Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

10915 resultaten - Pagina 527 van 728

...  515 - 516 - 517 - 518 - 519 - 520 - 521 - 522 - 523 - 524 - 525 - 526 - 527 - 528 - 529 - 530 - 531 - 532 - 533 - 534 - 535 - 536 - 537 - 538 - 539 - 540  ...
[24] In gewone situaties echter wordt het woord op dezelfde manier uitgesproken als bij jullie. Desondanks heeft elke hemelse geest hier toch volkomen het vermogen in zich om, als hij dat wil, alles in volmaakte harmonie in zichzelf te horen en ook anderen te laten horen wat hij in harmonisch opzicht denkt en voelt.
Hoofdstuk 5: Het wezen van de liefde. Liefde voor de naaste uit liefde voor God en liefde voor God uit liefde voor de naaste - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[20] Jullie hebben echter in jullie muziek, opdat zij een volmaakt en goed samenhangend geheel wordt, een contrapunt om de melodie op een levendige manier te begeleiden en deze begeleiding op zich kan eveneens als een zuiver thema uitgewerkt worden.
Hoofdstuk 5: Het wezen van de liefde. Liefde voor de naaste uit liefde voor God en liefde voor God uit liefde voor de naaste - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[17] Wanneer echter het aldus voorgestelde innerlijke, harmonische gevoel uiterlijk voorgesteld muziek is, dan zal toch zeker het gevoel op zich des te meer ware muziek zijn, omdat het de basis van de uiterlijke muziek is.
Hoofdstuk 5: Het wezen van de liefde. Liefde voor de naaste uit liefde voor God en liefde voor God uit liefde voor de naaste - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[1] Daar we ons nu aan deze tafel bevinden, zullen we dan ook aan de verheven schat van deze tafel deelnemen. Luister echter naar de woorden van de Heer voor de maaltijd. Hij zegt: Mijn geliefde kindertjes! Toen Ik eens op aarde na Mijn verrijzenis naar jullie toekwam en jullie omdat jullie wat hongerig waren en niet zoveel te eten hadden, vroeg: 'Kindertjes, hebben jullie niets te eten?' - toonden jullie mij wat brood en enkele vissen. Ik zegende voor jullie de vissen en het brood, ging met jullie aan tafel en at met jullie. Nu vraag Ik jullie niet meer of jullie wel of niet te eten hebben, want uit Mijn onuitputtelijke schat en voorraad hebben jullie in eindeloze overvloed voor eeuwig genoeg, maar zou daarom dit door Mij op aarde uitgesproken woord hier dan geen betekenis meer hebben?
Hoofdstuk 8: De grote betekenis van deze maaltijd, in het bijzonder voor de aarde. We treden uit de sfeer van Marcus - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[10] Je vraagt nu echter ook naar Judas, of ook hij aan tafel zal zijn. Wat denk jij, zou de verrader er ook bij horen? De prior zegt: o Heer, liefdevolste heilige Vader, ik weet weliswaar dat Uw rechtvaardigheid even groot is als Uw liefde, genade en erbarming, maar ik moet U eerlijk bekennen dat het me toch wat hard zou voorkomen als ik deze verloren apostel werkelijk voor eeuwig zou moeten missen, want U hebt toch zelf gezegd dat deze ene verloren ging opdat de Schrift vervuld zou worden. Deze tekst heeft me dan ook heimelijk, met het oog op deze ongelukkige apostel, steeds met stille troost vervuld. Want ik zei bij mezelf misschien moest Judas, alhoewel het zijn vrije keuze was, ook een U dienend werktuig zijn, dus een apostel van de doden, opdat juist door zijn verraad Uw, zeker van eeuwigheid her voorbeschikt plan heilig en heerlijk verwezenlijkt kon worden! O Heer, liefdevolste heilige Vader, dat gaf me dan steeds weer hoop voor deze arme ongelukkige apostel. Nog meer echter werd ik steeds getroost bij de gedachte hoe U aan het kruis de Vader in U voor al Uw vijanden om vergeving vroeg; dan kon ik de arme Judas ondanks zijn zelfmoord niet uitsluiten. Kennelijk was toch ook, volgens de Schrift, de in hem gevaren duivel schuld aan zijn laatste daad. Daarom zou ik ook graag deze apostel, ook al is hij niet hier, toch op z'n minst ergens een beetje gelukkig willen weten.
Hoofdstuk 7: Het avondmaal met lam, brood en wijn - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[9] In het vorige hemelgebied zou ik nog wel de wens hebben durven uitspreken eventueel de allerminste huisknecht van een of andere zalige broeder te zijn; maar hier waar mij alles zo oneindig heilig voorkomt, waar ik nauwelijks durf te ademen of mijn alleronwaardigste voet op de grond van deze allerheiligste stad durf te zetten, een stad die een heel wat sterkere lichtglans uitstraalt dan het licht van alle zonnen bij elkaar en waar de te oneindige majesteit van deze heilige woningen met haar bewoners mijn nietigheid totaal verteert, blijft mij, o Heer, niets meer te wensen over! Als ik U echter toch om iets mag vragen, dan zou het zijn, of U mij niet ergens buiten naar zo'n heel eenvoudig landhuisje zou willen verplaatsen, want voor deze oneindige zaligheid ben ik toch echt te onwaardig!
