echter dan het andere. Elk schilderij geeft duidelijk een ochtendlandschap weer, maar niet een komt ook maar op een enkel punt overeen met een van de andere.
Hoofdstuk 9: Zalige geesten hebben ieder hun eigen sfeer. Reden: het onontbeerlijk zijn voor elkaar In de sfeer van Johannes – inleiding tot de innerlijke wereld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)