10915 resultaten - Pagina 632 van 728
... 620 - 621 - 622 - 623 - 624 - 625 - 626 - 627 - 628 - 629 - 630 - 631 - 632 - 633 - 634 - 635 - 636 - 637 - 638 - 639 - 640 - 641 - 642 - 643 - 644 - 645 ...
[1] BOREM zegt echter: 'Vriend en broeder, wij danken het aan de oneindige wijsheid van de Heer en Zijn onbegrijpelijke liefde en mededogen, dat Hij tegen de verwachting van ons beiden in, zo zacht en in zo korte tijd met dit gezelschap te werk heeft willen gaan. Want dergelijke beproevingen duren bij sommige geesten die er dikwijls beter aan toe zijn, zelfs vele aardse jaren, terwijl ze bij dit gezelschap naar aardse berekening slechts drie dagen hebben geduurd. Zeker, voor het gevoel van de beproefden zal het zeker wel enige tientallen jaren geduurd hebben. Maar wat is dat vergeleken met de werkelijkheid of vergeleken met een situatie, waarin het de beproefde dikwijls voorkomt alsof iets duizend, ja soms zelfs miljoenen jaren duurt?Hoofdstuk 72: Een blik in de zielsgesteldheid van de dames van het H. Hart van Jezus - Indringers in de kloostertuin - Aanval van de wraakzuchtige dames van het H. Hart - Jakob Lorber - Bisschop Martinus
[4] Opdat deze daarop echter niet al te lang behoeven te wachten, zullen wij nu meteen naar de reeds genoemde dames gaan en ze op dezelfde manier gadeslaan, als wij deze dertig Jezuïeten hebben gadegeslagen. Zie, daar zijn ze al! Je kunt er een uitkiezen als je dat wilt; overal zul je precies hetzelfde zien!'
Hoofdstuk 72: Een blik in de zielsgesteldheid van de dames van het H. Hart van Jezus - Indringers in de kloostertuin - Aanval van de wraakzuchtige dames van het H. Hart - Jakob Lorber - Bisschop Martinus
[6] Ze lijken in een drukke woordenwisseling met elkaar te zijn. Ik kan echter nog niet horen, waarover ze zich nu eigenlijk met elkaar beraden. Alleen merk ik dat ze nu eens donker en dan weer duidelijk lichter worden, zoals wanneer de wind de wolken over de besneeuwde bergtoppen drijft, waardoor die dan ook onder de schaduw helemaal grijs worden. Wanneer de wolken echter weer het veld hebben geruimd, laten de stralen van de zon de bergtoppen opnieuw lieflijk schitteren! Waar komt bij deze H. H. dames dit verschijnsel dan wel vandaan?'
Hoofdstuk 72: Een blik in de zielsgesteldheid van de dames van het H. Hart van Jezus - Indringers in de kloostertuin - Aanval van de wraakzuchtige dames van het H. Hart - Jakob Lorber - Bisschop Martinus
[7] BOREM zegt: 'Lieve broeder, jij hebt daarvan een heel goed beeld geschetst en je kunt in dit natuurlijke beeld heel goed de verklaring van dit verschijnsel vinden. Zie, ook hier trekken over de bergtoppen van de diverse inzichten van deze dames de wolken van wanbegrip, gedreven door de winden van hun verschillende soorten wereldse passies. Jij weet echter dat, wanneer op de wereld de winden hun spel met de wolken beginnen, het dan gauw slecht weer gaat worden. Zie, zo zal het hier ook geestelijk het geval lijken te zijn.
Hoofdstuk 72: Een blik in de zielsgesteldheid van de dames van het H. Hart van Jezus - Indringers in de kloostertuin - Aanval van de wraakzuchtige dames van het H. Hart - Jakob Lorber - Bisschop Martinus
[22] De twee mannen zeggen nu: 'Luister geduldig naar ons! Wij zijn door God naar jullie gezonden, om jullie uit je grote dwaasheid te bevrijden. Maar daar we bij jullie niets dan een gloed van toorn en wraak zien, zijn jullie voor zulk een grote genade nog lang niet rijp en zullen van nu af aan heel lang moeten wachten, tot jullie deze genade waardig zult worden. Hebben jullie niet gehoord, dat wie oordeelt en vervloekt, zelf geoordeeld en vervloekt wordt?! Wij willen echter geen kwaad met kwaad vergelden. Kom daarom tot bezinning en laat ons in vrede vertrekken, anders zal het jullie slecht vergaan!'
Hoofdstuk 72: Een blik in de zielsgesteldheid van de dames van het H. Hart van Jezus - Indringers in de kloostertuin - Aanval van de wraakzuchtige dames van het H. Hart - Jakob Lorber - Bisschop Martinus
[23] De dames vallen nu met hun dolken woedend op de twee aan. Deze verdwijnen echter en de dames steken zich nu zelf neer in hun blinde woede.'
Hoofdstuk 72: Een blik in de zielsgesteldheid van de dames van het H. Hart van Jezus - Indringers in de kloostertuin - Aanval van de wraakzuchtige dames van het H. Hart - Jakob Lorber - Bisschop Martinus
[9] Zie nu echter verder wat daar gaat gebeuren! Maar bekijk vanaf nu alles met andere ogen en een ander gemoed, dan zul je daaruit het juiste profijt trekken. Want dit alles laat de Heer hoofdzakelijk vanwege jou gebeuren, opdat je zo vlug mogelijk tot de echte wedergeboorte van je geest en tot hemelse omkleding van je ziel moge komen! Daarom zeg ik nog eens: Let daarom zorgvuldig op alles, wat ik je nu heb gezegd, dan zul je een onberekenbaar profijt daarvan hebben en het zal je grote helderheid verschaffen!'
