Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

22349 resultaten - Pagina 639 van 1490

...  627 - 628 - 629 - 630 - 631 - 632 - 633 - 634 - 635 - 636 - 637 - 638 - 639 - 640 - 641 - 642 - 643 - 644 - 645 - 646 - 647 - 648 - 649 - 650 - 651 - 652  ...
[4] En kijk, pas toen een groot deel van de mensen door de wereld verblind was geraakt en daardoor de enig ware God volkomen uit het oog verloor, begonnen de blinde mensen allerlei goden voor zichzelf te maken, die deze blinde wereldse mensen, omdat ze door God met allerlei plagen bezocht werden om hen van de wereld af te keren, moesten helpen in hun grote nood; en dat gebeurde tegen betaling van allerlei offers en door de gebeden van de priesters -waaruit maar al te gauw trotse heersers ontstonden.
Hoofdstuk 96: De Heer geeft onderricht over het verval van de mensheid - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 10)
[1] Op deze woorden van Mij zei de priester: 'Waarlijk zeer wijze en van God bezielde meester, ik bezit een groot vermogen - is het voldoende als ik driekwart daarvan besteed voor weldaden aan degenen die door mij enige schade hebben geleden volgens de wetten van Mozes, die ik van nu af aan allemaal op wil en zal volgen, en als ik met dat ene kwart tot aan het einde van mijn leven andere werken van naastenliefde beoefen?'
Hoofdstuk 98: De Heer maakt het juiste zoeken van God aanschouwelijk - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 10)
[4] leder mens, die onbewust en ongewild in deze wereld is gekomen en reeds direct na zijn geboorte gevoed moet worden om zijn zeer sterfelijke leven te behouden en volgens de strakke wetten van de natuur een krachtig mens te worden, is redelijk bezien een zeer arm wezen.
Hoofdstuk 99: De priester wil zijn wereldse leven rechtvaardigen - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 10)
[15] Zie wijze meester, u hebt werkelijk in alles wat u mij hebt gezegd volkomen gelijk; maar ook ik heb volgens menselijke inzichten geen ongelijk! Kunnen de arme mensen er soms iets aan doen dat ze in alle blindheid in deze wereld zijn geboren en zich geheel onder leugens en bedrog hebben moeten laten opvoeden? -Heb ik gelijk of niet?'
Hoofdstuk 99: De priester wil zijn wereldse leven rechtvaardigen - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 10)
[14] Ja, als ik ook als jood op deze wereld was gekomen, had ik het misschien ook tot een hoog niveau van eenwording met God kunnen brengen -want aan de wil en de ijver zou het bij mij niet ontbroken hebben; maar omdat ik als heiden in diepe nacht op deze wereld ben gekomen, heb ik de juiste weg nooit kunnen vinden, en zodoende bleef ik in steeds dezelfde nacht hangen en kon ik tot nu toe geen waarachtig licht verkrijgen. Maar van nu af aan moet het anders worden! .
Hoofdstuk 100: De eerdere openbaringen van de Heer aan de priester - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 10)
[5] Zoals altijd bevond Ik Mij ook deze keer met Mijn leerlingen en de commandant al ruim een uur voor zonsopgang buiten; en omdat het een heel heldere ochtend was, genoten wij vanaf een heuvel buiten de bergstad van een buitengewoon mooi uitzicht en menig verrassend mooie ochtendschouwspel.
Hoofdstuk 101: De bedenkingen van de commandant over de schoonheden van de natuur (11.12.1862) - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 10)
[10] Ik ben derhalve ook van mening dat deze aarde voor een groot deel eigenlijk toch veel te bekoorlijk en mooi is voor de geestelijke ontwikkeling van de mensen.
Hoofdstuk 101: De bedenkingen van de commandant over de schoonheden van de natuur (11.12.1862) - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 10)
[11] Mij bevalt deze ochtend natuurlijk onbeschrijfelijk goed; maar ik voel ook wat voor betoverend machtige indruk die moet maken op een gezond, jong gemoed.'
Hoofdstuk 101: De bedenkingen van de commandant over de schoonheden van de natuur (11.12.1862) - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 10)
[13] Kijk, deze gehele grote en mooie wereldse natuur is daarom voor de mens uiterst noodzakelijk voor de ontwikkeling van zichzelf; want zonder die natuur zou het er met zijn denken, voelen en beleven heel mager uitzien en zou hij zich niet ver boven het rijk der dieren verheffen! Maar omdat de aarde zo buitengewoon veelvoudig met allerlei schepselen toegerust is, moet de mens die nu eenmaal met een verwonderd welgevallen gaan beschouwen, en vanuit dat beschouwen en vergelijken van de verschillende dingen in alle rijken der natuur van deze aarde en zo ook van het steeds wisselen van dag en nacht en de verschillende jaargetijden en ook van de sterren aan de hemel komt de mens noodgedwongen tot steeds dieper nadenken en begint hij daardoor ook de fundamentele oorzaak van al het bestaan van zo talloos vele dingen te zoeken en na te vorsen. En als de mens door die eigen werkzaamheid eenmaal zo ver is gekomen, dan kom Ik ook hem tegemoet en openbaar Ik Mij steeds meer en steeds duidelijker aan hem.
