Boeken lezen en zoeken

Tekst:   Boek:Hfs:

10915 resultaten - Pagina 664 van 728

...  652 - 653 - 654 - 655 - 656 - 657 - 658 - 659 - 660 - 661 - 662 - 663 - 664 - 665 - 666 - 667 - 668 - 669 - 670 - 671 - 672 - 673 - 674 - 675 - 676 - 677  ...
[14] Waarom zijn zulke poëtische werken echter zo geliefd? - Omdat ze zeldzamer zijn, met name bij de bewoners van deze gordel; want de wijsheid is op zichzelf volstrekt arm aan vrije fantasie, aangezien het rijk van de fantasie enkel het eigendom van de scheppende liefde is. Daarom is hier bij het uitbeelden van zo’n poëtisch werk altijd de jullie bekende zinspreuk van toepassing: ‘Wanneer de groten bouwen, hebben de kleinen volop werk!’ - Zo wordt ook hier bij zo’n poëtisch werk buitengewoon veel geprofeteerd - en iedereen ontdekt er wel iets anders in, dat dan altijd stof voor een goed gesprek vormt, wat op zijn beurt weer een lievelingsbezigheid van de mensen van deze gordel is.
Hoofdstuk 28: Gebouwen voor kunst en wetenschap in de gemeenschappelijke nederzettingen - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[14] Wat echter de boomvruchten betreft, die worden door secundaire aanplant in zekere zin veredeld en worden daarna ook veel groter dan en beter van smaak dan die van de primitieve aanplant.
Hoofdstuk 29: Grondgebruik en dierenwereld op het eerste gordelpaar - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[18] Dat is dan ook wel helemaal alles, wat betreft de cultuur van de heuvels. En nu moeten we nog de cultuur van de hoogvlakten behandelen. Hier zullen we echter gauw mee klaar zijn; want de hele cultuur van het hoogland onderscheidt zich van de twee, die we tot nu toe kennen, enkel in het feit dat op deze hoogvlakten niet de vruchten van de primitieve cultuur worden gegeten, maar alleen die van de secundaire cultuur.
Hoofdstuk 29: Grondgebruik en dierenwereld op het eerste gordelpaar - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[22] Helemaal beneden bij de oevers van de grote ringvormige zee bestaat er ook een soort koeien, die er echter veeleer uitzien als een reuzenschaap. De gemeenschapsbewoners maken er dikwijls jacht op en proberen ze levend in handen te krijgen, waarbij deze jacht hun altijd weer een behoorlijke hoeveelheid werk kost. Want deze koeien zijn weliswaar niet boosaardig, maar toch buitengewoon snel, en er is veel slimheid voor nodig om zo’n dier in de val te krijgen.
Hoofdstuk 29: Grondgebruik en dierenwereld op het eerste gordelpaar - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[10] Kijk, dat is een voorbeeld van de symmetrie. Voordat we dat echter nader toelichten, zullen we er nog een kleinigheid over het eigenlijke evenwicht aan toe voegen. - Nu zullen jullie wel zeggen: Wat voor ander evenwicht kan deze wijze dan nog hebben dat datgene, waarvoor hij de ontbrekende symmetrie van onze kamerinrichting toch al voldoende bekritiseerd heeft?
Hoofdstuk 30: Huiselijke regels op het eerste paar nevengordels. Uiterst nauwgezette orde en het snuffelen naar wijsheid van de bewoners - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[18] Die orde in het bewegen wordt echter bij uitstek alleen in huis in acht genomen en buitenshuis slechts tot een bepaald gebied rondom het huis. Buiten deze kring kan ieder mens zich dan vrijer en willekeuriger bewegen - en wel om reden dat de bodem van hun wereld daar geen evenwicht verstorend, zwaar huis meer hoeft te dragen.
Hoofdstuk 30: Huiselijke regels op het eerste paar nevengordels. Uiterst nauwgezette orde en het snuffelen naar wijsheid van de bewoners - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[17] Daarbij wordt iedere leerling ook heel duidelijk gemaakt, dat ook ieder uiterlijk handwerk in feite toch alleen een werk van de geest is; alleen kan de geest zulk werk niet zo snel klaar krijgen, omdat hij door zijn eigen materie gehinderd wordt. Wanneer hij echter op de genoemde manier, die beslist wijs is, deze belemmering heeft overwonnen, kan hij in zijn onafhankelijke vrijheid ook des te krachtiger en sneller werkzaam zijn.
Hoofdstuk 31: Scholing in de wijsheid en de wil op het eerste paar nevengordels - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[8] Verder zou hij jullie vragen: ‘Weten jullie wat de wijsheid is? De wijsheid is de oneindig volmaaktste harmonie in alle dingen; ze is de allerscherpzinnigste berekende orde, waardoor en waarin de allerhoogste wijsheid Gods alle dingen heeft geschapen en in stand houdt. Maar hoe willen jullie ooit tot wijsheid komen, wanneer jullie er niet eens in kleine dingen voor zorgen dat ze zodanig geordend en gevormd worden, dat jullie blik aan die orde went, dat door die herhaalde aanblik ook jullie gedachten tenminste in deze kleine dingen aan orde zouden gaan wennen en dan van deze orde ook naar een andere orde zouden overgaan? - Wanneer jullie echter daar, waar jullie het kunnen, niet de orde in acht nemen en daar niet aan wennen, hoe willen jullie dan met jullie geest, die aan zo’n wanorde gewend is, een hogere orde ontdekken en beschouwen? - Is dat niet even onmogelijk als wanneer jullie met de meest onhandige wiskundige breuk de wortel van een grootheid willen vinden, die enkel uit even getallen bestaat? - Jullie moeten dus jullie kleinste gedachten tot een even getal verheffen; daarna kunnen jullie je pas aan andere grootheden wagen, om daarin het juist geordende grondgetal te ontdekken, dat de gehele grootheid bepaalt’.
