10915 resultaten - Pagina 661 van 728
... 649 - 650 - 651 - 652 - 653 - 654 - 655 - 656 - 657 - 658 - 659 - 660 - 661 - 662 - 663 - 664 - 665 - 666 - 667 - 668 - 669 - 670 - 671 - 672 - 673 - 674 ...
[13] Opmerkenswaard zou voor jullie een kruis zijn, dat zich daar een op een heuvel tegenover de tempel bevindt. Daar ziet het er precies zo uit als bij jullie op aarde een goed gevormde Calvarieberg.. Deze Calvarieberg van de zon is evenwel omgeven door de kring van hoog opgekweekte boomstammen, zodat er van buitenaf niets van te zien is, behalve als iemand door een nauw poortje daar door de hoogste priester wordt binnengeleid. Dit binnenleiden gebeurt echter alleen dan, wanneer iemand tot opperleraar van de tweede tempel wordt ingewijd.Hoofdstuk 21: Het derde, hoogste type tempel. Het geheim van de menswording van God en van het kruis. Inwijding in de stand van opperpriester - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[14] Dit binnenleiden gaat echter niet zulke kleine moeiten gepaard als jullie denken; maar wie daar binnengeleid wil worden, moet eerst grote proeven van trouw afleggen. Wanneer hij echter al door het nauwe poortje is gekomen, is hij nog lang niet op de juiste plek en ziet hij van de Calvarieberg zo goed als niets.
Hoofdstuk 21: Het derde, hoogste type tempel. Het geheim van de menswording van God en van het kruis. Inwijding in de stand van opperpriester - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[15] Want direct achter muur van bomen, die daar niet zelden een hoogte van tweeduizend klafter heeft, is een tweehonderd klafter brede vijver gemaakt, die rondom de hele Calvarieberg loopt en die niet overal even diep is. Wie over deze vijver wil komen moet heel goed de wegen kennen, die overal door water bedekt worden. Want onder het water zijn de wegen zo gemaakt, dat er maar één hoofdweg is, waar echter een groot aantal wegen als misleidende paden van wegleiden. Wie de loop van de hoofdweg dus niet kent, komt weer van zo’n dwaalweg terug, zodra hij zijn voet in het water heeft gezet. Daarom moet iedereen de weg goed met zijn voeten kunnen onderzoeken, of hij smal of breed is. Alleen via de smalste weg kan men de andere oever bereiken; via iedere andere weg komt men weer bij de vorige oever terug - dan schijnt het iedereen bijna toe dat hij de goede weg heeft gevonden, maar plotseling buigen ze weer terug en leiden hem met allerlei bochten toch weer terug.
Hoofdstuk 21: Het derde, hoogste type tempel. Het geheim van de menswording van God en van het kruis. Inwijding in de stand van opperpriester - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[17] Hier is het heel moeilijk de juiste weg te vinden. Wie ook daar niet de smalste vindt - doet een vergeefse poging; want hij komt er niet door. Weliswaar vinden verscheidene mensen het smalste pad; maar dan schrikken ze terug voor de vlammen die hen op dit smalle pad herhaaldelijk raken, en daarom proberen ze een ander, waar minder vlammen te zien zijn. Dat is echter vergeefse moeite; want wie niet een kleine strijd met de vlammen wil doorstaan, komt niet op de plaats van het grootste geheim. Wie deze strijd echter niet schuwt, bereikt via de kortste weg behouden en wel de juiste plek en aanschouwt daar in het grootste liefdeslicht het wonder van de kruisiging!
Hoofdstuk 21: Het derde, hoogste type tempel. Het geheim van de menswording van God en van het kruis. Inwijding in de stand van opperpriester - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[13] Het sterkst doordrongen en aangegrepen wordt zo’n gast echter, wanneer hij bij het Nieuwe Testament komt. Want hierdoor wordt ook de Calvarieberg voor hem onthuld, en gewoonlijk weet hij dan van louter lof, dank en prijs geen raad en kan hij niet begrijpen, hoe het mogelijk is geweest dat de grote God zoiets aan Zich heeft kunnen laten gebeuren.