Hoofdstuk 101: De bedenkingen van de commandant over de schoonheden van de natuur (11.12.1862) - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 10)
[15] Maar natuurlijk moet de mens deze mooie wereld niet met teveelliefde in zich opnemen en er met al zijn zintuigen aanhangen; want daardoor wordt hij materieel in zijn ziel en verwijdert hij zich steeds verder van wat hij moet nastreven, en wordt hij blind, duister en slecht in dit korte leven ter beproeving van zijn vrije wil.
Hoofdstuk 101: De bedenkingen van de commandant over de schoonheden van de natuur (11.12.1862) - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 10)
[3] Ik zei: 'Vrienden, Ik ben niet in deze wereld gekomen om Mij door de mensen te laten eren, prijzen en loven, maar met de bedoeling dat alle mensen door Mij en in Mij Hem terugvinden en herkennen die ze door hun eigen schuld zijn kwijtgeraakt en geheel en al miskend hebben, en dat ze Zijn wil leren kennen en daarnaar handelen en leven.Wie Mij werkelijk wil eren, prijzen en loven, moet Mijn leer aannemen en daarnaar handelen en leven!
Hoofdstuk 102: Het verzoek en de belofte van de priesters - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 10)
[4] Maar zolang jullie je ijzeren, stenen en houten afgoden vereren, zullen jullie het ware levenslicht uit God niet bereiken, Hem niet in Mij herkennen en derhalve ook geen deel hebben aan Zijn rijk, dat in Mij uit de hemelen nu op deze aarde is gekomen.'
Hoofdstuk 102: Het verzoek en de belofte van de priesters - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 10)
[13] Ik zei: 'Zo'n offer heeft de ene, enig ware God niet alleen van de Joden, maar van alle mensen, schepselen en dingen waarlijk niet meer nodig. In al die offers was in de innerlijke, zuiver geestelijke betekenis alleen Ikzelf uitgebeeld en het Godsrijk, dat Ik nu niet voor vlees en bloed, maar voor de zielen en de geest van de mensen op deze aarde vestig.
Hoofdstuk 102: Het verzoek en de belofte van de priesters - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 10)
[2] Kijk, hier op deze heuvel, die helemaal kaal en woest is, staat nog een oude vijgenboom die al meer dan dertig jaar verdord is! Toentertijd ontlaadde zich hier een geweldig onweer, de regen viel in stromen uit de wolken neer op de aarde en spoelde de toch al schaarse aarde weg van de rotsachtige bodem, en zo verdorden weldra gras en bomen, omdat ze niet meer gevoed konden worden.
Hoofdstuk 103: Een wonder met symbolische betekenis voor de priesters - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 10)
[3] Kijk, met deze heuvel en met de tamelijk uitgestrekte omgeving ervan en dus ook met deze boom is het precies zo gesteld als met jullie kennis van de ene, enig ware God! Zonder het ware, innerlijke kennen van de ene, enig ware en levende God is voor de mens alles dood en woest en dor en moet dat ook zijn; hij verdort en kwijnt weg omdat hij geen voedsel voor zijn ziel en geest kan vinden, omdat de storm van zijn wereldse gezindheid de voedende en leven brengende aarde, die Gods levende woord is, van hem heeft weggespoeld. Zo is ook deze boom en al het gras eromheen verdord en hij kan niet uit zichzelf tot leven komen, omdat er geen aarde aanwezig is, maar hij kan dat alleen door Gods macht, die nieuwe aarde kan scheppen, die alles bevat wat voor het leven van planten nodig is. En zo wil Ik dat deze hele streek en in de eerste plaats deze heuvel, ongeveer twee ellen hoog met vruchtbare aarde wordt bedekt! -Het geschiede!'
Hoofdstuk 103: Een wonder met symbolische betekenis voor de priesters - Jakob Lorber - Het Grote Johannes Evangelie (deel 10)
...  627 - 628 - 629 - 630 - 631 - 632 - 633 - 634 - 635 - 636 - 637 - 638 - 639 - 640 - 641 - 642 - 643 - 644 - 645 - 646 - 647 - 648 - 649 - 650 - 651 - 652  ...