Hoofdstuk 6: Persoonlijke bijzonderheden van de apostelen door insignes voorgesteld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[6] Deze insignes zijn van zeer grote betekenis en dienen de bezitters ervan in allerhoogste en diepste geestelijke zin daartoe, waartoe eens, maar dan slechts als uiterlijk voorbeeld, de Thumim- en Urimplaatjes de hogepriester van de joodse kerk gediend hebben. Want ook hier zijn de allerzaligste geesten niet in een steeds even hoge graad van innerlijke wijsheid uit de Heer, maar er vindt ook hier een wisseling van toestand plaats, die te vergelijken is met een werksituatie en een daarop volgende rustsituatie. Tijdens de werksituatie is iedereen naar behoefte uitgerust met de diepste wijsheid van de Heer; tijdens de rustsituatie heeft echter niemand zo'n diepte nodig, maar wel een zekere sabbatsrust in stille hemelse liefde tot de Heer.
Hoofdstuk 6: Persoonlijke bijzonderheden van de apostelen door insignes voorgesteld - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[14] Wie echter vanuit de Heer zijn broeder liefheeft, kijkt vanuit het centrum van het stralenbrandpunt, uitgaand van het objectief van zijn verrekijker, al zijn broeders liefdevol aan en ziet dan in zijn broeders veel meer dan voorheen.
Hoofdstuk 5: Het wezen van de liefde. Liefde voor de naaste uit liefde voor God en liefde voor God uit liefde voor de naaste - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[9] Daarom is er ook slechts sprake van de ware ordening van de naastenliefde, wanneer iemand zijn broeder vanuit de Heer liefheeft. In het tegenoverbestelde geval echter, wanneer iemand de Heer liefheeft vanuit zijn broeders, is dat een omgekeerde ordening die met de eerste ordening niet in harmonie is. Waarom is dat zo? Omdat het toch zeker vanzelfsprekender is om alles daar te zoeken waar alles is, dan het volmaakte alles daar te zoeken waar bij lange na niet alles is. Of nog duidelijker gezegd:
Hoofdstuk 5: Het wezen van de liefde. Liefde voor de naaste uit liefde voor God en liefde voor God uit liefde voor de naaste - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[8] Let nu verder op! Wanneer de levende liefde eenmaal op deze manier verzadigd is en in haar licht is overgegaan, dan voelt ze een tweede behoefte, namelijk het delen-met. Dit delen-met is dan gelijk aan de naasten- of broederliefde, die echter pas volkomen aanwezig kan zijn wanneer de mens in zijn liefde voor de Heer juist van de Heer deze rechtvaardige verzadiging heeft ontvangen.
Hoofdstuk 5: Het wezen van de liefde. Liefde voor de naaste uit liefde voor God en liefde voor God uit liefde voor de naaste - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[6] 'Verkeerde liefde' is echter, zoals jullie weten, in alles het tegenovergestelde. Wanneer nu de goede edele liefde in zich de steeds groeiende vervulling gewaar wordt van hetgeen haar enige verlangen is, dan krijgt ze een gevoel van verzadiging. Deze verzadiging is het gelukzalige, zelfbewuste gevoel, dat juist door zijn verzadiging en de daaruit voortkomende levensactiviteit het licht van de liefde voortbrengt. In dit licht wordt alles wat opgenomen is als het ware plastisch en het gaat over in harmonische vormen van de meest verheven soort.
Hoofdstuk 5: Het wezen van de liefde. Liefde voor de naaste uit liefde voor God en liefde voor God uit liefde voor de naaste - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[3] Wat is echter de kern van het woord? De diepste kern van alles en dus ook van het woord is natuurlijk de liefde; maar hoe drukt de liefde zich innerlijk uit? De liefde heeft als karaktertrek de begeerte, dat wil zeggen ze wil alles naar zich toe trekken. Deze nobele karaktertrek kijkt naar alle kanten om zich heen en datgene waar zijn oog op valt, neemt hij op zoals het is en hij spant zich in om het geschouwde voorwerp steeds meer naar zich toe te halen om het tenslotte zelfs met zichzelf te verenigen.
Hoofdstuk 5: Het wezen van de liefde. Liefde voor de naaste uit liefde voor God en liefde voor God uit liefde voor de naaste - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[20] Dit wordt echter op overeenstemmend geestelijke wijze 'vlak' genoemd hetgeen zichtbaar is als een eindeloze vlakte. Daarom houden de geesten van alle werelden zich dan ook noodzakelijk samen met de met hen overeenstemmende hemellichamen in deze vlakten op en zij moeten vervolgens met ons, centrale geesten uit de Heer, ook noodzakelijk in een dienende verbinding staan.
Hoofdstuk 4: De drie hemelen - hun structuur - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[16] De natuurlijke vlakte is echter geen ononderbroken doorlopende en kan dat ook niet zijn; hij heeft toch altijd een zekere begrenzing. Daarom zullen jullie de natuurlijke hemel dan ook altijd als talloos vele, afzonderlijke verenigingen aanschouwen.
Hoofdstuk 4: De drie hemelen - hun structuur - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
[13] De overeenstemmingen bestaan echter in de geestelijke wereld slechts uit het gemoedsleven van de mensen op de hemellichamen. Jullie zeggen dat het tellurische in zijn eindeloze verscheidenheid met het hele natuurlijk gesternte overeenstemt. En zo is het ook. Ook het natuurlijke gemoedsleven van een mens heeft overeenstemming met het natuurlijke gemoedsleven van de mensen van het hele gesternte. Dat is eveneens het geval met het wijs-geestelijke en eveneens met het liefde-geestelijke deel van de mensen op jullie aarde. Kijk nu en let op!
Hoofdstuk 4: De drie hemelen - hun structuur - Jakob Lorber - De Geestelijke zon (deel 2)
...  515 - 516 - 517 - 518 - 519 - 520 - 521 - 522 - 523 - 524 - 525 - 526 - 527 - 528 - 529 - 530 - 531 - 532 - 533 - 534 - 535 - 536 - 537 - 538 - 539 - 540  ...