16678 resultaten - Pagina 663 van 1112
... 651 - 652 - 653 - 654 - 655 - 656 - 657 - 658 - 659 - 660 - 661 - 662 - 663 - 664 - 665 - 666 - 667 - 668 - 669 - 670 - 671 - 672 - 673 - 674 - 675 - 676 ...
[3] Dat wonder heb ik, Jacob, mij later pas door de Heer Zelf laten vertellen, omdat ik er niet bij geweest ben. Kort samengevat heeft het zich als volgt toegedragen:Hoofdstuk 298: De Tempelscène van de twaalfjarige Jezus hier kort beschreven door Zijn broeder Jacob. Jezus trekt Zich nu volledig terug tot aan de bruiloft te Kana - Jakob Lorber - De jeugd van Jezus
[6] Toen zij Jezus daar echter niet aantroffen, werden zij zeer bedroefd. Zij verzekerden zich van enkele begeleiders en trokken in de nacht naar Jeruzalem terug.
Hoofdstuk 298: De Tempelscène van de twaalfjarige Jezus hier kort beschreven door Zijn broeder Jacob. Jezus trekt Zich nu volledig terug tot aan de bruiloft te Kana - Jakob Lorber - De jeugd van Jezus
[7] Daar aangekomen, begaf Jozef zich onmiddellijk naar de stadhouder Cornelius, die toen nog te Jeruzalem als landvoogd werkzaam was.
Hoofdstuk 298: De Tempelscène van de twaalfjarige Jezus hier kort beschreven door Zijn broeder Jacob. Jezus trekt Zich nu volledig terug tot aan de bruiloft te Kana - Jakob Lorber - De jeugd van Jezus
[11] Nu werden zij beiden vreselijk bang. Diep bedroefd gaven zij Cornelius diens wacht weer terug, en zij lieten zich door Cornelius niet troosten.
Hoofdstuk 298: De Tempelscène van de twaalfjarige Jezus hier kort beschreven door Zijn broeder Jacob. Jezus trekt Zich nu volledig terug tot aan de bruiloft te Kana - Jakob Lorber - De jeugd van Jezus
[26] Sedertdien trok Jezus Zich volledig terug, en Hij deed voor de mensen geen wonderen meer tot aan Zijn dertigste jaar. Hij leefde en werkte net als ieder ander mens.
Hoofdstuk 298: De Tempelscène van de twaalfjarige Jezus hier kort beschreven door Zijn broeder Jacob. Jezus trekt Zich nu volledig terug tot aan de bruiloft te Kana - Jakob Lorber - De jeugd van Jezus
[5] maar moeten wij ons Hem veeleer voorstellen als een mens in wie de Enige, Eeuwige Godheid Zich gevangen gaf, schijnbaar onwerkzaam, precies zo als de Geest* (* De goddelijke vonk in de mens.) in ieder menselijk wezen gevangen is.
Hoofdstuk 299: Hoogst belangrijke uiteenzetting over Jezus' Wezen en over de verhouding van het menselijke tot het goddelijke in Hem. Over de bevrijding der zielen en bun éénwording met Gods Geest - Jakob Lorber - De jeugd van Jezus
[6] En alles wat een mens -ingevolge de goddelijke orde -heeft te doen teneinde zijn geest in zichzelve vrij te maken,
Hoofdstuk 299: Hoogst belangrijke uiteenzetting over Jezus' Wezen en over de verhouding van het menselijke tot het goddelijke in Hem. Over de bevrijding der zielen en bun éénwording met Gods Geest - Jakob Lorber - De jeugd van Jezus
[9] Deze boeien nu kunnen pas geslaakt worden, wanneer de met het vlees vermengde ziel zich door de juiste zelfverloochening zodanig heeft versterkt, dat zij stevig en krachtig genoeg is om zijn vrije geest te bemachtigen en vast te houden!
Hoofdstuk 299: Hoogst belangrijke uiteenzetting over Jezus' Wezen en over de verhouding van het menselijke tot het goddelijke in Hem. Over de bevrijding der zielen en bun éénwording met Gods Geest - Jakob Lorber - De jeugd van Jezus
[14] In dat zich ontdoen nu van de ene boei na de andere, daarin bestaat de groei, de toename van de ziel in de geestelijke kracht, en die kracht is dus: wijsheid en genade.* (* En dat is dus wedergeboorte.)