Hoofdstuk 30: Huiselijke regels op het eerste paar nevengordels. Uiterst nauwgezette orde en het snuffelen naar wijsheid van de bewoners - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[11] Als ze dat nu allemaal met de juiste vaardigheid kunnen, dan pas beginnen ze in zekere zin te leren lezen en schrijven; dat laatste is op zichzelf echter niets anders dan jullie (natuurlijk in verhouding wel erg onhandige) tekenen en schilderen. Het lezen houdt in, dat zij de overeenstemmingen van alle zichtbare dingen leren kennen en derhalve in de uiterlijke vormgeving van ieder ding de innerlijke betekenis ervan moeten zien. Daarna moeten zij, door zelf verschillende dingen samen te stellen, daar een willekeurige betekenis in kunnen leggen. Het eerste, dat wil zeggen het duiden van overeenstemmingen, leren zij door datgene, wat wij lezen noemen; het tweede, dat wil zeggen het uitdrukken van een gedachte door middel van samenstellingen, leren zij door datgene, wat wij schrijven noemen.
Hoofdstuk 31: Scholing in de wijsheid en de wil op het eerste paar nevengordels - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[18] Waarom kan de geest sneller, krachtiger en gerichter werken dan met hulp van zijn materie? - Omdat zijn materie het hardnekkigst is, en wel vanwege het feit dat zij een volmaakte geest gevangen houdt. Als hij echter meester over zijn eigen materie is geworden, zal hij dus ook meester zijn over iedere andere materie, die onuitsprekelijk veel zwakkere en onvolmaaktere geesten gevangen houdt dan hijzelf.
Hoofdstuk 31: Scholing in de wijsheid en de wil op het eerste paar nevengordels - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[12] Daarom moet niemand iets doen, waarvoor hij geen maatstaf heeft. Als hij echter de juiste maatstaf heeft, laat hij er dan ook naar handelen; want de juiste maatstaf is de Gods orde, en iedereen is geroepen volgens die orde te handelen.
Hoofdstuk 32: Godsdienst en het sluiten van huwelijken op het eerste paar nevengordels - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[17] Als deze nu overeenstemt met de maat van de kandidaat, geeft de vader zijn dochter zonder ook maar enig verder bezwaar aan de kandidaat. Als de maat echter niet overeen stemde, dan treedt de kandidaat onmiddellijk zelf terug; want dan stond de maat van de dochter een ongelijke verhouding met de zijne.
Hoofdstuk 32: Godsdienst en het sluiten van huwelijken op het eerste paar nevengordels - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[18] Wanneer echter de maatverhoudingen goed zijn en de kandidaat de bruid heeft genomen, brengt hij haar direct buiten de jullie reeds bekende kring van de strikte orde en wacht daar op het hele volkje, dat in dat huis woont en hem weldra volgt.
Hoofdstuk 32: Godsdienst en het sluiten van huwelijken op het eerste paar nevengordels - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[23] Het bruidspaar blijft dan net zo lang in die gemeenschap, terwijl ze zich geestelijk en uiterlijk vermaken, tot de wijze bouwlieden van zo’n gemeenschap een woonhuis en een stuk grond in orde hebben gemaakt. Daarna krijgt het bruidspaar takken van allerlei vruchtbomen mee en begeeft het zich onder begeleiding van verschillende wijzen naar de nieuwe woning; vervolgens worden zij door de gemeenschap net zolang van voedsel voorzien, tot hun eigen aanplant voldoende vruchten oplevert, waar gewoonlijk ongeveer een periode van op zijn hoogst een jaar voor nodig is.
Hoofdstuk 32: Godsdienst en het sluiten van huwelijken op het eerste paar nevengordels - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
[24] De twee ouders en ook de kinderen van het gezin keren echter weer naar hun huis terug, zodra de hoogste wijze de zorg voor het bruidspaar op zich heeft genomen. - Noch de kinderen noch de ouders of buren bezoeken elkaar in de woningen; maar wel ontmoeten ze elkaar herhaaldelijk in de gemeenschappen of in de vrije ruimten voor de woonhuizen, en dan is het altijd een blij gebeuren wanneer ze elkaar weerzien.
Hoofdstuk 32: Godsdienst en het sluiten van huwelijken op het eerste paar nevengordels - Jakob Lorber - De natuurlijke zon
...  652 - 653 - 654 - 655 - 656 - 657 - 658 - 659 - 660 - 661 - 662 - 663 - 664 - 665 - 666 - 667 - 668 - 669 - 670 - 671 - 672 - 673 - 674 - 675 - 676 - 677  ...