10915 resultaten - Pagina 660 van 728
... 648 - 649 - 650 - 651 - 652 - 653 - 654 - 655 - 656 - 657 - 658 - 659 - 660 - 661 - 662 - 663 - 664 - 665 - 666 - 667 - 668 - 669 - 670 - 671 - 672 - 673 ...
[11] Na deze rij bomen volgt er weer een lege cirkel; deze is echter omgeven door een soort levende haag. Vanaf deze haag strekt zich dan over een breedte van zeven tot tien klafter een weide uit met buitengewoon weelderig gras, waarbij het gras op één erf steeds van dezelfde soort is.Hoofdstuk 16: De landbouw op de middengordel. Groentetuin, schapenweide en broodakker - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[25] Kijk, dit alles zegt niets meer of minder dan dat de mensen volkomen naar Mijn wil moeten leven en handelen, dat wil zeggen: ze moeten zich door Mijn geest laten grijpen en tot in hun diepste innerlijk laten doordringen - echter niet zoals tegenwoordig zoveel ‘betere’ mensen doen, die genoegen nemen met alleen het kennen van Mijn wil, maar wat hun handelingen betreft moet Ik het Mij laten welgevallen dat ze Mij naast hun wereldse bezigheden voorttrekken. Kijk, bij zulke mensen vormt niet deze broodakker de buitenste begrenzing, maar alleen een pure wereldse akker, die geen vruchten van Mijn wil draagt, maar vruchten van eigenbelang, van de wereld, het verderf en de dood!
Hoofdstuk 16: De landbouw op de middengordel. Groentetuin, schapenweide en broodakker - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[4] Omdat cirkels elkaar echter maar op één punt kunnen raken, komt het voor dat er tussen drie of vier aan elkaar grenzende stukken grond een vrije, niet bezette ruimte ontstaat. Kijk, op deze vrije, niet bezette ruimten worden dan de ambtshuizen gebouwd.
Hoofdstuk 17: Scholen op de middengordel - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[5] Enkele ambtshuizen zijn kleiner dan de gebruikelijke woonhuizen; enkele zijn echter ook naar behoefte groter. Want de kleine ambtshuizen zijn alleen bestemd voor het elementaire onderwijs van de kinderen; daarom zijn ze gewoonlijk ook kleiner en is de inrichting ervan heel eenvoudig. Er kan alleen opgemerkt worden, dat er twee soorten kleine ambtshuizen zijn, namelijk één voor het onderwijs aan knapen en de andere voor het onderwijs aan meisjes. Deze twee soorten verschillen alleen in het feit, dat rond de ambtshuizen voor het onderwijs aan de meisjes tussen de zuilen kleine, ronde bloementuintjes zijn aangelegd, terwijl de ambtshuizen voor het onderwijs aan de knapen geheel sober zijn.
Hoofdstuk 17: Scholen op de middengordel - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[19] Door het vaker en gedwongen bekijken wordt de kijker zelf echter gedwongen in zijn geest de verschillende betrekkingen, verbindingen en raakpunten te onderzoeken, en daardoor went hij zich een vastheid en beslistheid in zijn blik, die evenzeer voor de buitengewoon vluchtige geest buitengewoon noodzakelijk is. - Kijk, uit zulke oefeningen bestaat dus de school van dit tweede ambtshuis.
Hoofdstuk 17: Scholen op de middengordel - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[22] Om deze reden is echter zowel het inwendige als het uiterlijk van zo’n ambtshuis buitengewoon prachtig en volgens de orde ingericht, zodat jullie je daar waarschijnlijk niet de minste voorstelling van kunnen maken. Want ten eerste zijn de honderd zuilen, waar de vier daken van zo’n ambtshuis op rusten, doorgaans met verheven, beeldende bewerkingen versierd, en deze zijn zo kunstig gemaakt, dat het lijkt alsof ze levend waren. Deze bewerkingen o versieringen op de zuilen, die voor het overige heel precies vierkant zijn, vertonen gelijkenis met de Egyptische hiëroglyfen. Het verschil is, dat al deze beelden onuitsprekelijk veel volmaakter en veelvuldiger zijn dan de hiëroglyfen van Egypte.
