Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

16678 resultaten - Pagina 527 van 1112

...  515 - 516 - 517 - 518 - 519 - 520 - 521 - 522 - 523 - 524 - 525 - 526 - 527 - 528 - 529 - 530 - 531 - 532 - 533 - 534 - 535 - 536 - 537 - 538 - 539 - 540  ...
[6] Nu zijn dergelijke mensen met veel hartstochten, weinig inzicht en weinig verstand behept; die hartstochten oefenen dus een grote kracht op hen uit, en dergelijke mensen geven zich over aan hun hartstochten en zondigen tegen de bestaande wetten, waar ze niet van op de hoogte zijn.
Hoofdstuk 237: De waard vraagt naar de reden voor het verwoesten van Babylon en Nineve - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 10)
[7] Hoe langer zo'n volk bestaat, des te dommer wordt het en des te meer wordt er gezondigd, en de machthebbers van zo'n volk, zoals de priesters, leven dan steeds tevredener naarmate het volk dommer wordt, en niemand bekommert zich om de opvoeding van de mensheid, ook de almachtige Godheid niet; maar als zo'n mensheid eenmaal ten dode is opgeschreven door haar zonden, dan laat de Godheid gerichten van boven en van beneden komen.
Hoofdstuk 237: De waard vraagt naar de reden voor het verwoesten van Babylon en Nineve - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 10)
[15] Als er dan weer een volk op de wereld komt, moet het weer van voren af aan beginnen, woningen te bouwen en het land in cultuur te brengen, en bij dat werk heeft zo'n volk ook weer geen rust, maar wordt het door allerlei vijanden van boven en beneden aan één stuk door bedreigd, die ervoor zorgen dat het zich nooit volledig kan ontplooien in de ware, zuivere zedelijkheid en deugd.
Hoofdstuk 237: De waard vraagt naar de reden voor het verwoesten van Babylon en Nineve - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 10)
[4] De Hanochieten hadden een soort explosieve korrels uitgevonden, maakten diepe gaten in de bergen, vulden die met die explosieve korrels en staken die aan door middel van doorlopende lonten. De explosieve korrels ontploften en scheurden de bergen uiteen. De Hanochieten wisten echter niet dat zich onder de bergen vaak buitengewoon grote en diepe waterbekkens bevinden. De verwoeste bergen, die geen steun meer hadden, stortten toen weldra in deze grote en diepe bekkens en stuwden daardoor grote watermassa 's naar het oppervlak van de aarde. Anderzijds raakten bij deze vuuractiviteit ook de in de bergen aanwezige lagen zwavel, kolen en pek in brand en veroorzaakten toen ook in de vlakte enorme uitbarstingen van vuur, waardoor de aarde met alles wat erop stond wegzonk en er op die plaats een zee ontstond.
Hoofdstuk 236: Het ontstaan van de Kaspische Zee - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 10)
[8] Je zult wel inzien dat dit noodzakelijk is; neem vooral de volkomen vrije wil van de mens ter harte, waartegen de Godheid niet belemmerend kan optreden, dan zul je alles van je tamelijk uitgebreide vraag begrijpen en inzien! Want kijk, op een aarde waar een mens niet door zijn vrije wil, zijn inzicht en zijn verstand tot alle grootste ondeugden kan vervallen, kan een mens zich ook niet tot de hoogste en goddelijke deugd verheffen!
Hoofdstuk 238: De pest van de traagheid - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 10)
[3] Maar Mozes, die immers zelf een jood was, had erbarmen met dit volk en had voor alles regels opgesteld om dit volk tot zijn vroegere gezondheid en nuchterheid terug te brengen; want hij, die in alle Egyptische wetenschappen en geheimen ingewijd was, was zich heel goed bewust wat hij moest doen om zijn in ieder opzicht aan lager wal geraakte volk in alle opzichten te redden, en hij maakte dus ook een voorschrift over wat het wel en niet mocht eten.
Hoofdstuk 239: Kritiek op de voedselvoorschriften van Mozes - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 10)
[4] In Egypte was, zoals al eerder opgemerkt, geen dier veilig voor hun vraatzucht, alle soorten vogels in de lucht, alle soorten dieren op de aarde en alle soorten dieren van de zee liepen gevaar, terwijl de oude Israëlieten en ook de oude Egyptenaren niets anders tot zich namen dan alleen het vlees van koeien, kalveren, ossen en stieren, kippen, lammeren en geiten, enkele soorten goede vis, brood en wijn, en daar volkomen gezond bij bleven. Als de oude Egyptenaren en ook de oude Hebreeërs net als wij Romeinen geweten hadden hoe je varkensvlees zo moet klaarmaken, dat het de lichamelijke gezondheid niet schaadt -evenals het vlees van verschillende andere vogels en ook dieren, zoals herten, reeën, gazellen en hazen -dan zouden ze daar ook gezond bij gebleven zijn, evenals wij.
