INLEIDING OP HET THEMA:
“Bidden en bidden voor anderen.”
Tekst van de inleiding van Theo Midden op de ontmoetingsdag voor N.O.-vrienden op zaterdag 4 oktober 2008 in Bunnik.
Wat is bidden? Bidden is je hart verheffen tot God.
Vraag… wie is God en wie ben ik?
Waar ga ik voor?
Geloof ik wel in God en in Zijn bedoelingen.
Waarom willen wij bidden voor ons zelf?
Waarom voor anderen?
Soms wel verhoring en vaak ook niet!!!
In Mt.: 7,7 lezen wij: vraagt en er zal gegeven worden. Want ieder die vraagt, ontvangt, die zoekt vindt en voor wie klopt zal worden opengedaan!
Wat moet ik doen, om hiervoor in aanmerking te komen?
Waarom zoveel genezingen in Jezus’ tijd ?
Zie de genezingen in Mt.: 8,2-5-12 en 14. Hierin vragen de mensen niet om genezing en toch worden zij genezen!
Wat is hier het geheim en welke boodschap houdt dit voor ons in.
Waar kunnen wij het goede antwoord vinden.
In Mt.: 5, de bergrede en 6-7 en Jes.: 11,2-3.
Daar vragen de leerlingen van Jezus ook: “Heer leer ons bidden”. Daar geeft de Heer Jezus ons antwoord.
Let op de kerntekst van de bergrede: het onze Vader!
Wat is het geheim van de Mensenzoon Jezus, van de macht en de kracht te hebben om vele wonderen te verrichten?
God heeft gezegd: daar waar de mens machteloos is, geldt de macht van God.
Geloven wij dit?
Bij Jezus is het geheim, dat Hij handelde naar de Goddelijke wil en op aarde leefde naar de Goddelijke ordening.
Zo zien we dit ook gebeuren bij de apostelen die zich tot dat niveau hebben ontwikkeld;
Let ook op de verbazing van de apostelen, die hoorden dat er mensen waren die niet leefden naar de Leer van Jezus en toch in Zijn naam genezingen
verrichten?? Dit is de boodschap en antwoord.
Bidt in mijn naam en met mijn woorden in het onze Vader.
Geloof en vertrouwen en het Hemelse boven het aardse stellen leiden tot een eerlijke relatie met de Vader, zijn Zoon en de H. Geest.
Machteloos voelen en toch willen bidden!
De Heer antwoordt in de H. Schrift:
Laten we eerst kennis maken met elkaar, dan zul jij je vragen en beden beter
kunnen verstaan en begrijpen.
Als je gelooft zal het ook beter gaan.
Wees altijd bewust van het vrije leven na het aardse leven.
B I D D E N VOOR JE ZELF / VOOR ANDEREN
Volgens Thomas van Aquino :
Beginnen met het onze Vader, dé kerntekst!
Je begeeft je in een meervoudig spanningsveld/ krachtenveld.
De omgang met God stijgt.
Wie is God.
Volgens diaken Theodorus:
God is iemand die G elooft in jou ( Joh: 5,19,20)
God is iemand die O rdent voor jou ( Joh: 14,26 )
God is iemand die D ienstbaar is naar jou ( Joh.:13,1-20 )
Wie het onze Vader bidt, staat in een drievoudige betrekking tot God:
God als degene tot wie we bidden (het vader zeggen geeft vertrouwen)
Jezus als degene van wie we het gebed geleerd hebben
en degene die in ons zelf bidt, de H. Geest!
De H. Geest woont in ons en bidt in ons!
Wanneer dit zo is, hebben wij dezelfde liefdesband tussen de Vader en de Zoon, die Jezus bezielde.
Het komt tot bloei in geloof, hoop en liefde! De goddelijke deugden die ons op God richten
De H. Geest is de gever van het leven.
Die helpt je groeien in genade en waarheid.
Vraag de H. Geest je te bezoeken bij alle moeilijkheden.
Vraag het koninkrijk te kunnen waarnemen.
Vraag om standvastigheid, sterkte en kracht.
Ontzag voor de Heer, is het begin van wijsheid.
In de H. Geest, die de harten van de gelovigen beweegt, is God meer nabij gekomen dan als leraar en voorbeeld. In contact met de H. Geest komen in ons tot bloei geloof, hoop en liefde.
De zeven gaven van de H. Geest ( Jesaja 11,2.) worden door Thomas verbonden met de zeven beden in het onze Vader, dit naar het voorbeeld van Aurelius Augustinus.
Het getal zeven speelt hierbij een rol. Met dit getal bereikt de mens een zekere volmaaktheid.
De zeven zaligsprekingen aan het begin van Jezus’ bergrede (MT 5-7). Waarin het onze Vader het hart vormt. Ook hier neemt Thomas de verbinding over van Aurelius Augustinus.