Hoofdstuk 17: Scholen op de middengordel - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[23] In het midden van zo’n ambtshuis zijn vier grote peilers opgesteld, die voor een deel de balken van het dak helpen dragen; voor een ander deel echter (namelijk voorzover ze van de grond tot aan het dak reiken) zijn ze versierd met hogere versierselen, die reeds verwijzen naar de werkzaamheid van de grote God.
Hoofdstuk 17: Scholen op de middengordel - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[31] Maar opdat jullie je er tenminste een vage voorstelling van kunnen maken, zal Ik jullie heel vluchtig en kort enkel de betekenis van een zuil meedelen. - De ronde voet betekent de kracht van God of de sterkte van Zijn wil, die het eeuwige fundament van alle dingen is. - De daarop rustende, vierkante zuil betekent de van dit grondfundament uitgaande kracht, die de steun van de hemel en alle geschapen dingen is. - De geschapen dingen zijn zinnebeeldig door versieringen rondom de zuil aangebracht en houden verband met elkaar en ook met de kracht, die hen voortbrengt en draagt. Want jullie moeten ook weten, dat dergelijke versieringen niet door mensenhanden zijn gemaakt en op de zuilen zijn aangebracht, maar enkel en alleen door de hogere wil van de grote God, die spreekt in het volkomen gereinigde hart van een mens. - De kapitelen van zo’n zuil betekenen de wijsheid; de bollen daar bovenop de ondoorgrondelijkheid daarvan in God. De bogen echter, die deze bollen verbinden, betekenen de ondoorgrondelijke wegen, waarlangs de wijsheid van God alles in de hoogste orde doorziet en verbindt; en deze orde is vervolgens de in stand houdende draagster van de hele oneindigheid.
Hoofdstuk 17: Scholen op de middengordel - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[4] Waardoor of aan de hand waarvan wordt de omvang van zo’n tempel vastgesteld? - De omvang van zo’n tempel wordt bepaald aan de hand van het aantal zuilen, waar hij uit bestaat. - Is het aantal zuilen bij alle tempels van dit eerste type hetzelfde? - Nee, maar dit is afgestemd op de omgeving, al naargelang deze meer of minder woonhuizen, kleine ambtshuizen en vervolg-ambtshuizen heeft. Daarom kan een tempel in het minste geval uit duizend, in het uiterste geval echter uit tienduizend zuilen bestaan. - De zuilen van zo’n tempel zijn ten eerste veel hoger en ook veel dikker dan die van een woonhuis, en meestal zijn ze van lichtgroen, doorzichtig materiaal, eenvoudig van stijl en helemaal rond.
Hoofdstuk 18: Een eenvoudig type tempels op de middengordel - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[2] Onder het middelste, hoge dak bevindt zich echter niet zo’n wenteltrap, maar dit dak wordt in de eerste plaats door stralend blauwe zuilen gedragen, en dat kunnen er rondom wel dertig zijn. Deze zuilen zijn bijna nog eens zo hoog als die van de eigenlijke tempel; daarom is dit middelste deel van de tempel ook hoger dan de overige delen ervan.
Hoofdstuk 19: De inwendige inrichting van een tempel van het eenvoudige type. Een tempelorkest - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[10] Jullie moeten je de klank van een harp niet voorstellen zoals een soortgelijk instrument op jullie aarde klinkt; maar de klank van zo’n harp is zo buitengewoon zuiver en zodanig in staat tot iedere aanzwelling van de uiterste zachtheid tot de grootste kracht, dat jullie je daar op jullie planeet absoluut geen enkele voorstelling van kunnen maken. Wat de kracht ervan betreft: de helderste klok bij jullie klinkt daarbij vergeleken maar pianissimo. Ook wat echter de uiterste zachtheid van die klank betreft kunnen jullie op geen van jullie instrumenten zulke werkelijk geestelijk zachte tonen voortbrengen, zoals die met zo’n harp voortgebracht kunnen worden. Bovendien is ook de toon bij een harp van jullie maar van korte duur, terwijl een eenmaal aangeslagen toon van zo’n zonneharp net zolang voortklinkt tot de musicus hem stopt. En zo is één zo’n harp ook in staat alle mogelijke verschillende klanken voort te brengen, en wel zo, dat één zo’n harp op aarde heel goed een tienvoudig, volledig bezet orkest te vervangen. Wanneer jullie dit in het oog houden, kunnen jullie je van zo’n concert op de zon wel enigszins een begrip vormen.