Hoofdstuk 239: Kritiek op de voedselvoorschriften van Mozes - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 10)
[5] Maar Mozes was wat zijn opvoeding betreft een Egyptenaar en heeft dus ook bij zijn volk, nadat hij het uit de klauwen van de farao gered had, een lijst met voedingsmiddelen ingevoerd, die aan het hof van de farao, waar hij geleefd had en opgevoed was, algemeen gebruikelijk was. Hij heeft die lijst met voedingsmiddelen -onder ons gezegd, mijn beste, wonderbaarlijke vriend -weliswaar een goddelijk tintje gegeven, omdat hijzelf in zeer nauwe verbinding met de Godheid zou hebben gestaan, en hij zei zelfs dat iemand zich ook wat zijn ziel betreft zou verontreinigen, als hij ander voedsel tot zich zou nemen dan hij voorgeschreven had. Dat heeft hij waarschijnlijk gedaan om zijn volk des te bestendiger nuchter te houden; maar toch was hij er daarna in de Arabische woestijn meer dan veertig jaar druk mee, eer hij het volk zover had geschoold dat het alleen bij deze voorgeschreven spijzen bleef.
Hoofdstuk 239: Kritiek op de voedselvoorschriften van Mozes - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 10)
[2] Kijk, als wijn uitgegist is en geen onzuiverheden meer bevat, is die voor iedereen zeer aan te bevelen om zich zowel innerlijk als uiterlijk lichamelijk te versterken! Maar als iemand de jonge most drinkt, waar de onzuivere natuurgeesten nog niet door het gisten uit verdwenen zijn, dan is die drank schadelijk voor een mens; daarom moet men alleen oude en zuivere wijn drinken en de most net zolang laten staan tot die behoorlijk gereinigd is en tenminste twee tot drie jaar oud is geworden.
Hoofdstuk 240: Wenken voor de voeding De gebreken van de wetten der profeten - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 10)
[3] Dat Mozes bij zijn volk bepaalde fouten heeft gemaakt, evenals zijn broer Aäron, dat weet Ik heel goed; daarom kwamen ze ook beide niet in het Beloofde Land. Aäron kwam tot aan de berg Hor, mocht het Beloofde Land zien en zich toen op de berg neerleggen en sterven. Mozes kwam op de berg Nebo, zag ook het Beloofde Land en moest toen sterven. Jij, Mijn beste vriend, kent beide bergen, omdat ze bij jou in de buurt zijn!
Hoofdstuk 240: Wenken voor de voeding De gebreken van de wetten der profeten - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 10)
[4] In Alexandrië bestaat een van de grootste verzamelingen boeken, waarin heel veel op elk gebied van menselijke ervaring en kennis is opgetekend. Maar waar bevindt zich een mens, die zo lang zou leven dat hij die boeken ook maar één keer in zijn leven zou kunnen doorlezen? En zo moeten wij betere mensen steeds genoegen nemen en ons troosten met onze oude spreuk: Sapienti pauca sufficit* (* Latijn voor: Voor een wijs mens is weinig genoeg.) , en ik ben van mening dat zelfs de grootste wijzen van deze aarde met dat principe genoegen hebben moeten nemen en zich daarmee hebben moeten troosten.
Hoofdstuk 241: De onvolkomenheid van menselijke kennis - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 10)
[12] Er is namelijk in Galilea een man opgestaan, die al bijna drie jaar rondtrekt en er buitengewoon beledigend op los preekt over ons, daarbij bepaalde tekenen doet zoals de Essenen en het hele volk tot zijn leer bekeert door zich uit te geven voor een zoon van God en zelfs op grond van de Schrift duidelijk aantoont dat hij de beloofde Messias is. En wij weten nu niet wat wij moeten beginnen.'
Hoofdstuk 242: De verdraagzaamheid van de Romeinen - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 10)
[4] Als er echter een wijze tegen ons optreedt en ons bij het hele volk verdacht maakt, kunnen wij die handelwijze van zo'n wijze niet met onverschillige ogen aanzien, en al helemaal niet als die wijze zich, voorzover ik gehoord heb, voor een zoon van God uitgeeft, daarbij allerlei zieken geneest en met zijn wonderen het hele volk naar zich toe trekt.
Hoofdstuk 243: De slechte bedoelingen van de Farizeeërs (19.7.1864) - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 10)
[5] Men zegt dat hij verschillende keren in Jeruzalem is geweest en in de tempel heeft onderwezen, en vele duizenden zijn door zijn woorden en daden van ons afvallig geworden en hebben zich naar zijn leer gericht.
Hoofdstuk 243: De slechte bedoelingen van de Farizeeërs (19.7.1864) - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 10)
[9] Maar dat gebruikt die wijze uit Galilea ook en hij geeft zich uit voor de beloofde Messias; maar hij is in Nazareth in Galilea geboren als zoon van een timmerman, en wij weten dat hij met zijn vader, die nu gestorven is, en zijn broers bijna vijftien jaar lang in dat beroep heeft gewerkt. Waar hij overigens zijn wijsheid vandaan heeft gehaald en de kracht om wonderen te doen, daar kunnen we niets met zekerheid over te weten komen.
Hoofdstuk 243: De slechte bedoelingen van de Farizeeërs (19.7.1864) - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 10)
...  515 - 516 - 517 - 518 - 519 - 520 - 521 - 522 - 523 - 524 - 525 - 526 - 527 - 528 - 529 - 530 - 531 - 532 - 533 - 534 - 535 - 536 - 537 - 538 - 539 - 540  ...