Hoofdstuk 22: De allerheiligste, zogenaamde brandende tempel. Diepere inwijding in de geheimen van de menswording van God en het kindschap Gods. - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[16] Na dit doorlezen en onderrichten keren de twee dan weer terug uit de tempel en begeven zich vandaar weer naar de woning van de wijze leider, waar deze de gast eerst bij alles een passende opheldering geeft, die naar jullie tijdrekening gewoonlijk een periode van drie aardse jaren duurt. Het spreekt vanzelf dat gedurende deze tijd nog dikwijls tochten naar alle eerder genoemde plaatsen gemaakt worden.
Hoofdstuk 22: De allerheiligste, zogenaamde brandende tempel. Diepere inwijding in de geheimen van de menswording van God en het kindschap Gods. - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[18] Al het overige echter, zoals bijvoorbeeld de gebouwen en alle afzonderlijke inrichtingen daarvan, alsook het materiaal voor alles wat een woning nodig heeft, wordt voor het overgrote deel toch al door de bouwbeambten verzorgd. En zo hoeft de eigenlijke zonnelandman niets anders te doen dan zijn grond in orde te maken en de voortdurend rijpe vruchten daarvan te eten.
Hoofdstuk 23: God de Vader Zelf als leider. Gezinsleven, huwelijk en voortplanting op de middengordel - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[21] Bovendien zijn de zonnebewoners elkaar ook steeds in de grootste liefde en voorkomendheid toegedaan. Van enige twist is daar nooit sprake; wel echter van wedijver, waarbij de een de ander het meest van dienst kan zijn. Dat is in zekere zin een ongeschreven sociale wet, die echter niet voortvloeit uit een wet, maar veeleer uit de vrije wil, als gevolg van het kennen van God en daardoor het kennen van het doel van de mensheid.
Hoofdstuk 23: God de Vader Zelf als leider. Gezinsleven, huwelijk en voortplanting op de middengordel - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[20] Deze weg is echter de ware deemoed van het hart; want de kinderen moeten op Hem lijken. Maar hoe wil iemand het kindschap van Hem ontvangen, wanneer hij zich niet uit liefde voor Hem zó kan verdeemoedigen als een kind tegenover zijn Vader betaamt? Immers, de Vader heeft Zichzelf toch uit liefde voor Zijn kinderen smartelijk aan het kruis laten slaan om naar het vlees zelfs voor hen te sterven, opdat daardoor niemand in eeuwigheid meer de dood zou voelen en smaken, wanneer hij Hem boven alles liefheeft en door zijn deemoed deel heeft genomen aan dit heilige kruis, waarop de grote heilige Vader vol liefde Zijn almachtige handen bloedend voor de hele oneindigheid heeft uitgestrekt.
Hoofdstuk 22: De allerheiligste, zogenaamde brandende tempel. Diepere inwijding in de geheimen van de menswording van God en het kindschap Gods. - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[3] Zijn er op de zon geen zogeheten dienstboden, zoals knechten en dienstmeiden? - Dat is op de zon en met name op deze gordel absoluut nergens het geval - want de leiders van alle landstreken van deze uitgestrekte zonnegordel evenals alle ambtsdragers zijn in zekere zin dienaren van het vrije volk van het land. En zelfs de allerhoogste priester staat daar als een dienaar op de laagste trede; vandaar ook dat zijn tempel en de woningen ervan het allereenvoudigst en het minst pracht zijn. Desondanks genieten ze toch de hoogste achting bij het volk. En wanneer zo’n opperpriester een woonhuis bezoekt om het een dienst te bewijzen, of hij met dezelfde bedoeling de een of andere tempel, wordt hij ondanks zijn van glans ontblote eenvoud ontvangen alsof er een engel uit de hemel kwam. Deze dienaar verlangt weliswaar van niemand enige aandacht; in tegendeel, hij vraagt iedereen hem absoluut niet met onderscheiding te behandelen, omdat hij beslist geen heer, maar in de volmaaktste zin van woord en betekenis een dienaar van allen is. Deze verontschuldiging doet echter geen afbreuk aan de zaak, maar werkt die veeleer in de hand.