Door naleving kan de mens al enigszins deel hebben aan het geluk dat pas ten volle na dit leven genoten zal worden. Zie het drieluik.
De gaven van de H. Geest rondom het onze Vader;
De zeven zaligsprekingen rondom het onze Vader.
Deze passen bij onze beden en een logische opbouw van volmaakte ontvankelijkheid voor God.
De gaven van de H. Geest maken ons gevoelig voor wat God met ons wil.(Jesaja 11,2)
De zaligsprekingen zijn de Woorden en wegen die ons sturen naar de opdracht van de aardse mens te worden tot het beeld van de hemelse mens.
Letten wij er vooral op wie deze woorden zegt!
Drieluik:
Gaven H.Geest Bede onze Vader Zaligsprekingen
Js: 11,2 Mat: 6,9-13/Lc:11,2-4 Mat: 5,3-9
ontzag Uw naam geheiligd zalig de armen van geest
vroomheid Uw koninkrijk kome zalig de zachtmoedigen
weten Uw wil geschiedde zalig die treuren
sterkte geef dagelijks brood zalig die hongeren
naar gerechtigheid
goede raad vergeef ons onze schulden zalig de barmhartigen
inzicht leid ons niet in bekoring zalig de zuiveren van hart
wijsheid verlos ons van het kwade zalig de vreedzamen
HE T G E B E D
Vijf kwaliteiten die voor een gebed van belang zijn:
Een gebed dient betrouwbaar te zijn
“ “ “ gepast te zijn
“ “ “ goed geordend te zijn
“ “ “ toegewijd te zijn
“ “ “ nederig te zijn.
Betrouwbaar : het is een vriendschappelijk, vertrouwd en toegewijd
gebed, wanneer we de Heer met Zijn eigen worden iets vragen.
Gepast: Een gebed is aan de Heer de juiste dingen vragen.
Zie Jacobus 4,3; jullie vragen maar ontvangen niet, want je hebt slecht gebeden.
Christus, onze leraar komt het toe ons te leren hoe te bidden.
Geordend: Gebed is de tolk van het verlangen. Er is sprake van een
goede ordening als we het geestelijke boven het
lichamelijke plaatsen overeenkomstig Mt: 6.33; Zoek eerst
het Rijk Gods en al deze dingen zullen jullie erbij gegeven
worden.
Dus eerst hemelse dingen vragen, daarna om aardse.
Toegewijd: Komt voort uit liefde, het beminnen van God en de
naaste.
Daarom noemen wij God Vader en om de liefde uit te
drukken, bidden we voor alle mensen gemeenschappelijk
met de woorden: onze Vader en vergeef ons onze
zonden.
Nederig : Ps.: 102.18; Hij heeft oog gehad voor het gebed van de
nederigen (zie tollenaar in Lc.18, 9-14).
Van ware nederigheid is sprake wanneer iemand niet prat
gaat op zijn eigen kracht maar alles van Gods Kracht
verwacht te ontvangen.
Thomas: Een gebed brengt op drie manieren iets goeds tot stand.
1. Bevrijding van kwaad, 2. van angst voor toekomstige
zonden, 3.van beproevingen en van verdriet.
Gedachten door Thomas van Aquino (1224) overgenomen van Aurelius Augustinus (354)
m.b.t. tot de verbinding:
Wanneer we het onze Vader bidden, zijn we opgenomen in de liefdeband van de Vader
en de Zoon.
Vader en ons!
Gen.:1,26 Hij heeft ons geschapen naar zijn beeld en gelijkenis.
Dt.: 32.6 Hijzelf is je Vader,die je gemaakt en geschapen heeft.
Wijsheid 14:3/12:18 Vader bestuurt alle dingen, met veel eerbied schikt Hij ons.
1 Kor:6,20 Verheerlijk en draag God in jullie lichaam.
Wees wat jullie Vader ook is .
Wees gehoorzaam als Jezus.
In de H. Geest, die de harten van de gelovigen beweegt, is God meer nabij gekomen dan als leraar en voorbeeld. In contact met de H. Geest komt in ons tot bloei geloof, hoop en liefde.
Het O N Z E V A D E R
ONS onze naasten zijn wij twee dingen verschuldigd:
De LIEFDE, want zij zijn onze broeders en zusters.
Alle mensen zijn kinderen van God.
RESPEKT want onze naasten zijn kinderen van God.
(geen liefde, geen God!)
Acht anderen hoger dan u zelf.
In de Hemel Jacobus 1:6 Laat hij bidden met geloof zonder
aarzeling. Het hemelse verlangen en het hemelse leven
maken de bede geschikt om te vragen.
Bereidt je ziel voor! Je dient je voor te bereiden op
hemelse zaken.