Hoofdstuk 299: Hoogst belangrijke uiteenzetting over Jezus' Wezen en over de verhouding van het menselijke tot het goddelijke in Hem. Over de bevrijding der zielen en bun éénwording met Gods Geest - Jakob Lorber - De jeugd van Jezus
[15] De wijsheid bestaat in het zuiver kunnen erkennen van de eeuwige ordening Gods in zichzelve en de genade is het eeuwige licht van de liefde, dat alle dingen die bestaan, in hun grenzeloosheid en hun oneindige aantal, in hun eindeloos gevarieerde verhoudingen en levensprocessen doorlicht!
Hoofdstuk 299: Hoogst belangrijke uiteenzetting over Jezus' Wezen en over de verhouding van het menselijke tot het goddelijke in Hem. Over de bevrijding der zielen en bun éénwording met Gods Geest - Jakob Lorber - De jeugd van Jezus
[19] Hierin bestond dus dat toenemen in wijsheid en genade van Jezus' ziel voor God en voor de mensen, namelijk in die mate, waarin de goddelijke Geest Zich langzaam maar zeker, en meer en meer verenigde met Zijn uiteraard goddelijke ziel welke de eigenlijke Zoon is.
Hoofdstuk 299: Hoogst belangrijke uiteenzetting over Jezus' Wezen en over de verhouding van het menselijke tot het goddelijke in Hem. Over de bevrijding der zielen en bun éénwording met Gods Geest - Jakob Lorber - De jeugd van Jezus
[1] Noten: Deze door de vertaler toegevoegde verklarende noten, die betrekking hebben op het begin van dit Jacobus-evangelie, zijn gebaseerd op een vergelijkend commentaar van de theoloog Robert Ernst met de canonieke evangeliën, waarvan de titel luidt: 'Versuch einer Evangelien-Harmonie liber die Geburt des Herrn' (Markus-Verlag. Eupen. 1958). Met dank aan de commentator. De H. Jozefwas toen hij Maria uit de Tempel tot zich nam reeds vele jaren weduwnaar. Uit zijn eerste huwelijk had hij vijfzonen, van wie Jacobus, die zich de broeder des Heren noemt, de jongste was. (Zie noot 5. )
Hoofdstuk 301: Noten door de vertaler. Verantwoording van de vertaler - Jakob Lorber - De jeugd van Jezus
[2] In het jaar 325 werd er te Nicaea een oecumenisch concilie gehouden, dat zich o.m. heeft beziggehouden met het opstellen van een nieuwe verbeterde canon van het N. T. van de H. Schrift. Het Jacobus-evangelie is daar waarschijnlijk reeds definitief apocrief verklaard, niet omdat het oorspronkelijk niet geïnspireerd zou zijn geweest, maar omdat het door de tand des tijds ontsteld en verminkt was, en niet langer als volledig authentiek bleek te handhaven.
Hoofdstuk 301: Noten door de vertaler. Verantwoording van de vertaler - Jakob Lorber - De jeugd van Jezus
[9] Ook deze woorden van Maria bevestigen het door ons in noot 6 gestelde: Maria voelt zich geenszins de bruid van Jozef. Zij kan in hem slechts haar beschermer zien, haar pleegvader! Zij was en pretendeerde te blijven de Maagd des Heren in alle opzichten, geestelijk zowel als lichamelijk!
Hoofdstuk 301: Noten door de vertaler. Verantwoording van de vertaler - Jakob Lorber - De jeugd van Jezus
[15] Dit trappelen van het kindje in Elisabeths schoot en zijn zachte stemmetje bewijzen op zich nog niet dat de kleine Johannes reeds definitief tot het gebruik van zijn verstand zou zijn gekomen. Het kan een eenmalige manifestatie zijn geweest, door een incidentele genade-ad-hoc.
Hoofdstuk 301: Noten door de vertaler. Verantwoording van de vertaler - Jakob Lorber - De jeugd van Jezus