Hoofdstuk 73: Martinus' opmerkingen en Borems wijze raadgevingen over de wegen van de eeuwige liefde - De brandende dames van het H. Hart - Jakob Lorber - Bisschop Martinus
[2] Ik denk eerder als volgt: God heeft onder Zijn talloze schepsels ook vrije wezens gevormd. Hij heeft hun Zijn onveranderlijke ordening bekend gemaakt en de wegen aangegeven die ze nu eenmaal volgens Zijn ordening dienen te bewandelen. Omdat zij echter vrije wezens zijn, kunnen zij evenwel ook de bekende goddelijke ordening de rug toekeren en volkomen tegen haar in handelen. Als ze dat nu doen, dan vraag ik:
Hoofdstuk 74: Martinus' kritiek op de aard van het kwaad - Borems toespraak over de goddelijke ordening van het leven - 'Goed' en 'kwaad' als de beide tegenpolen in God en in de schepping - Jakob Lorber - Bisschop Martinus
[3] Als alleen tegenover het goddelijk goede iets slechts denkbaar is, dan is toch immers alléén een handeling tégen de erkende goddelijke orde het eigenlijke kwaad te noemen? Is dit echter ook goed, dan zou ik toch wel willen weten, wat dan het kwaad is! Want iets slechts moet er toch immers wel zijn, anders zou de hel het meest loze begrip zijn, dat een menselijke geest ooit heeft uitgedacht!
Hoofdstuk 74: Martinus' kritiek op de aard van het kwaad - Borems toespraak over de goddelijke ordening van het leven - 'Goed' en 'kwaad' als de beide tegenpolen in God en in de schepping - Jakob Lorber - Bisschop Martinus
[4] Is echter de hel een echte realiteit en is een handeling die tegen de positieve onveranderlijke goddelijke ordening indruist als echt slecht aan te duiden, dan zijn deze dames slecht en zo rijp voor de hel als een druif op aarde in de maand november!
Hoofdstuk 74: Martinus' kritiek op de aard van het kwaad - Borems toespraak over de goddelijke ordening van het leven - 'Goed' en 'kwaad' als de beide tegenpolen in God en in de schepping - Jakob Lorber - Bisschop Martinus
[8] Als je de nieuwe most in het vat zou gieten, dan zou het al gauw daarna beginnen te gisten. Dan zou het verschrikkelijk suizen en bruisen in het vat en als je met je neus bij het tapgat kwam, dan zou je een sterke geur tegemoet slaan, die je bijna zou bedwelmen. Weet je wel, wat het was, dat de wijn deed gisten? Zie, jij weet het niet. Als de most echter was uitgegist, dan werd hij rustig en helder en veranderde in wijn. Weet je eigenlijk wel hoe uit most een heerlijke wijn ontstond?
Hoofdstuk 74: Martinus' kritiek op de aard van het kwaad - Borems toespraak over de goddelijke ordening van het leven - 'Goed' en 'kwaad' als de beide tegenpolen in God en in de schepping - Jakob Lorber - Bisschop Martinus
[9] Al snel na het bloeien van een vijgeboom of van een andere boom zag je de vrucht al. Wanneer je die proefde, dan vond je haar zuur en wrang, dus tegen de orde van je smaak in, slecht en niet goed. Als echter de vrucht rijp werd, hoe vond je haar dan? Zie, dan was ze helemaal aan je smaak aangepast en dus zeker niet meer slecht of kwaad!
Hoofdstuk 74: Martinus' kritiek op de aard van het kwaad - Borems toespraak over de goddelijke ordening van het leven - 'Goed' en 'kwaad' als de beide tegenpolen in God en in de schepping - Jakob Lorber - Bisschop Martinus
[13] In een waterdruppel leven dikwijls talloze infusiediertjes, die zich daarbinnen vrij bewegen; kunnen ze echter ook buiten de druppel hun levensvrijheid behouden?
Hoofdstuk 74: Martinus' kritiek op de aard van het kwaad - Borems toespraak over de goddelijke ordening van het leven - 'Goed' en 'kwaad' als de beide tegenpolen in God en in de schepping - Jakob Lorber - Bisschop Martinus
[14] Zo kunnen de mensen ook de morele orde op hun aardbodem ondergraven door oorlogen en andere gewelddadigheden. Hinderen ze echter daardoor de wisseling van dag en nacht, of kunnen ze regen en wind tegenhouden of de zee leegscheppen?
Hoofdstuk 74: Martinus' kritiek op de aard van het kwaad - Borems toespraak over de goddelijke ordening van het leven - 'Goed' en 'kwaad' als de beide tegenpolen in God en in de schepping - Jakob Lorber - Bisschop Martinus
[2] Maar bovendien is het bijna even ondoorgrondelijk en onnaspeurlijk, waarom ik zo lang dom blijf, terwijl jij in zekere zin met weinig geestelijke middelen in deze korte periode al een wijze engel van de Heer bent geworden. Maar het moge zijn zoals het is, ik voel nu sterk in mij, dat de Heer Jezus nu mijn enige verlangen is geworden. En dit gevoel maakt mij heel gelukkig en opgewekt. Meer heb ik ook voor de hele eeuwigheid niet nodig. Ik zeg je, lieve vriend en broeder, als ik alleen maar de Heer heb, dan is me aan al het andere weinig of niets gelegen!
Hoofdstuk 75: Martinus' verdere gadeslaan van de helse toestand van de dames van het H. Hart van Jezus - Borems desbetreffende toelichting - Jakob Lorber - Bisschop Martinus