Hoofdstuk 23: God de Vader Zelf als leider. Gezinsleven, huwelijk en voortplanting op de middengordel - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[14] Wanneer zo’n dienaar dus tijdens zijn levenslange ambtsbeoefening zo’n district herhaalde malen doorkruist, rijst de vraag, op welke manier hij reist? - Dan zeg Ik, zoals ook jullie plegen te zeggen: enkel op de manier van de apostelen17. Hierbij kan alleen nog opgemerkt worden, dat het te voet gaan op de zon ten eerste veel gemakkelijker is dan op een planeet, omdat de aardbodem overal zacht en elastisch is. Ten tweede echter zijn de zonnebewoners, hoewel ze op deze gordel bijna twee keer zo groot zijn als jullie, toch veel lichter, omdat hun lichamen veel etherischer of in zekere zin fijnstoffelijker zijn dan die van jullie. Bovendien komt het de voetgangers op de zon nog heel goed van pas, dat ze zich door hun krachtige wil buitengewoon sterken en zich als gevolg van die sterking te voet veel sneller van de ene naar de andere plaats kunnen bewegen dan de snelst vliegende vogels bij jullie op aarde. Om die reden is het voor een zonnebewoner heel gemakkelijk om een berg, die naar jullie maatstaven verscheidene uren gaans hoog is, in twee, drie tot vier minuten te beklimmen.
Hoofdstuk 23: God de Vader Zelf als leider. Gezinsleven, huwelijk en voortplanting op de middengordel - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[24] Bij zo’n vereniging ervaart het echtpaar de grootste gelukzaligheid. Deze is echter niet hetzelfde als jullie zinnelijke wellust, maar slechts gelijk aan een toestand, waarin bij jullie twee gelijkgestemde zielen zich in één en hetzelfde goede en ware bevinden; alleen moeten jullie je daarbij een buitengewoon hoge graad van zo’n zieletoestand voorstellen.
Hoofdstuk 23: God de Vader Zelf als leider. Gezinsleven, huwelijk en voortplanting op de middengordel - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[26] Hoewel het vrouwelijke geslacht op de zon over het algemeen heel mooi is, en wel zodanig, dat het regelrecht onmogelijk zou zijn zich een voorstelling van de buitengewoon grote volmaaktheid van de schoonheid van een vrouw te maken - heeft die schoonheid als zodanig toch geen waarde voor de man, wanneer die niet volkomen overeen stemt met zijn inzichten aangaande het goede en ware. Want daar beschouwt niemand de vorm op zichzelf als aantrekkelijk, evenmin als jullie afzonderlijke letters van een boek of misschien ook afzonderlijke noten van een notenschrift als iets aantrekkelijks beschouwen, maar alleen kijken naar datgene, wat de letters of de noten weergeven. Als dat geestrijk en verheven is, zullen jullie letten op de tekens, die de inhoud weergeven; is datgene, wat door de tekens wordt voorgesteld, echter als geheel smakeloze, waardeloze, waterige rommel, dan zullen jullie in dat werk zeker ook niet kussen of met liefde vastpakken.
Hoofdstuk 23: God de Vader Zelf als leider. Gezinsleven, huwelijk en voortplanting op de middengordel - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[27] Kijk, precies zo beschouwt een zonnemens de vorm; als die overeenstemt met zijn inzichten omtrent het goede en het ware, dan heeft die voor hem op zichzelf ook een doorslaggevende waarde. Als de vorm, hoe mooi die ook moge zijn, echter niet met zijn inzichten overeenstemt, is die voor hem niets meer dan voor jullie een onnozele advertentiepagina in een of ander tijdschrift, waarin wellicht woningen in China aangeprezen worden. Ook al zou zo’n advertentiepagina met de mooiste letters gedrukt zijn, zal een nog zo slecht geschreven psalm van David, als hij maar leesbaar is, jullie zeker liever zijn dan zo’n prachtexemplaar van een advertentiepagina.
Hoofdstuk 23: God de Vader Zelf als leider. Gezinsleven, huwelijk en voortplanting op de middengordel - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[4] Jullie weten, dat de hele zon in 29 dagen om haar as draait. Jullie weten ook, dat de zonnebewoners de sterrenhemel boven hen heel goed kunnen zien. Met name zien zij die vaste sterren heel goed, die jullie tot de eerste, tweede en derde grootte rekenen - welke de zonnebewoners bijna net zo groot zien als jullie de zon. Dat geldt voor de vaste sterren van de eerste en tweede grootte. De sterren van de derde grootte zien zij echter als meer dan de helft kleiner. Af en toe, bij een ongewoon kalme en heldere lucht, kunnen zij ook wel sterren van de vierde en vijfde grootte ontdekken; maar verder reikt het oog van de zonnebewoners van deze gordel niet.
Hoofdstuk 24: Rust- en feestdagen. Het sterven van de bewoners van de middengordel - Jakob Lorber - De natuurlijke zon