Zoals wij het beeld van de aardse mens gedragen
hebben, zullen wij ook het beeld van de hemelse mens
dragen. Zoals een kind de ouders volgt, zo volgt de
mens de Vader in Jezus.
HET GEBED BEVAT ZEVEN GEBEDEN:
De eerste drie beden zijn gericht tot de Vader in de hemel.
De laatste vier beden betreffen de toestand op aarde.
Met de hemel komen we in de sfeer van het eeuwige,het geestelijke, de ruimte van God zelf;
De eerste drie beden , zo zegt Thomas , gaan over zaken die in dit leven beginnen, maar pas in het eeuwig leven voltooid worden.
De laatste vier beden betreffen de noden van het aardse leven.
Met de aarde wordt het tijdelijke, het vergankelijke aangeduid.
In de laatste vier gebeden wordt God dan ook uitdrukkelijk om hulp gevraagd met betrekking tot dit aardse geploeter.
Bede 1: Uw naam worde geheiligd.
Hier wordt gevraagd dat Gods naam onder ons geopenbaard en verkondigd mag worden.
Vragen wij de H. Geest om de gave van ontzag voor onze Schepper en wat God van ons wil.
Bijvoorbeeld om een juiste manier van liefhebben.
Eerste gave van de H. Geest : ontzag!
Bij de eerste zaligspreking : Zalig zijn de armen van geest, want hunner is het koninkrijk der hemelen
Jezus neemt stelling tegen de opvatting die de Joden er aan geven. “wie rijk is, is door God gezegend en wie arm is daar rust de vloek op”
Wie niet aan zijn rijkdom gehecht is en zijn hart er niet opzet ,die is een arme van geest.
Geestelijk arm zijn en voor God. Streven naar het eeuwig leven !
Bede 2: Uw koninkrijk kome.
God heeft Christus macht en eer gegeven en heerschappij. Alles behoort Hem toe. Daarom Uw rijk kome, want het is nog niet zo ver.(einde der tijden)
We vragen dat we als rechtvaardigen geheel op God gericht mogen worden. Waar de dood vernietigd wordt (geestelijke dood)waar heel het volk uit rechtvaardigen zal bestaan. Een waar Paradijs.
Wij vragen nu om de gave van vroomheid aan de H. Geest. Het doet ons op een juiste manier liefhebben, verlangen en vragen.
Voor God vroom en rechtvaardig willen leven.
God heeft je zo gemaakt, dat je jouw naaste met grote verdraagzaamheid en geduld tegemoet komt.
Zalig de zachtmoedigen want zij zullen het aardrijk beërven.
We mogen niet onverstandig omgaan met onze naasten maar er zachtmoedig mee omgaan. Wat zij u ook aandoen,want u streeft naar een eeuwig leven, waar alles vrede zal zijn.
Bede 3 : Uw wil geschiede op aarde als in de hemel.
Waar nederigheid is, daar is wijsheid. Gods wil is een eeuwig leven voor ons en als het een beetje kan ook op aarde.
Dan dienen we te leven naar zijn woorden en geboden.
Dus je vraagt dat het nu op aarde kan beginnen.
De derde gave van de H. Geest: weten- kennis-wijsheid.
Zoals David in ps:119,66 ;leer mij wat goed is,wat een goede levensordening is en geef mij weten, kennis.
Verlaat je niet op eigen inzicht ( Spr;3,5)
Niet Mijn wil geschiede zegt de Mensenzoon,maar Ik handel naar de wil van Mijn Vader.
Uw wil geschiedde in ons die op aarde zijn,zoals in de heiligen die in de hemel zijn.
Dit is de wil van God,jullie heiliging
Zalig die treuren , zij zullen getroost worden.
De wereld denkt meestal aan begeren van plezier,vermaak en een goede gezondheid. Toch zegt Christus: zalig die treuren en leed dragen.
De wereldse teksten zijn hier aan tegengesteld.
De wereld wil geen honger, armoede, oneer, smaad, onrecht en verdrukking. Die mensen die daarvan verschoond zijn beschouwt zij als zalig.
Maar Christus zegt: een christen zoekt een ander leven en moet er op voorbereid zijn dat hij zal treuren en lijden in juist deze wereld.
Ondanks alles blijft God de mensen troosten en sterken.
Bede 4 : Geef ons heden ons dagelijks brood.
God zal de mens alles geven wat hij nodig heeft,wanneer deze dit gelooft.
In de eerste drie gebeden hebben wij de Heer gevraagd, dat zijn naam geheiligd zal worden, Zijn wil zal geschieden en dat Zijn koninkrijk zal komen.
Zaken die in onze wereld een aanvang nemen, maar pas in het eeuwig leven worden voltooid.
Geef ons heden ons dagelijks brood …..
Nu vragen wij om dingen in het dagelijks leven nodig.