Hoofdstuk 19: De inwendige inrichting van een tempel van het eenvoudige type. Een tempelorkest - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[15] Dat zo’n centraal rond gedeelte van zo’n tempel er voor jullie begrippen maar al te verheven mooi en prachtig uitziet, hoeft nauwelijks nog genoemd te worden. Wie ook maar een klein beetje fantasie weet op te wekken, zal zich daar al gauw een kleine voorstelling van kunnen maken. Een volkomen voorstelling ervan zal iedereen zich echter pas kunnen maken, wanneer hij zulke wonderen met zijn eigen, verlichte ogen zal aanschouwen en ook met zijn eigen, fijnere oren van de geest zal meeluisteren naar de muziek van de hemelen.
Hoofdstuk 19: De inwendige inrichting van een tempel van het eenvoudige type. Een tempelorkest - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[15] Iedere tijdverkondiger is voorzien van een hamer en slaat bij iedere slingering van de pendel eenmaal op de klok. Daardoor wordt aan de hele omgeving wijd en zijd meegedeeld wanneer de ene slingering op de andere volgt. Helemaal bovenop de heuvel logeren echter eveneens twee wachters; dezen tellen de slingeringen en delen het aantal slingeringen met bepaalde afstandssignalen mee aan de tempelwachters.
Hoofdstuk 20: Een tempel van het hogere type - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[21] Wanneer nu de tijd nadert, dat de hoogste leraar en priester afdaalt naar deze tweede tempel, om daar uit te spreken: ‘God is de liefde!’, wordt ieder mens zozeer aangegrepen, dat hij het bewustzijn verliest, alsof hij gestorven was. Ja, door dit woord raken al deze mensen in zekere zin, in jullie begrippen uitgedrukt, in een soort allerhoogste staat van geestvervoering, en genieten in die toestand de gelukzaligheid van engelen. Wanneer zij weer tot zichzelf komen, rennen ze onmiddellijk de tempel uit, vallen voor de tempel op hun aangezichten en danken en loven en prijzen de grote God voor de voor hen allerhoogste genade, dat Hij hen door Zijn opperpriester waardig heeft geacht hen dit allerhoogste woord aller woorden weer een keer te laten horen. En nog geruime tijd daarna durft niemand de drempel van de tempel te betreden. Wanneer de tempel echter weer betreden wordt, vindt deze intrede altijd met de grootste deemoed en diep doorleefd plaats.
Hoofdstuk 20: Een tempel van het hogere type - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[5] Wat het inwendige van de tempel betreft, is alles net zo ingericht als in een gewoon woonhuis; alleen is hier in plaats van de spiralende wenteltrap, die zich in het midden van een woonhuis bevindt, eveneens een gladde, witte zuil geplaatst16, die bijna net zo dik is en rond van vorm, helemaal tot aan het hoogste punt van het dak reikt en dus tevens het dak draagt. Rond deze zuil loopt een wenteltrap, en vanaf deze wenteltrap leiden, ter hoogte van het dakterras, twee elkaar kruisende gangen vanaf de zuil door een opening in het dak naar het dakterras buiten. In het inwendige van de tempel echter, daar waar de vier gangen of eigenlijk de twee elkaar kruisende gangen met een tamelijk ruime ommegang rond de zuil bij elkaar komen, loopt de wenteltrap rond de zuil omhoog tot helemaal onder het dak. Alles is hier heel eenvoudig en zonder enige versiering, en het ziet er ongeveer uit alsof alles van glad geschaafde planken gemaakt was.
Hoofdstuk 21: Het derde, hoogste type tempel. Het geheim van de menswording van God en van het kruis. Inwijding in de stand van opperpriester - Jakob Lorber - De natuurlijke zon