Geef ons heden betekent, leer ons verantwoord met deze dingen omgaan.
Vraag niet alleen om brood voor het dagelijks leven, maar vooral ook voor het eeuwig leven! Het Woord van God.
In Jesaja 40,29 staat Hij geeft vastberadenheid aan de vermoeide en maakt degenen die dat niet zijn,sterk en krachtig.
In Ez: 2,2 leert de H. Geest ons vragen:”geef ons heden ons dagelijks brood “.
Wij vragen de H. Geest om sterkte.
Zalig die hongeren en dorsten naar gerechtigheid; want zij zullen verzadigd worden.
Ongelimiteerd omgaan met het vragen en krijgen van brood, laat in de wereld en in onze omgeving heel veel onrecht zien, waar medemensen het slachtoffer zijn.
Bede 5: Vergeef ons onze schulden.
In Spreuken 20:18 staat: Plannen worden beter door goede raad.
In Daniël : 4, 24 staat de beste raad tegen zonden is het echt geven van aalmoezen. En het beoefenen van barmhartigheid.
Grote verantwoording t.a.v. nalaten van naastenliefde en naasten vergeven, ook die bij ons geen schuld hebben vergeven. Niet doen is liegen .Zoek altijd vrede!
De H. Geest die sterkte schenkt, staat ook borg voor goede raad . Een mens heeft goede raad nodig als hij in moeilijkheden komt.
Zalig de barmhartigen , want hun zal barmhartigheid geschieden.
Wie barmhartig wil zijn, zal barmhartigheid ontvangen.
Bede 6: Breng ons niet in verleiding. (Leid ons niet in bekoring)
Consequent zijn en je best doen om niet weer te vervallen in dezelfde fout.
Jesaja 1,16 : was u, wees rein. Houdt op met kwaad doen. Daarom deze bede; dat wij vragen om zonden te kunnen vermijden.
Verleiden is beproeven of op de proef stellen.
Altijd het goede boven het kwaad stellen!
God laat geen mens bezwijken.
Hij is geen bedreiger van kwade mensen. Hij verleidt niemand. (Jac:1,13)
Jac: 1,14 : ieder mens wordt bekeerd door zijn eigen begeerte.
Wie bij lichamelijke genoegens blijft hangen ., verwaarloost het geestelijke.
Denk aan de mens die zich laat verleiden door eigen vlees, duivel of de wereld.
De H. Geest helpt ons inzien dat we beter niet in dezelfde fout vervallen.
Psalm 32,8: Ik zal je inzicht geven en je onderwijzen.
Een verleiding tegen komen is menselijk maar er mee in stemmen is duivels. Wanneer we niet toegeven aan de verleiding, bewaren we een zuiver hart.
Zalig de zuiveren van hart, want zij zullen God zien.
Bede 7: Verlos ons van het kwaad.
Na het bidden om vergeving van onze zonden en om verleidingen te kunnen vermijden, leren we nu om voor het kwaad gespaard te blijven,
vooral bij tegenslagen en kwellingen van deze wereld.
Om die reden doet de H. Geest ons deze bede door de gave van wijsheid te vragen.
God kan iemand redden , in die zin dat iemand geen kwelling ondervindt . Dit komt niet veel voor.
Allen die serieus vroom in Christus willen leven, kunnen er op rekenen vervolgd te worden door allerlei beproevingen, omdat je wilt blijven geloven in Christus.
God redt van het kwaad! Omdat Hij de verleiding en ellende ten goede keert.
Daarom zegt Hij in het onze Vader: niet verlos ons van de moeilijkheden, maar verlos ons van het kwade.
Vooral door geduld hebben wij vrede in voor- en tegenspoed.
Geduld en wijsheid brengen ons geluk.
Gelukkig die vrede brengen want zij zullen kinderen van God worden genoemd.( zalig spreking)
Onze innerlijke verhouding met onze Vader, door Zijn Zoon Jezus.
Zullen onze gebeden krachtig en hoopvol maken.
Tenslotte eindigt dit gebed van en door de Heer Jezus
met de woorden:
“Want van u is het koninkrijk, de Kracht en de Heerlijkheid in eeuwigheid.” Amen: het zij zo!
Zoals in de lezing Günther is overwogen: We zijn op de eerste plaats op weg naar de Eeuwigheid na onze oefentijd op aarde om die mens te worden, zoals God
onze Vader bedoelt: naar Zijn beeld en gelijkenis.
Bronnen: de H. Schrift,
Thomas van Aquino
Vertalingen van het Thomas van Aquino Instituut te Utrecht
De Nieuwe Openbaringen ,
het Eeuwig Evangelie zoals voorspeld in Apocalyps,
hoofdstuk 14.6
Minnertsga, 4 oktober 2008
Diaken Theo Midden